Search
Close this search box.

Kam pieder intelektuālais īpašums, ja TO palīdzēja radīt mākslīgais intelekts (AI)?

Mākslīgais intelekts un intelektuālais īpašums

Sets Godins (autors, reklāmas un mārketinga speciālists) ir izteicies, ka mākslīgā intelekta (AI) ietekme uz nākotnes pasauli netiek pietiekami novērtēta (“AI is dramatically under-hiped”).

Un patiesi, mākslīgais intelekts transformēs pilnīgi visu vairāk nekā mēs spējam šobrīd aptvert. Pēc Pasaules intelektuālā īpašuma organizācijas datiem, patentu pieteikumi mākslīgā intelekta (AI) jomā no 2016. līdz 2022. gadam pieauguši par 718%, un tiek lēsts, ka līdz 2024. gadam AI tirgus daļa pieaugs līdz 191 miljardam ASV dolāru.

AI ir arī būtiska sastāvdaļa nākotnes tehnoloģijās – skaitļošanas jaudas, algoritmu spējas un pieejamo datu pieaugums ir radījuši AI inovācijas daudzās dzīves jomās.

Šodienas biznesā mākslīgais intelekts bieži spēj nodrošināt pilnu produkta ciklu – no idejas līdz risinājumam. Proti, tas var ģenerēt ideju, piemēram, produkta dizainu, sagatavot biznesa plānu, aprēķināt cenas, veikt iepirkumus, noorganizēt ražošanu un iepakošanu, izstrādāt mārketinga kampaņu, pārvaldīt reklāmu, pārdošanu, maksājumu apstrādi un komunikāciju ar klientiem, veikt piegādi un tikt galā ar sūdzībām, atgriešanu, izanalizēt rezultātus, veikt un ieviest uzlabojumus utt. 

AI inovācijas sniedz nozīmīgas iespējas ekonomiskajai izaugsmei, taču attiecībā uz uzņēmējdarbību vienmēr ir jautājums, kas un kam pieder, un kurš drīkst to izmantot, un pēc kādiem noteikumiem?

Mākslīgais intelektus (AI) un intelektuālais īpašums (IP)

Kā zināms preču un pakalpojumu radīšanas un pārdošanas procesā nemitīgi tiek radīts intelektuālais īpašums, kas ietver dažādas formas un jomas, biežāk sastopamās ir:

  • Autortiesības attiecas uz oriģināliem literāriem, mākslas, mūzikas, audiovizuālajiem un citiem darbiem. Piemēram, raksti, grāmatas, dizaina izstrādājumi, mūzikas kompozīcijas, filmas, saturs, fotogrāfijas un programmatūra.
  • Patenti nodrošina aizsardzību tehnoloģiskiem jauninājumiem, kuriem ir industriāla pielietojuma potenciāls. Piemēram, izgudrojumi, jaunas metodes, procesi, ražošanas tehnoloģijas, receptes utml.
  • Preču zīmes ir simboli, kas identificē uzņēmuma preci vai pakalpojumu. Tā var būt nosaukums, logo, sauklis, dizains, krāsa, skaņa, kustība vai jebkāda cita marķējuma forma. Preču zīme ir atšķirības zīme, kuras mērķis ir palīdzēt atšķirt konkrētā uzņēmuma produktus no konkurentiem un veicināt zīmolu atpazīstamību.
  • Dizainparaugs aizsargā jaunu un oriģinālu vizuālo produktu izskatu. Tas var ietvert gan industriālos dizainus, piemēram, automašīnas, mēbeles vai elektronikas ierīces, traukus un prduktu iepakojumus, gan arī grafisko dizainu, piemēram, mājaslapu izskatu vai lietotāja saskarnes dizainu vai tā elementus.
  • Zinātība ir vērtīgs intelektuālais īpašums, kas sastāv no uzņēmuma iekšējās zināšanu bāzes, specifiskām metodēm, procedūrām, pieredzi un ekspertīzi. Tas ietver praktiskās zināšanas, kas dod uzņēmumam konkurētspēju un priekšrocības konkrētā nozarē vai darbības jomā. Zinātību var aizsargāt kā komercnoslēpumu. 
  • Komercnoslēpumi ir slepena un komerciāli nozīmīga informācija, kas tiek pienācīgi aizsargāta, piemēram, rūpnieciskie procesi, ražošanas metodes, formulas, receptes, klientu saraksti vai tehniskās specifikācijas, cenu un mārketinga stratēģijas utml.

AI ietekme uz intelektuālo īpašumu ir novatoriska un ietver dažādas jomas, bet visvairāk AI skar patentu tiesības, dizainparaugu tiesības un autortiesības:

  • Patenti un mākslīgais intelekts:

AI tehnoloģiju attīstība un progresīvie algoritmi izraisa jaunu tehnoloģiju un izgudrojumu rašanos. AI sistēmas spēj radīt inovatīvus risinājumus, kas var būt jauni, izgudroti un industriāli pielietojami. Piemēri ietver autonomus transportlīdzekļus, medicīnas diagnostikas sistēmas vai industriālos robotus. AI ietekme patentos ir saistīta ar jaunu tehnoloģiju un algoritmu izmantošanu, kas jau rada izaicinājumus esošajai patentu tiesiskās regulēšanas sistēmai, kurā tradicionāli tiek aizsargāti cilvēku izgudrojumi.

Piemēram, ASV, Apvienotās Karalistes un Austrālijas oficiālo iestāžu viedoklis ir tāds, ka AI nevar saukt par izgudrotāju. Taču, ja attiecīgā darba tapšanā ir pietiekami iesaistīts cilvēks, tad risinājumu var uzskatīt par patentējamu, nosaucot iesaistītās personas par izgudrotājiem.

