Search
Close this search box.

Preču zīmju licences un franšīzes līgumi: Kā izvēlēties pareizo risinājumu biznesam

Arta Žunda Rimšāne

Preču zīmju licences un zīmola franšīzes ir iespēja veicināt biznesa izaugsmi un zīmola atpazīstamību, piesaistot biznesā trešās personas. Tā ir iespēja preču zīmes īpašniekam nodrošināt zīmola izmantošanu, izaugsmi un atpazīstamību saistībā ar noteiktu produktu vai pakalpojumu, savukārt licences vai franšīzes ņēmējam tā ir iespēja iegūt iespēju darboties ar gatavu, pārbaudītu un reputāciju ieguvušu produktu vai biznesa modeli. 

Kas ir preču zīmju licences

Preču zīmju likums nosaka, ka preču zīmes īpašniekam ir tiesības ar licences līgumu piešķirt citai personai savas preču zīmes izmantošanas tiesības attiecībā uz visu preču vai pakalpojumu sarakstu, kuram preču zīme reģistrēta, vai tā daļu.

Saskaņā ar preču zīmju likumu preču zīmes īpašniekam ir tiesības ar licences līgumu piešķirt citai personai tiesības izmantot savu zīmolu attiecībā uz to preču vai pakalpojumu klāstu, uz kuru zīmols ir reģistrēts. Būtībā licencēšana ir aizsargātas preču zīmes “iznomāšanas” process, kas ļauj to izmantot saistībā ar produktiem, pakalpojumiem vai reklāmu. Šis process var palīdzēt uzņēmumam kļūt vēl populārākam un nodrošināt papildu ienākumus. Svarīgi uzsvērt, ka licence nepiešķir īpašuma tiesības uz intelektuālo īpašumu, taču tā piešķir izmantošanas atļauju.

Licences saņēmējiem parasti jāstrādā neatkarīgi, un uzņēmums, kas izsniedz licenci, tos tikai minimāli uzrauga. Tāpat vairumā licences līgumu nav ekskluzīvas tiesības, tādēļ licences saņēmējs var saskarties ar tiešu konkurenci.

Kā piemēru var minēt tādus zīmolus kā “Lego”, “Nike” un “Coca-Cola”, kuri izmanto licences līgumus dažādu produktu izstrādei un pārdošanai.

Jāatceras, ka licences līgumu var noslēgt tikai par reģistrētu preču zīmi.

Preču zīmju licenču veidi

Preču zīmju likuma 29. panta 2. un 3. daļa paredz divus licenču veidus:

  1. Izņēmuma licence – licences ņēmējs (licenciāts) vienīgais iegūst tiesības uz preču zīmes izmantošanu saskaņā ar licences līguma noteikumiem, bet licences devējs (licenciārs) saglabā tiesības izmantot preču zīmi tiktāl, ciktāl šīs tiesības nav pārgājušas licenciātam.
  2. Vienkāršā licence – licences devējs (licenciārs), piešķirot citai personai preču zīmes izmantošanas tiesības, saglabā sev tiesības izmantot šo preču zīmi, kā arī tiesības piešķirt licenci tās pašas preču zīmes izmantošanai trešajām personām.

Atbilstoši licences līguma raksturam (izņēmuma licence vai vienkāršā licence) preču zīmes tiesību izdevējpuse (licenciārs), kā arī saņēmējpuse (licenciāts) uzņemas noteiktas tiesības un pienākumus.

Galvenā atšķirība starp šiem licenču veidiem ir ekskluzivitāte. Vienkāršās licences gadījumā tiesības saglabā pats licenciārs un var tās piešķirt arī citiem, bet izņēmuma licences gadījumā tiesības tiek piešķirtas tikai vienam licenciātam.

Vai licence jāreģistrē Preču zīmju reģistrā?

Lai gan Latvijas likumdošana neparedz obligātu licences reģistrāciju Preču zīmju reģistrā, reģistrēšana ir ieteicama. Prasības atšķiras atkarībā no valsts, tāpēc pirms lēmuma pieņemšanas būtu jākonsultējas ar patentpilnvarnieku vai attiecīgās jomas speciālistu.

