Search
Close this search box.

Kā vislabāk aizsargāt dizainu – autortiesības vai dizainparaugs?

IMG_8896

Unikāla dizaina aizsardzība ar dizainparaugu reģistrāciju – kad ar autortiesībām nepietiek!

Izveidojot unikālu dizainu produktam – precei vai pakalpojumam noformējumam, rodas jautājums, kā to vislabāk aizsargāt pret tīšu vai netīšu kopēšanu un atdarināšanu.

Uzņēmējiem, veidojot dizaina aizsardzības stratēģiju, jāapsver trīs galvenie tiesiskie instrumenti: autortiesības, dizainparaugi un preču zīmes. Vispārinot – autortiesības aizsargā dizaina oriģinalitāti, dizainparaugi – ārējo veidolu, preču zīmes – zīmola identitāti. Pareizi izvēloties aizsardzības veidu, var efektīvi novērst gan tīšu, gan netīšu dizaina kopēšanu, nodrošinot uzņēmuma intelektuālā īpašuma integritāti un konkurētspēju tirgū.

Kad ar autortiesībām nepietiek?

Pirmais, kas nāk prātā, domājot par dizaina aizsardzību, ir autortiesības. Autortiesības rodas ar darba radīšanu, tās nav jāreģistrē, un tās ir spēkā visu autora dzīves laiku un vēl 70 gadus pēc autora nāves. 

Tieši dizaina kontekstā autortiesību likums nosaka, ka ar autortiesībām aizsargājamie darbi ir zīmējumi, glezniecības, tēlniecības, grafikas darbi; lietišķās mākslas darbi, dekorācijas; dizaina darbi; celtņu, būvju, arhitektūras darbu skices, pilnīgi vai daļēji uzceltas būves; ainavu objekti u.c. Tādējādi unikāls produkta dizains ir autortiesību objekts, taču biznesa vidē ar autortiesībām visbiežāk būs par maz, lai aizliegtu citiem iedvesmoties un atdarināt veiksmīgu produkta dizainu. Turklāt ne uz visu produktu dizainiem var attiecināt autortiesības.

Tādējādi labākā produkta dizaina aizsardzība ir dizainparauga reģistrācija, kas dos iespēju aizliegt ražot un izplatīt līdzīga dizaina produktus tajās teritorijās, kurās dizainparaugs ir aizsargāts.

Dizainparaugs un tā aizsardzības principi

  • Dizainparaugs ir ārējais veidols.

Dizainparaugu likums nosaka, ka dizainparaugs ir izstrādājuma vai tā daļas ārējais veidols, kas izriet no izstrādājuma vai tā rotājuma (ornamenta) īpatnībām, it sevišķi no līniju, apveida, krāsu, formas, virsmas struktūras vai izmantoto materiālu īpatnībām.

  • Dizainparaugs nav tehnisks risinājums.

Tiesisko aizsardzību nepiešķirs izstrādājuma ārējā veidola īpatnībām, kas ir atkarīgas vienīgi no izstrādājuma tehniskajām funkcijām vai formas, kuras mērķis ir kalpot noteiktai funkcijai. Piemēram, kafijas kapsulas forma nevar tikt aizsargāta kā dizainparaugs, ja šāda konkrēta forma ir nepieciešama, lai kapsula tehniski iederētos kafijas aparātā.

  • Dizainparaugs ir aizsargājams, ja tas ir jauns un ar individuālu raksturu.

Dizainparaugs ir jauns, ja pirms tā reģistrācijas pieteikuma datuma (vai prioritātes datuma, ja pieprasīta prioritāte) sabiedrībai nav ticis izpausts identisks dizainparaugs. Jāņem vērā, ka dizainparaugus uzskata par identiskiem arī tādā gadījumā, ja nebūtiskās detaļās to īpatnības atšķiras. 