  • Dizains un mākslīgais intelekts: 

AI var būtiski ietekmē dizainparaugu jomu, jo AI spēj radīt jaunus un oriģinālus vizuālos risinājumus. AI sistēmas var palīdzēt dizaineriem un māksliniekiem izveidot jaunus un estētiskus dizainus, kas var ietvert gan produktu izskatu, gan interfeisu. Arī ES dizainparauga aizsardzības  dizaineris līdz šim bija definēts kā fiziska persona.

  • Autortiesības un mākslīgais intelekts: 

AI ietekme uz autortiesībām ir saistīta ar AI radītu saturu, piemēram, rakstiem, dzejoļiem, mūziku, gleznām, videospēlēm u.c. AI sistēmas var radīt jaunu un oriģinālu saturu, izmantojot dziļās mācīšanās algoritmus un datu analīzi. Jautājums par autortiesību piederību AI radītam saturam rodas, jo tradicionāli autortiesības tiek piesaistītas cilvēka radītajam saturam- autoram. Ja nav autora, nav autortiesību.

Šobrīd, kad saturu, ko pierasts uztvert kā autortiesību objektu veido mākslīgais intelekts pēc cilvēka norādēm, ir nepieciešams precizēt, kam tieši pieder autortiesības AI radītam saturam.

Svarīgi soļi un fokuss biznesam AI laikmetā

Neatkarīgi no potencilājām izmaiņām saitībā ar AI rīku ienākšanu satura, dizainu un tehnisko risinājumu radīšanas ikdienā, attiecībā uz intelektuālo īpašumu uzņēmumiem ir svarīgi 2 pamatuzdevumi – pienācīgi aizsargāt savu intelektuālo īpašumu un neizmantot citiem piederošu intelektuālo īpašumu bez atļaujas (samaksas). Tātad viss pirms izmantošanas ir jāpārbauda – gan dizanparaugs, gan tehnoloģija, gan saturs, gan preču zīme, jo ne viss, ko AI piedāvā kā risinājumu vai atbildi uz Jūsu jautājumu ir brīvs lietošanai.

AI un intelektuālais īpašums nopietni ietekmēs pilnīgi visas biznesa jomas. Ja šobrīd, atbilstoši WIPO datiem, vairāk nekā 70% pasaules ekonomikas ir nemateriāla, bet, atbistoši ASV S&P rādītājiem, 500 vērtīgākajos uzņēmumos nemateriālā vērtība pārsniedz 90% no uzņēmuma vērtības, ir skaidrs, ka intelektuālā īpašuma vērtība (un drošība) ir tas, uz ko jāliek akcents šodien – 4. industriālās revolūcijas laikā.

Jau tagad ir redzams, ka AI ietekmēs uzņēmumu stratēģiju tajā skaitā attiecībā uz intelektuālā īpašuma tiesību komercializāciju un aizsardzību. Lai nodrošinātu skaidrību un pielāgotu tiesiskos regulējumus, šobrīd dažādos līmeņos rit darbs pie jaunas politikas izstrādes, kas aizsargātu gan inovāciju autorus un attīstītājus, gan sabiedrību kopumā.

Pasaules intelektuālā īpašuma organizācija pēdējā laikā ir veltījusi vairākas konferences ar mākslīgo intelektu saistītām tēmām. WIPO Konferences astotā sesija notiks no 2023. gada 20. līdz 21. septembrim. Sesijas tēma ir Ģeneratīvā mākslīgā intelekta (AI) un intelektuālais īpašums (IP). Sekojam jaunumiem!

Ar WIPO konferences sestās sesijas “Frontier technologies – AI Inventions” (sarunām un materiāliem var iepazīties šeit.

Ieva Zvejsalniece

Ieva Zvejsalniece

Latvijas un ES patentpilnvarniece preču zīmju jomā,
intelektuālā īpašuma stratēģe un vērtētāja,
zīmola aizsardzības eksperte

Paldies, ka pārsūti kādam, kam tas noderēs!

Zīmola aizsardzības stratēģijai, preču zīmju un dizainparaugu reģistrācijai

Pieejams ES finansējums līdz 1630 €

Piesakieties ES MVU Fonda grantam un saņemiet līdz 90% atmaksu no intelektuālā īpašuma aizsardzības izmaksām.

Ar INTELLECTUAL.LV tas ir vienkārši!

Biežāk apmeklētās sadaļas

Preču zīmju reģistrācija
Preču zīmes ir ikvienam uzņēmumam. Tās ir zīmola drošības un vērtības pamats. Lai preču zīmes pienācīgi aizsargātu, tās ir jāreģistrē visās valstīs, kurās plānots izplatīt produktus.
Žurnāls uzņēmējiem
12 praktiski padomi - KĀ PALIELINĀT ZĪMOLA DROŠĪBU UN VĒRTĪBU. Kā parūpēties par sava zīmola - preču zīmju, autortiesību, dizainparaugu un domēna vārdu drošību.
Konsultācija “online”
Preču zīmju drošības, intelektuālā īpašuma komercializācijas un stratēģijas risinājumi ir vienas telefona vai Zoom video sarunas attālumā. Pirmā 15-minūšu konsultācijas ir bez maksas.

1630 EUR

Piesakies un saņem ES MVU Fonda atbalstu preču zīmju un/vai dizainparaugu reģistrācijai un intelektuālā īpašuma aizsardzības stratēģijai.