Preču zīmju likums paredz, ka ziņas par reģistrētas preču zīmes licences līgumu pēc licenciāra vai licenciāta iesnieguma, Reģistrā iekļaujamo ziņu apliecinoša dokumenta un noteiktās maksas saņemšanas Patentu valde iekļauj Reģistrā un publicē savā oficiālajā izdevumā, kā arī nosūta licenciāram un licenciātam paziņojumu par Reģistrā izdarīto ierakstu. Šādā kārtībā Reģistrā iekļauj un publicē arī ziņas par licences līguma darbības izbeigšanos vai grozījumiem licences līgumā. 

Ministru kabineta noteikumi Nr. 266 nosaka kārtību, kādā reģistrē licences līgumu, to izskatīšanas un reģistrēšanas kārtību.

Ko nepieciešams iekļaut licences līgumā??

  1. Licences termiņu: norādījums par to, cik ilgi licenciāts drīkst izmantot preču zīmi, un nosacījumi par termiņa pagarinājumu vai priekšlaicīgu izbeigšanu.
  2. Licences mērķi un kārtību: precīzi jādefinē licenciāta plāni attiecībā uz zīmola izmantošanu, savukārt preču zīmes īpašnieks izvērtē, vai šāds mērķis atbilst viņa uzņēmējdarbības modelim un prasībām. 
  3. Licences apjomu: ierobežojumi attiecībā uz preču vai pakalpojumu kategorijām, kuros licenciāts var izmantot zīmolu.
  4. Licences maksājumiem: Konkrētas norādes par licenciāta samaksas apmēru un biežumu par licences izmantošanu.
  5. Licences izmantošanas noteikumiem: Vadlīnijas par to, kā licenciāts drīkst izmantot zīmolu, tai skaitā tā izmantošanu reklāmas materiālos un produktu kvalitātes standarti.
  6. Licences teritorijas: noteikums par to, kurās teritorijās licenciāts drīkst izmantot preču zīmi.
  7. Reklāmas un mārketinga       pasākumi: Nosacījumi par to, kā licenciāts var reklamēt produktus vai pakalpojumus, kas saistīti ar licencēto zīmolu.
  8. Strīdu risināšanas kārtība: preču zīmes īpašniekam un licencētājam ir savstarpēji jāvienojas, kā tiks risināti jebkādi strīdi, kas var rasties saistībā ar licences līgumu. 
  9. Intelektuālā īpašuma tiesību pāreja: skaidrojums par to, vai un kādos apstākļos licences izmantošana var novest pie intelektuālā īpašuma tiesību pārejas vai tās maiņas.
  10. Līguma izbeigšanas nosacījumi: detalizēti nosacījumi par to, kādas situācijas var izraisīt līguma izbeigšanu, kādi ir izbeigšanas procesi un kādas var būt sekas līguma pārkāpšanas gadījumā no, abām pusēm.
  11. Līguma grozīšana: Noteikumi par to, kādā veidā un kādos apstākļos līgumu var grozīt un kādas ir prasības grozījumu pieņemšanai. Ja līgumā tiek veikti grozījumi, būtu jānorāda, vai šie grozījumi jāreģistrē Preču zīmju reģistrā un kādā veidā.
  12. Atbildība: Detalizēti noteikumi par abu pušu atbildību saistībā ar līguma izpildi, tostarp atbildību par zaudējumiem, kuri var rasties trešajām personām.
  13. Licences piešķiršana tālāk: Nosacījumi par to, vai licenciāts drīkst piešķirt licenci tālāk trešajām personām un kādos apstākļos.

Franšīzes līgumi: kas tas ir?

Termins “franšīze” cēlies no anglo-franču izcelsmes vārda “franc”, kas tulkojumā nozīmē “atklāts” vai “brīvs”. Lai gan šis termins ir ticis izmantots dažādās nozīmēs kopš 13. gadsimta, tā mūsdienu izpratnē – kā “uzņēmuma atļauja pārdot savus produktus vai pakalpojumus” – nostiprinājās 15. gadsimtā.

