Ja zīmols vai produkts ir veiksmīgs – agrāk vai vēlāk kāds gribēs to nokopēt vai atdarināt. Plaši pazīstamu preču zīmju īpašnieki diemžēl ir spiesti pastāvīgi risināt intelektuālā īpašuma konfliktus, lai aizstāvētu savas tiesības.
Ikvienam uzņēmējam, lai maksimāli saglabātu savas priekšrocības tirgū un atgūtu investētos resursus, kas ieguldīti produktā sākot jau no idejas rašanās brīža, eksperimentējot, riskējot un nemitīgi pilnveidojot produktu, ir pamatota vēlme aizsargāt radīto intelektuālo īpašumu. Pretējā gadījumā visas investīcijas produktu izstrādē, dizainā, mārketingā, reklāmās un pārdošanas veicināšanā tiek pakļautas lielam riskam.
Fiziskās lietas tiek aizsargātas tās aizslēdzot, noslēpjot, apdrošintot, tāpat arī nemateriālajām vērtībām ir sava aizsardzības stratēģija. Katram intelektuālā īpašuma veidam ir citas aizsardzības metodes: Preču zīmes un svarīgākos dizainparaugus vislabāk aizsargāt ar reģistrāciju. Tiesības uz patentu iegūst tikai ar reģistrāciju. Autortiesības rodas līdz ar darba rašanos un tās nav atsevišķi jāreģistrē. Savukārt, komercnoslēpumus, kas sākotnēji ir pamatā ikvienam intelektuālajam īpašumam, aizsargā, parūpējoties par to nenonākšanu atklātībā, tajā skaitā – slēdzot neizpaušanas līgumus. Vairāk informācijas, sekojot šai saitei.
Intelektuālā īpašuma tiesību uzraudzība ir paša īpašnieka rokās
Ar intelektuālā īpašuma tiesību nostiprināšanu darbs nebeidzas. Nākamais solis ir tiesību uzraudzība un aizsardzība.
Šodien lielākā daļa tirdzniecības norit tiešsaistē, un drīzumā arvien vairāk darījumi notiks pat “meta realitātē”. Tādēļ uzņēmējiem nepieciešams parūpēties par savu intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzību attiecībā uz darījumiem tiešsaistē un iespējams pat virtuālajā pasaulē.
Regulāra problēma, ar ko saskaras atpazīstamu zīmolu īpašnieki, ir preču viltošana, atdarināšana, un arī neatļauta importēšana. Tas neattiecas tikai uz slaveniem zīmoliem – pietiek ar to, ka ražotājs ir pietiekami atpazīstams savā nozarē, lai konkurenti sāktu izmantot attiecīgā zīmola vārdu klientu ievilināšanai savā veikalā.
Biežākie pārkāpumi, ar ko zīmolu īpašnieki saskaras
- Preču zīme vai tās svarīgas daļas tiek izmantotas domēna vārdā, kas ved uz konkurenta interneta vietni. Piemēram, nebūtu likumīgi lietot domēnu “nikebestoutlet.com”, lai pārdotu dažādus lētus apavus, pievilinot pircējus vietnei ar “Nike” preču zīmi.
Nelikumīgi būtu arī lietot domēna vārdus, kas ir citu uzņēmumu preču zīmes, arī tad, ja attiecīgajā vietnē tiek tirgotas konkrētā zīmola preces, bet preču zīmes īpašnieks nav devis atļauju šāda domēna reģistrācijai un lietošanai. - Konkurentu interneta veikalā tiek reklamētas atpazīstama zīmola preces par neticami pievilcīgu cenu, bet, kad klienti vēlas tās iegādāties, parādās paziņojums, ka šis produkts ir beidzies, un tā vietā tiek piedāvāts alternatīvs, konkurējošs produkts. Tā ir negodīga konkurence, kas ir aizliegta.
- Starp citu, arī konkurenta zīmola kā “atslēgas vārda” (adwords) lietošana, piemēram, “Google” reklāmas kampaņā, var traktēt kā negodīgu konkurenci.
