Search
Close this search box.

Zīmola aizsardzība metaversā: kas jāzina šodienas uzņēmējam?

Preču zīmju reģistrācija metaversā

Droši vien esiet dzidējuši par metaversu un virtuālo realitāti? Jau tagad daudzi tur dzīvo (!) Nezinu, vai tā būs tikai īslaicīga modes tendence vai paliekoša dzīves sastāvdaļa, bet tā jebkurā gadījumā jau ir vide, kurā notiek biznesa transakcijas. 

Ar virtuālās realitātes palīdzību mēs varam radīt skatītājam unikālu zīmola pieredzi, sākot no vienkāršas digitālas reklāmas vai produkta līdz interaktīvai videi vai pat pilnīgai simulācijai. Uzņēmumi arvien vairāk apzinās šīs tehnoloģijas iespējas, tāpēc īpaši jaunuzņēmumiem un lielajiem uzņēmumiem metaverss ir interesanta biznesa iespēja. Tādēļ ir svarīgi pareizi aizsargāt savus nosaukumus un logo šajā jaunajā telpā – virtuālajā realitātē.

Metaverss ir vide, kurā var arī attīstīt biznesu vai arī pazaudēt kontroli pār kādu sava biznesa daļu.

Kas ir metaverss?

Metaverss ir virtuālās realitātes telpa, kuru var apmeklēt ikviens, kam ir interneta pieslēgums. Tā ir virtuāla pasaule, kurā cilvēki var reālistiskā veidā mijiedarboties viens ar otru un ar datora ģenerētiem objektiem. Metaversu sauc arī par virtuālo pasauli, kibertelpu vai internetu.

Terminu “metaverss” pirmo reizi ieviesa Nīls Stīvensons (Neal Stephenson) savā zinātniskās fantastikas romānā “Snow Crash” (1992). Šajā romānā metaverss ir trīsdimensiju interneta attēlojums, kurā cilvēki var satikties un mijiedarboties viens ar otru. Metaversā darbojas arī daudzi uzņēmumi un organizācijas, kas to izmanto mārketinga un zīmola veidošanas nolūkos.

Pēdējos gados ir pieaugusi interese par metaversa potenciālu ne tikai no spēļu, izglītības un izklaides industrijām, bet arī no dažādu citu preču un pakalpojumu ražotājiem un tirgotājiem. Daudzi uzņēmumi jau izmanto metaversu, lai izveidotu savu produktu un pakalpojumu 3D attēlus. Daži uzņēmumi pat izmanto virtuālus veikalus vai izstāžu centrus.

Metaverss piedāvā unikālu iespēju uzņēmumiem gan sasniegt jaunus klientus, gan veidot ciešākas attiecības ar esošajiem klientiem.

Kāds varētu būt metaversa biznesa potenciāls?

Ir vairākas potenciālas biznesa iespējas, kas varētu attīstīties, pateicoties metaversam. Patiesībā liela daļa šo iespēju jau tiek realizātas – viss jau notiek!

Viena no jomām, kurā paredzama izaugsme, ir virtuālo īpašumu joma. Tas ietver gan virtuālā nekustamā īpašuma izstrādi, gan arī tādu virtuālu objektu un aktīvu izveidi, kurus var pirkt, pārdot vai tirgot metaversā.

Iedomājieties, jau tagad eksistē virtuālās realitātes spēles, kurās spēlētāji pērk viruālos nekustamos īpašumus, būvē un iekārto virtuālas mājas un pārdot vai izīrē šos īpašumus citiem spēles dalībniekiem par reālu naudu.

Attīstoties tehnoloģijām, arvien jaunas iespējas parādās arī spēļu jomā. Metaverss varētu nodrošināt jaunu platformu tiešsaistes spēlēm un radīt jaunus spēļu žanrus, kas izstrādāti īpaši šai videi. Tāpat arī metaversu var izmantot kā izglītības rīku, nodrošinot skolēniem un studentiem jaunu veidu, kā mācīties, mijiedarbojoties ar kursa materiāliem, pasniedzējiem vai citiem studentiem.