Dizainparaugam ir individuāls raksturs, ja kopiespaids, ko tas atstāj uz informētu lietotāju, atšķiras no kopiespaida, ko atstāj citi agrāki dizainparaugi. Vērtējot dizainparauga individuālo raksturu, ņem vērā arī to, cik lielā mērā dizainers dizainparauga izstrādāšanā bijis atkarīgs no izstrādājuma veida un rūpniecības vai amatniecības nozares īpatnībām.

  • Papildus šīm pamata prasībām eksistē vēl daži nosacījumi, lai dizainparaugs būtu aizsargājams:

  1. Izstrādājuma dizains nevar būt atkarīgs vienīgi no izstrādājuma tehniskajām funkcijām vai paredzēts tam, lai izstrādājumu savienotu ar citu izstrādājumu. Ja izstrādājums no tehniskā viedokļa ir jauns un ar praktisku pielietojumu, iespējams, vērts apsvērt patenta aizsardzību.
  2. Lai aizsargātu kompleksa izstrādājuma sastāvdaļas dizainu, šai sastāvdaļai ir jābūt redzamai, komplekso izstrādājumu normāli lietojot.
  3. Dizains nedrīkst būt pretrunā ar sabiedrisko kārtību vai sabiedrībā pieņemtajiem morāles principiem.

Reģistrētu dizainparaugu piemēri

Dizaina jēdziens ir ļoti plašs, jo katrai lietai ir ārējais veidols. Dizains piemīt ne vien fiziskiem objektiem, bet arī grafiskiem simboliem, grafiskām lietotāja saskarnēm (Graphic user interface), burtveidoliem un logo. Šī raksta kontekstā dizainparaugu regulējums attiecas arī uz detaļām, kuras paredzēts savienot vienotā produktā. 

Divdimensiju (2D) dizainparaugs:

ES dizainparaugs Nr. 000084223-0001, īpašnieks: LOUIS VUITTON MALLETIER

Trīsdimensiju (3D) dizainparaugs:

ES dizainparaugs Nr. 001895384-0001 – VL, īpašnieks: LOUIS VUITTON MALLETIER

Dizainparaugu aizsardzība

Lai gan ES un atsevišķās citās valstīs pastāv iespēja aizsargāt nereģistrētus dizainparaugus, drošākā dizaina aizsardzība tomēr būs dizainparaugs reģistrācija. Domājot par aizsardzību, jāņem vērā, ka dizainparaugu tiesības ir teritoriālas, proti, tās ir aizsargātas tikai valstīs, kurās dizainam ir reģistrētas (vai nereģistrētas) tiesības.

Reģistrēts un nereģistrēts dizainparaugs – galvenās atšķirības

Labākā dizainparauga aizsardzība ir reģistrācija, taču Eiropas Savienībā ir iespēja aizsargāt arī nereģistrētus dizainparaugus. Atšķirība ir gan aizsardzības termiņos, gan tiesību apmērā:

  1. Nereģistrēta dizainparauga aizsardzības termiņš ir līdz 3 gadiem no publikācijas dienas, savukārt, reģistrēta dizainparauga tiesības var aizsargāt pat 25 gadus.
  2. Nereģistrētu dizainparauga aizsardzība attieksies tikai uz identiskām kopijām, bet reģistrētu dizainparaugu var aizsargāt arī pret līdzīga kopiespaida produktiem.

Individuāls raksturs, novitāte un svarīgie 12 mēneši!

Svarīgi ņemt vērā, ka dizainparaugu varēs aizsargāt ar reģistrāciju tikai tad, ja reģistrācijas pieteikuma dienā kopš dizainparauga pirmās publicēšanas ir pagājuši mazāk nekā 12 mēneši.

Tehniski ne Patentu valde, ne ES Intelektuālā īpašuma birojs, izskatot reģistrācijas pieteikumu, nepārbaudīs, vai dizainparaugs ir jauns un ar individuālu raksturu. Taču konflikta situācijā oponents noteikti šo pārbaudīs, un, ja atklāsies pierādījumi, kas apliecina, ka dizainparaugs nav bijis jauns un ar individuālu raksturu, dizainparauga reģistrācija tiks anulēta.