- E-komercijas platformās tiek izveidots veikals, kura nosaukumā ietverta cita uzņēmuma zīmola vārds vai tā būtiska sastāvdaļa, ja tās īpašnieks nav devis piekrišanu viņa preču zīmes lietošanai.
- E-komercijas platformās tiek tirgotas viltotas zīmola preces vai preces, kas nav paredzētas attiecīgajam tirgum, vai zīmols tiek lietots reklāmās, kas maldina patērētājus.
Šajā rakstā fokuss būs uz zīmola aizsardzību e-komercijas platformās, bet par zīmola aizsardzību attiecībā uz domēna vārdiem, varat lasīt šeit.
Kā aizsargāt zīmolu e-komercijas platformās?
Ja uzņēmuma zīmols tiek nelikumīgi (bez atļaujas) izmantots e-komercijas platformās, pirmais solis ir attiecīgo produktu ierakstu noņemšana. Visām populārajām e-komercijas platformām ir dažādas metodes un rīki, kā nodrošināt, ka to pircēji saņem oriģinālus un kvalitatīvus produktus, vienlaicīgi aizsargājot arī zīmola īpašnieku intereses.
Galvenie intelektuālā īpašuma aizsardzības rīki un stratēģijas:
- Paziņojumu sistēmas tiešsaistē
Lielā daļā e-komercijas platformu ir ieviestas paziņojumu sistēmas, kas ļauj ziņot par produktiem vai ierakstiem, kas, iespējams, pārkāpj Jūsu intelektuālā īpašuma tiesības. Tās var būt gan paziņojumu formas, kas aizpildāmas tiešsaistē, gan veidlapas, kas aizpildāmas un nosūtāmas pa e-pastu. Šajās pieprasījuma formās parasti jānorāda informācija par uzņēmumu un intelektuālā īpašuma tiesības apliecinoši dati, piemēram, preču zīmju vai dizainparaugu reģistrācijas numuri, kā arī saites (URL) uz ierakstiem, kas pārkāpj Jūsu intelektuālā īpašuma tiesības.
- Intelektuālā īpašuma aizsardzības programmas
Vairākas tiešsaistes komercijas platformas ir ieviesušas intelektuālā īpašuma aizsardzības programmas, lai sadarbība ar zīmolu īpašniekiem būtu kvalitatīvāka, ātrāka un prasītu mazāk resursus. Funkcionalitāte var būt atšķirīga, bet parasti šīs programmas ietvaros preču zīmju īpašniekam tiek nodrošināts vienkāršots process ziņot par pārkāpumiem, sekot pārkāpumu izskatīšanas gaitai, vai pat izmantot speciālus rīkus, kas palīdz uzraudzīt savas tiesības. Lai reģistrētos programmā, attiecīgajā platformās parasti jāizveido uzņēmuma profils, jānorāda dati par uzņēmumu un preču zīmju tiesību apliecinājumi.
- Sazināšanās ar platformas uzturētāju
Ja e-komercijas platformas uzturētājs nenodrošina tiešsaistes ziņojumus vai speciālas programmas, vai kāda no šīm sistēmām nestrādā, vienmēr pastāv iespēja sazināties ar platformas uzturētāju pa e-pastu. Lai paātrinātu procesus, galvenais ir norādīt pietiekamus datus, kas apliecina Jūsu tiesības uz attiecīgo intelektuālo īpašumu.
Lūk ieskatam, kādi ir intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzības rīki pieejami dažās populārākājās e-komercijas platformās – Ebay, Amazon, Facebook, Etsy un Wish.
Intelektuālā īpašuma aizsardzība Ebay
Ebay ir izveidota speciāla programma intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzībai (Verified Rights Owner Program) – VeRO. Sekojot šai saitei, atradīsiet detalizētu informāciju par dalību programmā un ziņošanu par tiesību pārkāpumiem:
Jūs varat ziņot par produktiem, kas pārkāpj Jūsu preču zīmju, patentu vai dizainparaugu tiesības, viltojumiem un replikām, kā arī par saturu reklāmā vai produktu lapā, kas pārkāpj Jūsu autortiesības.