Metaverss jau šodien ietekmē modes un izklaides pasauli, un tā potenciāls ir neaptverams. Nākotnē virtuālās modes skates, priekšnesumi un koncerti varētu kļūt par ikdienišķu realitāti, un slavenības varētu mijiedarboties ar saviem faniem pilnīgi jaunos veidos. Iespējas ir ļoti plašas, un būs interesanti redzēt, kādi uzņēmumi un kādi mākslinieki parādīsies, metaversam augot un attīstoties.

Uzņēmumiem metaverss nodrošina jaunu veidu, kā sasniegt klientus un kā komunicēt ar tiem. Tas piedāvā arī radošas iespējas mārketingam, pārdošanai un produktu attīstībai. Turklāt metaversu var izmantot apmācības un izglītības nolūkos, padarot mācību procesu interesantāku un efektīvāku. Iespējas ir bezgalīgas!

Zīmola aizsardzības nākotne virtuālajā pasaulē

Tā kā pasaule arvien vairāk pāriet tiešsaistē un virtuālajā realitātē, vajadzība pēc zīmola aizsardzības tiešsaistē tikai pieaugs.

*Ko sevī ietver zīmols?

Pirms iedziļināties zīmola aizsardzības niansēs, gribu atšifrēt, kas šajā rakstā saprotams zem vārda zīmols. Kā zināms, zīmols ir kopiespaids, kas sastāv no daudz un dažādiem elementiem, sākot no vārda, formām, krāsām, vērtībām, produktu noformējuma, kvalitātes, komunikācijas stila, toņa utt. Ne visus zīmola elementus var aizsargāt, bet daudzus var. Galvenie aizsargājamie elementi ir zīmola vārds, logo, produktu nosaukumi, ko var aizsargāt kā preču zīmes. Tāpat aizsargāt var dizainparaugus un autortiesības. 

Vairāk informācijas par zīmolu un tā aizsardzības iespējām lasiet digitālajā žurnālā “Kā palielināt zīmola drošību un vērtību”. Iesaku ikvienam uzņēmējam! Žurnālu var lejupielādēt bez maksas, sokojot šai saitei.

Ir vairāki veidi, kā uzņēmēji var aizsargāt zīmolu virtuālajā pasaulē:

  1. Preču zīmes ir jāreģistrē attiecībā uz precēm un pakalpojumiem, kas ir saistīti ar virtuālajām pasaulēm. Klasifikācijā tas ir precīzi un pareizi jānorāda.
  2. Zīmola vārdu un citus svarīgus elementus ir jāuzrauga arī virtuālajās pasaulēs.
  3. Jāiepazīstas ar konkrēto platformu nodrošinātāju izstrādāto politiku intelektuālā īpašuma jomā un jāsadarbojas, izpildot prasības, kas palīdzēs aizsargāt zīmolu – preču zīmes, dizainparaugus, autortiesības.
  4. Nelicencēta preču zīmju un dizainu izmantošana ir jākontrolē un ir savlaicīgi un pareizi jāpauž iebildumi pārkāpējam, jāziņo metapasaules “uzturētājam” vai nepieciešamības gadījumā jāvēršas tiesā.

Katrai no šīm stratēģijām ir savi izaicinājumi, taču tām visām ir viens kopīgs mērķis -nodrošināt, lai zīmols tiktu pienācīgi aizsargāts pastāvīgi mainīgajā virtuālajā vidē.

Preču zīmes reģistrēšana aizsardzībai metaversā

Kā darbojas preču zīmes – galvenie principi, kas ir spēkā arī metaversā

Lai gan daudzās valstīs pastāv ierobežotas preču zīmju tiesības arī nereģistrētām preču zīmēm, preču zīmes reģistrēšana ir labākais veids, kā nodrošināt aizsardzību konkrētajam apzīmējumam un zīmolam kopumā.

Pastāv trīs galvenie preču zīmju aizsardzības principi – teritorialitāte, prioritātes datums un preču un pakalpojumu saraksts. Šie principi pagaidām ir spēkā arī metaversā.