Fotogrāfijas no izstādēm, ieraksti sociālajos tīklos un pat epastu apmaiņa, ja tā pieejama oponentam, var tikt uzskatīta par dizaina publicēšanu. Piemēram, plaši pazīstamais zīmols PUMA zaudēja savu 2016. gada jūnijā pieteikto Kopienas dizainparaugu uz kurpēm, jo oponents pierādīja, ka Rihanna 2014.gada decembrī šāda dizaina PUMA kurpes bija publicējusi INSTAGRAM kontā un šis attēls bija redzams arī ES patērētājiem. 

3 dizainparaugu reģistrācijas sistēmas

ES ir dažādas pieejas dizainparaugu reģistrēšanai, izvēle ir atkarīga no produktu izplatīšanas stratēģijas:

  1. Dizainparaugus var reģistrēt nacionālā līmenī, proti, pieteikt reģistrācijai katrā valstī atsevišķi. 
  2. Eiropas Savienībā jau 20 gadus pastāv Eiropas Kopienas Dizainparauga (RCD) reģistrācija, kas dod iespēju ar vienu pieteikumu aizsargāt dizainparaugu visās ES dalībvalstīs. RCD var pieteikt ES Intelektuālā īpašuma birojā.
  3. Vēl viens ceļš uz aizsardzību ES un citās valstīs ir Pasaules intelektuālā īpašuma organizācijas (WIPO) starptautiskā sistēma. Šī sistēma dod iespēju reģistrēt dizainparaugu starptautiski jebkurā valstī, kas ir parakstījusi Hāgas nolīgumu PAR DIZAINPARAUGU STARPTAUTISKO REĢISTRĀCIJU.

Eiropas Kopienas Dizainparauga (RCD) reģistrācija

No pieredzes secinu, ka Latvijas uzņēmējiem aktuālākā dizainparauga aizsardzības stratēģija ir Kopienas dizainparauga reģistrācija. Tas ir ātrs un salīdzinoši nedārgs process, kas ar vienu pieteikumu nodrošina dizainparauga aizsardzību uzreiz visās 27 ES dalībvalstīs.

Kopienas dizainparaugs (RCD) tiek reģistrēts uz 5 gadiem. Termiņam beidzoties, to var pagarināt uz kārtējo 5-gadu periodu, bet ne vairāk kā 25 gadiem.

Pēc dizainparauga reģistrācijas īpašniekam tiks izsniegta reģistrācijas apliecība, un dizainparaugs tiks publicēts reģistrācijas iestādes oficiālajā reģistrā.

Dizainparauga pieteikuma nodeva ir 350 EUR. (Ar ES MVU Fonda grantu iespējams saņemt 75% atmaksu no dizainparaugu reģistrācijas oficiālajo nodevu maksājumiem.)

 

Autors, dizainers un īpašnieks – kas ir kas?

Uzņēmējiem, domājot par uzņēmuma rīcībā esošo dizainparaugu un autortiesību aizsardzību, svarīgi ir saprast, kādas intelektuālā īpašuma tiesības ir uzņēmuma rīcībā un kurš ir attiecīgo tiesību īpašnieks. 

Autortiesību likums nosaka, ka autors ir fiziska persona, kuras radošās darbības rezultātā radīts konkrētais darbs. Savukārt Dizainparaugu likums nosaka, ka dizainparauga autors – dizainers ir fiziskā persona, kuras radošā darba rezultātā izveidots dizainparaugs. Par dizaineru neuzskata personu, kas sniegusi tehnisku vai citādu palīdzību dizainparauga izveidošanā.

Gan autortiesību, gan dizainparaugu tiesību kontekstā ir jāuzsver, ka autors ir fiziska persona (cilvēks nevis, piemēram, uzņēmums vai Mākslīgais Intelekts). Tāpat jāuzsver, ka ar autortiesībām vai dizainparaugu var aizsargāt darbu, kas radies radošas darbības rezultātā. 