Latvijā Franšīzes līgumu regulēšanu veic Komerclikums. Tā 474. pants definē franšīzes līgumu kā līgumu, kurā komersants (franšīzes devējs) deleģē otram komersantam (franšīzes ņēmējam) tiesības izmantot savu preču zīmi, citas intelektuālā īpašuma tiesības, un zināšanas preču pārdošanā vai pakalpojumu sniegšanā, pamatojoties uz franšīzes devēja izstrādāto un pārbaudīto sistēmu. Franšīzes ņēmējs maksā līgumā nolīgto atlīdzību.

Viens no izcilākajiem franšīzes piemēriem ir ātrās ēdināšanas uzņēmums McDonald’s, kas izmanto savu ikonisko “Golden Arches” preču zīmi, lai noslēgtu franšīzes līgumus ar daudziem uzņēmumiem visā pasaulē. Šādi uzņēmumi, veidojot savu biznesu zem McDonald’s zīmola, iegūst tiesības izmantot uzņēmuma atpazīstamību, tomēr tiem jāievēro strikti noteikumi par produktu kvalitāti un apkalpošanu.

Lielākie globālie zīmoli, piemēram, Nike, Coca-Cola un Starbucks, izmanto franšīzes modeli, lai paplašinātu savu klātbūtni un maksimizētu peļņu. Disney uzņēmums piedāvā citiem uzņēmumiem licenci izmantot savus ikoniskos varoņus dažādu produktu izstrādē, tostarp apģērbā, rotaļlietās un sadzīves priekšmetos.

Franšīzes priekšrocības un trūkumi

Priekšrocības:

  • Uzņēmējdarbības modelis ar zemāku risku: Franšīzes ņēmēji sāk uzņēmējdarbību, balstoties uz jau izveidotu un pārbaudītu biznesa modeli.
  • Zīmola atpazīstamība: Ņemot vērā, ka franšīzes devējs jau ir izveidojis zīmolu, franšīzes ņēmējiem nav jāiegulda tik daudz līdzekļu un laika zīmola veidošanā.
  • Apmācība un atbalsts: Daudzi franšīzes devēji piedāvā sākotnēju apmācību un nepārtrauktu atbalstu, lai nodrošinātu franšīzes ņēmēja veiksmi.

Trūkumi:

  • Mazāka autonomija: Franšīzes ņēmējiem parasti ir jāievēro strikti noteikumi un procedūras, ko nosaka franšīzes devējs.
  • Maksājumi: Lai gan franšīzes ņēmēji gūst labumu no jau izveidota zīmola un biznesa modeļa, tiem jāmaksā par franšīzes izmantošanu, kas var ietvert sākotnējo ieguldījumu, procentu maksājumus no pārdošanas un citus maksājumus.
  • Ilgtermiņa līgumsaistības: Ja franšīzes ņēmējs vēlāk nolemj pārtraukt sadarbību, līguma izbeigšana var būt sarežģīta un dārga.

Franšīzes un licenču priekšrocības un trūkumi

Lielākā un būtiskākā atšķirība starp Franšīzes un Licences līgumu ir tā, ka ar Franšīzes līgumu tiek nodota visa komerciāli nozīmīga informācija, komercnoslēpumi, bet ar Licences līgumu otram uzņēmuma tiek nodotas tiesības izmantot preču zīmi attiecībā uz visām precēm un pakalpojumiem, uz kuriem tā ir reģistrēta. Noslēdzot Licences līgumu, uzņēmums neiegūst tiesības uz intelektuālo īpašumu, taču viņš to var izmantot. 

Licences līgums ir juridiski saistošs līgums, ar kuru zīmola īpašnieks atļauj citai personai izmantot šo zīmolu par maksu vai citu kompensāciju. Licencētājam parasti ir atļauts izmantot zīmolu noteiktā veidā un noteiktam mērķim, kā to noteic līgums.

Franšīze ir biznesa modelis, kurā zīmola īpašnieks (franšīzes devējs) piešķir tiesības izmantot savu zīmolu, biznesa modeli un intelektuālo īpašumu citai personai (franšīzes ņēmējam) par līgumā nolīgto atlīdzību. Franšīzes ņēmējs uzņemas biznesu, izmantojot franšīzes devēja zīmolu un biznesa modeli, un ievēro franšīzes devēja darbības procedūras un standartus.