  • Teritorialitātes princips nosaka, ka preču zīme ir aizsargāta tikai konkrētajā ģeogrāfiskajā teritorijā, kurā tā ir reģistrēta. Piemēram, ja uzņēmums reģistrē preču zīmi Eiropas Savienībā, tā netiktu aizsargāta Norvēģijā vai ASV.
  • Prioritātes datuma princips nosaka, ka personai, kas pirmā iesniegusi preču zīmes aizsardzību konkrētai zīmei, tiks piešķirta prioritāte uz šī apzīmējuma ekskluzīvu izmantošanu.
  • Preču un pakalpojumu saraksta princips nosaka, ka preču zīme ir aizsargāta tikai attiecībā uz pieteikumā norādītajām precēm vai pakalpojumiem. Ja uzņēmums vēlas paplašināt preču vai pakalpojumu klāstu, uz ko attiecas preču zīme, tam jāiesniedz jauna preču zīmes reģistrācija. Uz plašāku aizsardzību var pretendēt tikai tādas preču zīmes, kas ir plaši pazīstamas vai ar izveidojušos reputāciju.

Nepilnīgs vai neatbilstošs preču un pakalpojumu saraksts var izrādīties galvenais klupšanas akmens zīmola aizsardzībā!

Kas jāņem vērā vēl pirms preču zīmju reģistrācijas

Daudzi uzņēmumi jau izvērsuši plašas preču zīmju reģistrācijas programmas attiecībā uz produktu reklāmu un pārdošanu metaversā. 

Piemēram, Nike un Converse nesen iesniedza vairākus preču zīmju pieteikumus tieši attiecībā uz produktiem, ko paredzēts reklamēt un izmant virtuālajā vidē. Nike plāno tirgot reālās dzīves apģērbu un apavu versijas virtuālajā vidē. Fast Company savā publikācijā lēš, ka no 2023. gada Nike plāno pārdot digitālās botas par cenu līdz 50 $.

Šobrīd daudzi modes, kosmētikas, sporta un izklaides nozaru uzņēmumi steidzas iesniegt preču zīmju reģistrācijas pieteikumus, izmantošanai saistībā ar virtuālajām precēm un pakalpojumiem, pirms šo nišu ir aizņēmis kāds cits ar līdzīgu produktu. 

Ja vēlaties aizsargāt zīmolu metaversā, lai būtu vienkāršāk aizliegt citiem to kopēt, atdarināt vai izmantot bez atļaujas, Jums jāzina, kā parezi pieteikt preču zīmju reģistrāciju. Lūk, daži stratēģiski ieteikumi:

  1. Apsveriet, kurās teritorijās (valstīs) jums ir jāreģistrē preču zīme, lai tā tiktu aizsargāta metaversā tādā veidā, kas vislabāk atbilst biznesa reputācijai un potenciālajam tirgum.
  2. Piesakiet preču zīmes reģistrācijai pēc iespējas ātrāk. Atcerieties prioritātes principu. Daudzi pasaulē pazīstami zīmoli piesaka jaunas preču zīmes reģistrācijai krietnu laiku pirms produkts tiek virzīts tirgū. Tas palīdz izvairīties no konkurentu negodprātīgas rīcības un citiem negaidītiem šķēršļiem.
  3. Sagatavojiet preču un pakalpojumu sarakstu, kas ir atbilstošs paredzētajām virtuālajām precēm un pakalpojumiem. Formulējiet preces un pakalpojumus skaidri un pareizi! Piemēram, ja piesakāt preču zīmi attiecībā uz virtuālajām precēm 9. klasē, noteikti norādiet konkrēti, uz kādām precēm reģistrācija attieksies.

Jāatceras, ka preču zīmes būs spēkā tikai saistībā ar reģistrācijā norādītajām precēm un pakalpojumiem, tāpēc galvenais uzdevums ir noformulēt stratēģiski pareizu preču sarakstu.