Gan autortiesībām, gan dizainparaugiem autors un īpašnieks var būt dažādas personas. Tādējādi, piesakot dizainparaugu reģistrācijai, ja pieteicējs nav pats dizainers, ir jāpārliecinās, ka pieteicējam kā īpašniekam ir tiesības uz konkrēto dizainparaugu, jo tiesības uz dizainparaugu ir dizaineram vai viņa tiesību pārņēmējam.

Dizaina pārbaude pirms reģistrācijas

Pirms pieteikt dizainparaugu reģistrācijai, jāizplāno, kādā teritorijā dizainparauga aizsardzība nepieciešama. Kad izvēlēta teritorija, ieteicams pārbaudīt, vai dizains ir reģistrējams (juans un ar unikālu raksturu), proti, ir jāveic meklējums gan internetā, gan oficiālajās datu bāzēs attiecībā uz teritoriju, kurā plānota reģistrācija. 

Kā veikt meklējumu?

Meklējumam iespējams izmantot:

  • eSearch plus, lai meklētu Eiropas Kopienas dizainparaugus. 
  • HagueExpress, lai meklētu dizainparaugus, kas reģistrēti saskaņā ar Hāgas vienošanos par dizainparaugu starptautisko reģistrāciju. Uz Latviju attiecināto dizainparaugu meklēšanai ailē Designated Contracting Parties jāieraksta Latvijas kods LV.  
  • DesignView, lai veiktu meklējumu Starptautiskajā reģistrā, Eiropas Savienības reģistrā, kā arī Eiropas Savienības dalībvalstu un daudzu citu valstu nacionālajos reģistros. 
  • nacionālos valstu dizainparaugu reģistrus (Latvijā – Patentu valdes dizainparaugu datubāze).  

Veicot meklējumu, jāatzīmē teritorija, kurā dizainu plānots reģistrēt, jānorāda izstrādājuma atbilstošā Locarno klase un meklējamais atslēgas vārds. Dažās datubāzēs iespējams meklēt dizainparaugus arī pēc attēla (eSearch plus).

Jāpievērš uzmanība ne vien identiskiem dizainiem, bet arī tādiem, kas rada līdzīgu kopiespaidu. Ja dizainparaugi ir identiski, to nevarēs aizsargāt, jo tad dizainparaugs nav uzskatāms par jaunu. Ja starp abiem dizainparaugiem ir vairākas atšķirības, bet kopumā tie joprojām izskatās ļoti līdzīgi, ir jāizvērtē – vai mans dizainparaugs radīs atšķirīgu vispārējo iespaidu uz informētu lietotāju, salīdzinot ar iespaidu, ko rada jau esošais dizainparaugs. Ņemot vērā, ka tiek aizsargāti arī nereģistrēti dizainparaugi, vēlams pārbaudīt, vai jau neeksistē līdzīgi dizaini, izmantojot interneta meklētājprogrammas.

Citi dizaina aizsardzības veidi

Ja konkrētais dizains nevar tikt aizsargāts kā dizainparaugs, ir vērts apsvērt citas intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzības iespējas, piemēram, preču zīmes, autortiesības, patentus un pat komercnoslēpumus.

Autortiesības uz dizaina darbu

Dizainparaugu var aizsargāt arī kā dizaina darbu atbilstoši Autortiesību likuma noteikumiem.

Autortiesības aizsargā katru oriģināldarbu. Piemēram, ja dizains publiskots senāk nekā pirms gada, to nav iespējams reģistrēt kā dizainparaugu, taču uz to automātiski attiecas autortiesības. Autortiesības rodas līdz ar darba radīšanu, un Latvijā un Eiropas Savienībā tās nav jāreģistrē

Dizaina aizsardzība ar autortiesībām ir daudz ierobežotāka, jo autortiesības aizsargā autora tiesības uz savu darbu, neliedzot citām personām iedvesmoties un radīt līdzīgus darbus.