Izsniedzot licenci, skaidri tiek definēts intelektuālais īpašums, bet franšīze var aptvert gan skaidri definētus elementus, kas ir preču zīme, gan arī grūti definējamus objektus, kā piemēram, mārketinga stratēģija, uzņēmējdarības modelis u.c. 

Kā noteikt licences vai franšīzes vērtību

Lai noteiktu Preču zīmes licences vērtību ir jāņem vērā:

  1. Zīmola vērtība: Jo vērtīgāks un populārāks ir zīmols, jo dārgākas būs licences.
  2. Tirgus cenas: Pusēm vienojoties, var ņemt vērā (izmantot kā indikatoru) tirgus cenas līdzīgām licencēm.
  3. Izmantošanas mērķis: Licences cena var atšķirties atkarībā no tā, kā licencētājs vēlas izmantot zīmolu. Piemēram, licences cena var būt augstāka, ja licencētājs vēlas izmantot zīmolu lielā mērogā vai ilgā laika periodā.
  4. Termiņš: Ilgtermiņa licences bieži tiek piedāvātas ar izdevīgākiem nosacījumiem salīdzinājumā ar īstermiņa licencēm.
  5. Konkurence: Licences cena var atšķirties atkarībā no tā, cik daudz konkurentu ir gatavi maksāt par licences iegūšanu.
  6. Pārvaldības izmaksas: Licences cena var ietvert arī izmaksas, kas saistītas ar zīmola pārvaldību un uzraudzību, lai nodrošinātu, ka zīmols tiek izmantots atbilstoši licences noteikumiem.

Precīzai preču zīmes licences cenas noteikšanai īpašniekam ieteicams konsultēties ar ekspertiem un izmantot kvalitatīvus pakalpojumus. Piemēram, Intellectual Agency piedāvā licenču sastādīšanu un intelektuālā īpašuma novērtēšanu saskaņā ar Pasaules Intelektuālā Īpašuma Organizācijas (WIPO) vadlīnijām. Intellectual Agency dibinātāja Ieva Mona Mackaite ir Uzņēmumu reģistra sertificēta intelektuālā īpašuma vērtētāja. Ir svarīgi pārliecināties, ka izvēlētie vērtētāji ir akreditēti un iekļauti Latvijas Uzņēmumu reģistra mantiskā ieguldījuma vērtētāju sarakstā.

Riski saistībā ar preču zīmi licencēšanas kontekstā

Licenciāra riski (licences devēja) riski.

  • Licenciāram jāuzrauga, lai licences ņēmējs strikti ievērotu preču zīmes standartus un augstās kvalitātes prasības.
  • Licenciāram jāuzliek par pienākumu licenciātam ziņot par visiem intelektuālā īpašuma pārkāpumiem, kas konstatēti līguma spēkā esamības laikā. 
  • Licences devējam jānodrošina, ka licences ņēmējs ievēro zīmes vērtības un uzņēmuma standartus, lai saglabātu klientu uzticību zīmei.
  • Licenciāram ir jāveic regulāra uzraudzība, lai nodrošinātu preču zīmes un intelektuālā īpašuma tiesību ievērošanu visās teritorijās, kurās licence ir izsniegta.
  • Licences devējam ir jāpārliecinās, ka licences ņēmējs nenodarbojas ar tiešu konkurenci viņa paša produktiem vai pakalpojumiem, lai novērstu iespējamus konfliktus un preču zīmes devalvāciju.
  • Pastāv risks, ka licences ņēmējs neizpildīs maksājumu saistības vai darbosies neveiksmīgi, kas var negatīvi ietekmēt licences devēja ienākumus un reputāciju.
  • Intelektuālā īpašuma tiesību īpašnieka uzdevums ir sekot, lai neviens tīšām vai netīšām neizmanto intelektuālo īpašumu, pārkāpjot īpašnieka izņēmuma tiesības.

Licenciāta (licences ņēmēja) riski.