Standarta forma ziņošanai par pārkāpumu – Ir.Ebaystatic.com. Par pārkāpumiem var ziņot, arī rakstot e-pastu uz [email protected].
Intelektuālā īpašuma aizsardzība Amazon
Amazon ir izveidots speciāls uzņēmēju reģistrs intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzībai – Amazon Brand Registry. Piesakoties dalībai zīmolu reģistrā, bez intelektuālā īpašuma aizsardzības, uzņēmumiem tiek piedāvātas arī plašākas iespējas izvietot saturu un reklamēt savu zīmolu.
Detalizēta informācija par dalību programmā un ziņošanu par tiesību pārkāpumiem meklējama Brandservices.amazon.com.
Lai iesniegtu prasības par intelektuālā īpašuma tiesību pārkāpumu “Amazon” e-komercijas platformā, tajā ir jāreģistrējas. Ziņot par pārkāpumiem var mājaslapā sadaļā Report Infringement.
Intelektuālā īpašuma aizsardzība “Facebook” un “Instagram”
Gan “Facebook”, gan “Instagram” politika ir vērsta uz intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzību. Abu vietņu lietošanas noteikumi aizliedz publicēt saturu, kas pārkāpj kādas citas personas intelektuālā īpašuma tiesības. Tas attiecas uz visu saturu pakalpojumā “Facebook” un “Instagram”, tostarp ierakstiem vietnē “Facebook Marketplace”.
Informāciju par intelektuālā īpašuma aizsardzības mehānismiem “Facebook” un “Instagram” meklējama mājaslapās ar atslēgvārdu Intellectual proeperty.
Šie ziņošanas kanāli ir publiski pieejami ikvienam tiesību īpašniekam. “Facebook” papildus ir izstrādājis specializētu “Commerce & Ads IP” rīku ziņojumiem saistībā ar komerciālu saturu. Tas paredzēts uzņēmējiem, lai zīmolu īpašnieki varētu viegli identificēt reklāmas un komerciālo saturu, kas pārkāptu viņu tiesības.
“Commerce & Ads IP” platformā reģistrēti uzņēmumi var meklēt pārkāpējus, augšupielādējot informāciju par preču zīmju tiesībām un citiem zīmola elementiem, kā arī iesniegt pieprasījumus dzēst saturu zīmola aizsardzības nolūkā. Tas attiecas uz preču viltojumiem, preču zīmju un autortiesību pārkāpumiem reklāmās “Facebook” un “Instagram”, kā arī tiešsaistes veikalu saturu, “Instagram” ziņām ar produktu atzīmēm, sludinājumiem sadaļā “Marketplace” un citās “Facebook” pārdošanas grupās. Vairāk informācijas par “Facebook” programmu “Brand Rights Protection” var meklēt mājaslapā Facebook.com. Par pārkāpumiem var ziņot, arī rakstot e-pastu uz [email protected].
Intelektuālā īpašuma aizsardzība “Etsy”
Informācija par intelektuālā īpašuma aizsardzību “Etsy” pieejama mājaslapā Etsy.com. (Intellectual property policy) Standarta lejupielādējama forma, lai ziņotu par pārkāpumu, – mājaslapā Intellectual property infringement policy.
Intelektuālā īpašuma aizsardzība “Wish”
Vispārīga informācija par intelektuālā īpašuma aizsardzību e-komercijas platformā “Wish” pieejama mājaslapā sadaļā Intellectual property. Par intelektuālā īpašuma tiesību aizskārumu platformā “Wish” ziņot ir viegli un ērti – jāaizpilda forma tiešsaistē mājaslapā sadaļā Report intellectual property “IP” violations .
Lai atvieglotu un paātrinātu intelektuālā īpašuma aizsardzības procedūru, “Wish” piedāvā iestāties programmā “Brand Partner”. To var izdarīt, izveidojot intelektuālā īpašuma tiesību īpašnieka kontu mājaslapā Merchant.wish.com. Par pārkāpumiem var ziņot, arī rakstot e-pastu uz [email protected].
Kāpēc reģistrēties zīmola aizsardzības programmās?