Mantiskās autortiesības Eiropas Savienībā ir spēkā 70 gadus pēc autora nāves, līdz ar to ar autortiesībām darbus iespējams aizsargāt arī pēc tam, kad dizainparauga aizsardzības termiņš ir beidzies.

Vai var patentēt dizainu?

Ja izstrādājuma ārējais veidols pilda nevis dekoratīvu, bet gan funkcionālu lomu, to nevarēs aizsargāt kā dizainparaugu. Tomēr – ja izstrādājums no tehniskā viedokļa ir jauns un ar praktisku pielietojumu, iespējams, ka tiesības uz izstrādājuma tehniskajām īpašībām var aizsargāt, reģistrējot patentu.

Patenta tiesības var būt līdz 20 gadiem no patenta pieteikuma iesniegšanas datuma. Starp citu, piemēram, ASV dizaina reģistrāciju sauc par dizaina patentēšanu.

Preču zīmes un logo dizaina aizsardzība

Preču zīmes pamatuzdevums ir palīdzēt patērētājam atšķirt viena ražotāja/izplatītāja preces vai pakalpojumus no pārējā piedāvājuma, proti – identificēt produktu izcelsmi. Mūsdienās preču zīmes ir mārketinga instrumenti, kas tiek izmantoti ne tikai kā atšķirības zīmes, bet arī kā vizuāla, audiāla un pat smaržas stimulācija, kas ar asociācijām patērētāja prātā var radīt veselu stāstu par produkta īpašībām.

Preču zīme nav tikai logo, bet logo dizainu var aizsargāt kā preču zīmi. Logo var arī aizsargāt arī kā dizainparaugu. Izvēli ietekmēs aizsardzības mērķis.

Ja esi izstrādājis no dizaina viedokļa unikālu produktu iepakojumu vai grafisku dizaina elementu, kas kalpo kā preču zīme, šo dizainu arī var reģistrēt kā preču zīmi – attiecībā uz konkrētajiem produktiem. Preču zīme nav tikai logo! No dizaina viedokļa preču zīmes var būt grafiskas, animētas, trīsdimensionālas utt, un to aizsardzība attiecas uz konkrētām teritorijām. Vairāk par preču zīmju veidiem un aizsardzības iespējām lasi šeit.

Preču zīmes reģistrācija ir spēkā 10 gadus, termiņam beidzoties, to var atjaunot uz nākamo 10 gadu periodu un tā – bezgalīgi. Preču zīmju tiesības ir vienīgās reģistrējamās intelektuālā īpašuma tiesības, kurām nav beigu termiņa.

Kopsavilkums un ieteikumi dizainparaugu aizsardzībā:

  • Dizainparauga reģistrācija dod tiesības aizliegt citām personām ražot, izgatavot, tirgot, importēt un eksportēt ne vien izstrādājumus ar identisku, bet arī līdzīgu dizainu. Turklāt reģistrēti dizainparaugi tiek aizsargāti no līdzīgiem dizainparaugiem arī tad, ja konfliktējošais dizainparaugs ir radīts, nezinot par agrākā dizainparauga esamību.
    Tādējādi dizainparauga pareiza un savlaicīga reģistrācija ļauj izvairīties no zaudējumiem, kas saistīti ar identisku vai sajaucami līdzīgu dizainu nonākšanu tirgū, kā arī no riskiem, ka kāds cits piesaka līdzīgu dizainparaugu pirmais un vēršas pret Jums.

Nozīmīgus dizainparaugus vēlams reģistrēt!
Īpaši tas attiecas uz “signature” dizainiem, kas ir nozīmīga bāze ieņēmumiem vai ilgtermiņā kļūst par atpazīstamu zīmola sastāvdaļu.