  • Licenciātam ir jāseko līdzi, lai tā produkti vai pakalpojumi atbilst licences devēja noteiktajiem standartiem un prasībām attiecībā uz kvalitāti un atbilstību. Nepietiekama kvalitāte vai neatbilstība var negatīvi ietekmēt zīmes reputāciju un klientu uzticību.
  • Ir būtiski, lai licenciārs rūpīgi aizsargātu un uzturētu savas intelektuālā īpašuma tiesības, tādējādi veicinot labu reputāciju, jo tas tieši ietekmē arī licenciāta darbību un reputāciju.
  • Pārliecināties, ka licences līgumā tiek iekļauti punkti par kompensāciju situācijās, kad rodas preču zīmju tiesību zaudēšana vai zīmola vērtības un reputācijas pasliktināšanās.
  • Licenciātam ir jānodrošina, ka viņa darbība atbilst licencētāja noteiktajām konkurences ierobežošanas prasībām. Nepareiza rīcība var izraisīt konfliktus ar licences devēju un var novest pie preču zīmes devalvācijas tirgū.

11 lietas, kam pievērst uzmanību, slēdzot franšīzes līgumu:

Slēdzot franšīzes līgumu, ir svarīgi ņemt vērā dažus būtiskus aspektus, tostarp:

  1. Izvērtējiet franšīzi: pirms līguma parakstīšanas izpētiet uzņēmumu un iegūstiet maksimāli daudz informācijas par franšīzi. Uzziniet, cik ienesīgs un piemērots šis bizness būtu jums.
  2. Sazināties ar esošajiem franšīzes ņēmējiem: vērtīgi uzzināt viņu viedokļus par sadarbību ar konkrēto franšīzes devēju.
  3. Izpētiet līguma nosacījumus: līgumā tiks iekļauti dažādi noteikumi par produktu kvalitāti, reklāmas prasībām un finanšu uzskaiti. Nodrošinieties, ka šie nosacījumi ir saprotami un izpildāmi.
  4. Profesionālās darbības ierobežojumi: rakstveidā nosakiet ierobežojumus attiecībā uz profesionālo darbību pēc franšīzes līguma izbeigšanās.
  5. Finanšu izvērtējums: nodrošinieties, ka jūs rūpīgi esat izpētījis ar franšīzi saistītās izmaksas un iespējamos ieņēmumus. Pārliecinieties, ka spējat segt franšīzes maksas un nodrošināt vajadzīgos ieņēmumus.
  6. Atbalsts no franšīzes devēja: franšīzes devējam jānodrošina atbilstošs atbalsts, piemēram, mācību programmas un tehniskā palīdzība. Pārliecinieties, ka šis atbalsts ir garantēts.
  7. Konkurences ierobežojumi: Komerclikums norāda, ka konkurences ierobežojumi nedrīkst pārsniegt gadu. Tomēr izskatiet iespēju šos termiņus samazināt vai skaidri definēt ierobežojumus, piemēram, konkrētās preču kategorijas pēc līguma izbeigšanas.
  8. Intelektuālais īpašums: Franšīzes līgumā skaidri jānorāda, ka frašīzes ņēmējs ar līguma noslēgšanu nekļūst par intelektuālā īpašuma īpašnieku un nedrīkst reģistrēt īpašumus savā vārdā. Tas attiecas arī pārrobežu franšīzes gadījumā. 
  9. Konfidencialitāte: tā kā franšīzes devējs atklās jums daudz informācijas par savu uzņēmumu, līgumā jāiekļauj konfidencialitātes noteikumi. Tas attiecas uz informācijas izmantošanu, izpausmi un iespējamām sankcijām par šo noteikumu pārkāpšanu.
  10. Ekskluzivitāte: kaut arī likums neprasa definēt ekskluzīvas tiesības konkrētā teritorijā, jums, kā franšīzes ņēmējam, būtu proaktīvi jāpieiet šim jautājumam, lai aizsargātu savas intereses.
  11. Vienpusējā līguma izbeigšana: līgumā jāiekļauj noteikumi par to, kādos gadījumos un kādā veidā var vienpusēji izbeigt līgumu. Tas nodrošina skaidrību un aizsardzību abām pusēm.