Biežākās uzņēmumu pieļautās kļūdas zīmola aizsardzībā

Runājot par sava zīmola aizsardzību metaversā, dažas no pieļautajām kļūdām ir diezgan tipiskas. Lūk, dažas no tām:

  • Zīmola neuzraudzīšana virtuālajā vidē. Tāpat kā fiziskajā pasaulē arī virtuālajā pasaulē uzņēmumiem ir jāveic pasākumi savu preču zīmju, dizainparaugu un autortiesību uzraudzībai.
  • Preču zīmju (zīmola vārda vai logo) savlaicīga nereģistrēšana. Lai aizsargātu zīmolu virtuālajā pasaulē, tāpat kā fiziskajā pasaulē preču zīmes vislabāk aizsargāt ar reģistrāciju. Nereģistrētu preču zīmju aizsarzība ir dārgs, sarežģīts un riskants pasākums.
  • Nerīkošanās, pamanot pārkāpumu. Pat ja jums ir atbilstoša preču zīmes vai dizainparauga reģistrācija, jums ir aktīvi jāizmanto savas tiesības, pretējā gadījumā citi tās ignorēs. Ja pamanāt pārkāpumu, dokumentējiet to un nosūtiet pārkapējam brīdinājuma jeb tā saucamo cease-and-desist vēstuli, un vajadzības gadījumā veiciet tālākas darbības.

Zīmola aizsardzības nākotne metaversā

Metaversa popularitāte turpina pieaugt, tādēļ uzņēmumiem ir jāapzinās iespējamie zīmola drošības riski un arī iespējas. Ar nelielu tālredzību un plānošanu iespējams ne tikai aizsargāt savu zīmolus metaversā, bet arī  izmantot jaunās mārketinga un klientu iesaistes iespējas, ko sniedz virtuālā pasaule. 

Mēs sekojam līdzi tam, kā attīstās virtuālā realiztāte un kādas ir un būs nākotnē iespējas zīmola aizsardzībai, un informēsim jūs par jaunākajiem notikumiem.

Vai zīmola aizsardzība vistuālajā pasaule ir aktuāla arī Jūsu biznesam?

Neskatoties uz to, vai metaverss ir tikai jauna modes lieta vai topoša paralēlā realitāte – cilvēki (patērētāji) tur būs. Patiesībā viņi jau ir tur. Un viņi patērēs saturu un iegādāsies virtuālās preces par reālu naudu. Uzņēmuma īpašniekiem tas ir jāņem vērā, kad runa ir par zīmola aizsardzību vai biznesa potenciālu.

Mūsu pieredzējušie eksperti var Jums palīdzēt ar preču zīmju stratēģiju un reģistrāciju, lai zīmols būtu drošs un vērtīgs kā biznesa aktīvs gan reālajā, gan virtuālajā pasaulē.

Picture of Ieva Mona Mackaite (ex.Zvejsalniece)

Ieva Mona Mackaite (ex.Zvejsalniece)

Patentpilnvarniece, intelektuālā īpašuma aizsardzības stratēģe un vērtētāja, zīmola aizsardzības eksperte

Paldies, ka pārsūti kādam, kam tas noderēs!

Zīmola aizsardzības stratēģijai, preču zīmju un dizainparaugu reģistrācijai

Pieejams ES finansējums līdz 1630 €

Piesakieties ES MVU Fonda grantam un saņemiet līdz 90% atmaksu no intelektuālā īpašuma aizsardzības izmaksām.

Ar INTELLECTUAL.LV tas ir vienkārši!

Biežāk apmeklētās sadaļas

Preču zīmju reģistrācija
Preču zīmes ir ikvienam uzņēmumam. Tās ir zīmola drošības un vērtības pamats. Lai preču zīmes pienācīgi aizsargātu, tās ir jāreģistrē visās valstīs, kurās plānots izplatīt produktus.
Žurnāls uzņēmējiem
12 praktiski padomi - KĀ PALIELINĀT ZĪMOLA DROŠĪBU UN VĒRTĪBU. Kā parūpēties par sava zīmola - preču zīmju, autortiesību, dizainparaugu un domēna vārdu drošību.
Konsultācija “online”
Preču zīmju drošības, intelektuālā īpašuma komercializācijas un stratēģijas risinājumi ir vienas telefona vai Zoom video sarunas attālumā. Pirmā 15-minūšu konsultācijas ir bez maksas.

1630 EUR

Piesakies un saņem ES MVU Fonda atbalstu preču zīmju un/vai dizainparaugu reģistrācijai un intelektuālā īpašuma aizsardzības stratēģijai.