  • Ir svarīgi dizainparaugu pieteikt reģistrācijai ne vēlāk par 12 mēnešiem kopš tā pirmās izpaušanas sabiedrībai, bet jo ātrāk dizaina reģistrācijas pieteikums tiks iesniegts, jo drošāk.
  • Latvijā un attiecībā uz Kopienas dizainparaugiem ir iespējams pieprasīt dizainparauga publikācijas atlikšanu uz laiku līdz 30 mēnešiem. Piemēram, ja Jūs esat izstrādājis unikālu dizainparaugu, ko plānots atklāt starptautiskā izstādē pēc gada, tad labākā stratēģija ir pieteikt dizainparauga reģistrāciju nekavējoties, lai iegūtu prioritātes datumu uz konkrēto dizainu, un vienlaicīgi pieprasīt reģistrācijas iestādei, lai publikāciju atliek līdz tam datumam, kas Jūsu mārketinga stratēģijā ir izdevīgākais.
  • Jāatceras, ka tikai reģistrējot dizainu, ir iespējams to aizsargāt ne vien pret ļaunprātīgu kopēšanu, bet arī pret neapzināti radītiem sajaucami līdzīgiem dizainiem. Reģistrēta dizainparauga aizsardzība ir plašāka, drošāka, ievērojami ilgāka un konflikta situācijā arī izrādīsies lētākā nekā nereģistrētam dizainparaugam.
  • Jāņem vērā, ka reģistrēts dizainparaugs ne tikai kalpo kā zīmola un ar produktu dizainu, ražošanu un izplatīšanu saistīto investīciju aizsardzības līdzeklis, bet dizainparaugs ir arī intelektuālais īpašums, ko pašu par sevi var komercializēt – pārdot, licencēt, ieguldīt pamatkapitālā u.c.

Svarīgi ir aizsargāt ne vien konkrētu produktu dizainu, bet arī savu zīmolu kopumā. Tieši uzņēmumiem, kas ražo preces, ir īpaši svarīgi reģistrēt savas preču zīmes. Preču zīme ir zīmola vārds un seja, un tieši pēc preču zīmes pircējs atšķir savus iemīļotos produktus, Tādēļ preču zīmju drošība var ietekmēt visu reklāmā un mārketingā veikto investīciju drošību.

Ja Jums ir nepieciešama palīdzība intelektuālā īpašuma stratēģijas un aizsardzības jomā – priecāsimies palīdzēt! Aicinu uzsākt mūsu sadarbību ar pieteikšanos bezmaksas konsultācijai!

Ieva Zvejsalniece

Ieva Zvejsalniece

Latvijas un ES patentpilnvarniece preču zīmju jomā,
intelektuālā īpašuma stratēģe un vērtētāja,
zīmola aizsardzības eksperte

Paldies, ka pārsūti kādam, kam tas noderēs!

Zīmola aizsardzības stratēģijai, preču zīmju un dizainparaugu reģistrācijai

Pieejams ES finansējums līdz 1630 €

Piesakieties ES MVU Fonda grantam un saņemiet līdz 90% atmaksu no intelektuālā īpašuma aizsardzības izmaksām.

Ar INTELLECTUAL.LV tas ir vienkārši!

Biežāk apmeklētās sadaļas

Preču zīmju reģistrācija
Preču zīmes ir ikvienam uzņēmumam. Tās ir zīmola drošības un vērtības pamats. Lai preču zīmes pienācīgi aizsargātu, tās ir jāreģistrē visās valstīs, kurās plānots izplatīt produktus.
Žurnāls uzņēmējiem
12 praktiski padomi - KĀ PALIELINĀT ZĪMOLA DROŠĪBU UN VĒRTĪBU. Kā parūpēties par sava zīmola - preču zīmju, autortiesību, dizainparaugu un domēna vārdu drošību.
Konsultācija “online”
Preču zīmju drošības, intelektuālā īpašuma komercializācijas un stratēģijas risinājumi ir vienas telefona vai Zoom video sarunas attālumā. Pirmā 15-minūšu konsultācijas ir bez maksas.

1630 EUR

Piesakies un saņem ES MVU Fonda atbalstu preču zīmju un/vai dizainparaugu reģistrācijai un intelektuālā īpašuma aizsardzības stratēģijai.