Pirms franšīzes līguma slēgšanas iesakām sazināties ar speciālistu, lai izskatītu līgumu un pārliecinātos, ka visas līguma saistības, noteikumi, termiņi un nosacījumi ir skaidri un saprotami. 

5 lietas, kam pievērst uzmanību slēdzot preču zīmes licences līgumu:

Slēdzot licences līgumu, preču zīmes īpašniekam un licencētājam ir jāpievērš uzmanība dažādiem faktoriem, lai nodrošinātu, ka līgums ir taisnīgs un saprotams abām pusēm.

  1. Licences līgumā būtu nepieciešams paredzēt gadījumus, kad līgumu var uzteikt vienpusēji. Rupji līguma pārkāpumi negatīvi ietekmē licences devēja reputāciju, kas var novest pie klientu uzticības un ienākumu zaudēšanas.
  2. Līgumā jāprecizē, kurš ir intelektuālā īpašuma tiesību īpašnieks un kādas tiesības ir nodotas licencētājam.
  3. Licencētājam ir jāzina, kurā valstī un tiesā līgums ir spēkā un kādas tiesības ir nodotas licencētājam attiecībā uz tiesvedību, ja rodas jebkādi strīdi.
  4. Licences devējam ir jāpārliecinās, ka preču zīmes intelektuālā īpašuma tiesības nav zaudējušas savu spēku, un tās ir reģistrētas atbilstoši prasībām. 
  5. Noslēdzot līcences līgumu, pusēm jāievēro konkrētās valsts tiesību akti, kurā tiek slēgts licences līgums. 

Galvenais, ko katram licences un franšīzes devējam vajadzētu rūpīgi pārdomāt ir, kādi būs tie kontroles mehānismi, lai pārraudzītu godīgu franšīzes un licences līguma noteikumu ievērošanu. Ir svarīgi izskatīt potenciālos riskus gan biznesam, gan intelektuālajām īpašumam, gan partnerattiecībām.

Franšīzes un licences devējs, noslēdzot franšīzes un licences līgumu, uztic partnerim ļoti nozīmīgu komercinformāciju, kas ietver komercnoslēpumus, zinātību un citu intelektuālo īpašumu. Tāpēc ir svarīgi KONTROLĒT un pienācīgi AIZSARGĀT uzņēmuma intelektuālo īpašumu gan reģistrējot preču zīmes savā vārdā savlaicīgi un pareizi, gan iekļaujot stingrus noteikumus sadarbības līgumos ar partneriem.

Picture of Arta Žunda Rimšāne

Arta Žunda Rimšāne

Juriste, Patentpilnvarnieka asistente

Paldies, ka pārsūti kādam, kam tas noderēs!

Zīmola aizsardzības stratēģijai, preču zīmju un dizainparaugu reģistrācijai

Pieejams ES finansējums līdz 1630 €

Piesakieties ES MVU Fonda grantam un saņemiet līdz 90% atmaksu no intelektuālā īpašuma aizsardzības izmaksām.

Ar INTELLECTUAL.LV tas ir vienkārši!

Biežāk apmeklētās sadaļas

Preču zīmju reģistrācija
Preču zīmes ir ikvienam uzņēmumam. Tās ir zīmola drošības un vērtības pamats. Lai preču zīmes pienācīgi aizsargātu, tās ir jāreģistrē visās valstīs, kurās plānots izplatīt produktus.
Žurnāls uzņēmējiem
12 praktiski padomi - KĀ PALIELINĀT ZĪMOLA DROŠĪBU UN VĒRTĪBU. Kā parūpēties par sava zīmola - preču zīmju, autortiesību, dizainparaugu un domēna vārdu drošību.
Konsultācija “online”
Preču zīmju drošības, intelektuālā īpašuma komercializācijas un stratēģijas risinājumi ir vienas telefona vai Zoom video sarunas attālumā. Pirmā 15-minūšu konsultācijas ir bez maksas.

1630 EUR

Piesakies un saņem ES MVU Fonda atbalstu preču zīmju un/vai dizainparaugu reģistrācijai un intelektuālā īpašuma aizsardzības stratēģijai.