Ja Jūs lietojat attiecīgo platformu produktu izplatīšanā, reģistrēšanās attiecīgās e-komercijas platformas intelektuālā īpašuma uzraudzības un ziņošanas programmā viennozīmīgi ir tikai ieguvums. Taču, pat ja neesat attiecīgās e-komercijas platformas lietotājs, iesaku apsvērt ieguvumus, kādi Jums būtu reģistrējot savu zīmolu attiecīgajā platformā.
Reģistrācija šādās programmās zīmola īpašniekiem dod iespēju būt pirmajiem, kas nosaka attiecīgā zīmola stratēģiju konkrētajā platformā. Tā ir ne tikai iespēja pieprasīt dzēst ierakstus vai pat pārdevēju kontus, kas satur viltotus produktus vai atdarinājumus, vai ir balstīti uz negodīgu konkurenci pēc būtības, bet vienlaicīgi tā ir iespēja kontrolēt arī savu produktu izplatītājus. Uzņēmēji piekritīs, ka panākt, lai pašu oficiālie izplatītāji un sadarbības partneri ievēro zīmola stratēģiju un politiku, bieži vien ir sarežģītāks uzdevums nekā tikt galā ar negodīgiem konkurentiem…
Priekšnoteikums zīmola aizsardzībai
Lai aizsargātu savu zīmolu tiešsaistes tirdzniecības platformās, pirmkārt, nepieciešama preču zīmju reģistrācija. (Nereģistrētu preču zīmju tiesības, izmantojot e-komercijas platformās piedāvātās formas, realizēt būtu grūti, jo vispirms būtu jāpierāda savas agrākas tiesības uz attiecīgo apzīmējumu.)
Reģistrējot preču zīmes, ir jāpatur prātā 3 galvenie principi:
- Preču zīmes ir teritoriālas, proti, tās ir spēkā tikai tajā teritorijā, kurā tās ir reģistrētas.
- Preču zīmes attiecas tikai uz konkrētām precēm un pakalpojumiem. Tās nav vispārīgas. Tikai plaši pazīstamu preču zīmju vai peču zīmju ar reputāciju tiesības var sniegties ārpus reģistrācijā norādītā preču un pakalpojumu saraksta.
- Prioritātes princips – preču zīmju tiesības pēc reģistrācijas stājas spēkā no pieteikuma datuma. Konfliktu situācijās tiek vērtēts, kuras tiesības bijušas agrākas.
Ņemot vērā zīmola lomu produktu izvēlē, un preču zīmju nozīmi zīmola aizsardzībā, katram uzņēmumam, kas plāno produktu virzīšanu tirgū ievērojamos apjomos, savlaicīgi jāparūpējas par preču zīmju reģistrāciju visās nozīmīgajās terotorijās.
Zīmola aizsardzības pamatprincipi tiešsaistes tirdzniecības platformās.
Visas tiešsaistes tirdzniecības platformas ir ieinteresētas savu klientu gan pircēju, gan pārdevēju interešu aizsardzībā. Tādēļ platformas uzturētāji rūpējas, lai pārdevēji neizplatītu nekvalitatīvos vai viltotus produktus, aktīvi palīdzot atrisināt radušos konfliktus.
Visās platformās iespējams pieprasīt dzēst konkurentu ierakstus vai pat aizvērt veikalus, kas pārkāpj Jūsu intelektuālā īpašuma tiesības. Savukārt, lai pierādītu sava intelektuālā īpašuma tiesības, tām ir jābūt atbilstoši nostiprinātām. Piemēram, preču zīmēm jābūt reģistrētām attiecīgajā teritorijā, pirms pārkāpējs uzsācis savu darbību.
Uzņēmumiem, kas ražo un izplata preces būtu īpaši svarīgi savlaicīgi reģistrēt preču zīmes, kā arī ieteicams pieteikties zīmola aizardzības programmās tiešsaistes tirdzniecības platformās. Tas dotu iespēju uzraudzīt, vai netiek pārkāptas intelektuālā īpašuma tiesības, un savlaicīgi tās novērst.