Search
Close this search box.

Cik svarīgi un cik steidzami ir reģistrēt preču zīmes?

Pirmais darbs - aizsargāt zīmolu

Uzsākot jaunu biznesa projektu, ieviešot jaunu produktu vai pakalpojumu, viens no pirmajiem uzdevumiem ir parūpēties par topošā zīmola drošību. It kā pašsaprotami, taču daudzi uzņēmēji steigā un citu svarīgu darbu ēnā par to aizmirst. Īpaši tas attiecas uz mazo un vidējo uzņēmumu vadītājiem. Taču jāpatur prātā, ka nepārbaudīts un neaizsargāts zīmols ir liels risks investīcijām.

Zīmola vārdu un citus būtiskus vizuālus elementus ir svarīgi aizsargāt, ja vēlaties izvairīties no konfliktiem un pārpratumiem. Pienācīgi aizsargāts intelektuālais īpašums ir vērtīgāks, to var pārdot, izsniegt licences, ieguldīt pamatkapitālā, lietot kā nodrošinājumu investīciju piesaistē utml.

Ļaujiet man pajautāt, vai arī Jūs pazīstiet kādu uzņēmēju, kurš riskē ar sava zīmola drošību? Mēs, Intellectual Agency, savā praksē bieži palīdzam atrisināt konfliktus saistībā ar preču zīmju aizsardzību. Taču uzreiz ir jāsaka, ka tas ir laikietilpīgs process, kas ietver lielu risku un izdevumus, no kuriem varētu izvairīties, savlaicīgi parūpējoties par zīmola drošību.

Biežākie konflikti un problēmas saistībā ar zīmola drošību

1. Uzņēmums jau lieto zīmolu un tad uzzina, ka tāda pati vai ļoti līdzīga preču zīme jau ir agrāk reģistrēta.

Šādā situācijā nākas risināt jautājumu, vai ir iespējams vienoties ar agrāk reģistrētās preču zīmes īpašnieku par līdzās pastāvēšanu un tirgus sfēru vai teritoriju nodalīšanu. Varat iedomāties, ka, ja agrāk reģistrētās preču zīmes īpašnieks darbojas tajā pašā jomā, viņš, visticamāk, nebūs ieinteresēts vienoties par līdzās pastāvēšanu. Tādā gadījumā būs jāveic “rebrandings”, kas daudziem var nozīmēt ļoti lielus zaudējumus.

2. Uzņēmums ir izveidojis zīmolu, bet atklāj, ka izvēlētā preču zīme pēc būtības nav reģistrējama.

Ja preču zīme nav reģistrējama pēc būtības, tad nav iespējams iegūt izņēmuma tiesības uz attiecīgo apzīmējumu. Proti, Jums nebūs iespējams aizliegt citiem lietot līdzīgus nosaukumus vai simbolus. Ir plašs saraksts ar kritērijiem, kas nosaka, ko var reģistrēt kā preču zīmi. Galvenie ir, lai preču zīme nav aprakstoša un neietver aizliegtus simbolus. Ja preču zīme nav reģistrējama, to nevar komercializēt un tai faktiski nav vērtības.

Ja preču zīmes reģistrācija ir atteikta, konsultējieties ar mums – palīdzēsim atrast labāko risinājumu. Gadās, ka preču zīmju aizsardzības atteikums ir nepamatots, vai dažreiz ir nepieciešami daži papildinājumi, lai reģistrāciju varētu iegūt.

INTELLECTUAL.LV

3. Uzņēmums nav savlaicīgi reģistrējis preču zīmes un to viņa vietā ir izdarījuši citi.

Bieži gadās, ka uzņēmums nav reģistrējis preču zīmi vispār vai nav savlaicīgi reģistrējis to visās valstīs, kurās vēlas tirgot savus produktus vai sniegt pakalpojumus, un negodīgi konkurenti vai partneri preču zīmi reģistrējuši pirmie. Šādi gadījumi, neticēsiet, bet ir ļoti bieži! Parasti šādas reģistrācijas negodprātīgā nolūkā tiek veiktas, lai bloķētu tirgu vai šantažētu uzņēmumu. Attiecībā uz starptautiskiem projektiem gadās, ka sadarbības partneri piereģistrē preču zīmes savā īpašumā bez saskaņojuma un atļaujas, lai pēc tam diktētu savus noteikumus.

No augstāk minētajiem piemēriem, kas ir tikai neliela daļa no iespējamajām problēmām, redzams, ka preču zīmes nereģistrēšana ir liels risks zīmola drošībai un vērtībai. Katrā no minētajām situācijām iespējami dažādi risinājumu varianti, diemžēl tie visi izmaksās dārgāk nekā preču zīmes savlaicīga reģistrācija.

Kas notiek, kad sākas preču zīmju konflikts?

Ir uzņēmumi, kas var atļauties gadiem tiesāties par tiesībām reģistrēt un lietot iecerētās preču zīmes. Piemēram, slavenais zīmols Tesla (Tesla inc.) gadiem tiesājas ar desmitiem uzņēmumu, kam arī ir reģistrētas vai pieteiktas tiesības uz vārdu Tesla gan līdzīgās, gan atšķirīgās darbības jomās.

Taču ne visi uzņēmumi, pirmkārt, var atļauties to finansiāli, otrkārt, ne visi vēlas riskēt, nezinot, vai izdosies pierādīt savas tiesības uz izvēlēto preču zīmi, un, treškārt, jārēķinās ar ilgo laika posmu, dzīvojot neskaidrībā par to, vai un cik ir vērts investēt izvēlētajā zīmolā… Tāpēc daudzi uzņēmēji izšķiras par zīmola maiņu, kas diemžēl ir ne tikai finansiāli, bet arī psiholoģiski nepatīkams moments, jo ir jau izveidojusies piesaiste pie izveidotā tēla, vārda un zīmola kopumā.

Lai no šādām problēmām sevi pasargātu, zīmols ir pienācīgi jāaizsargā.

Preču zīmju idejas vispirms ir jāpārbauda!

Daudziem zīmolu veidotājiem šķiet, ka izvēlētais nosaukums ir unikāls un neviens cits tādu nevarētu iedomāties. Tas ir iespējams, un tā ir liela veiksme. Taču jāņem vērā, ka pasaulē KATRU DIENU tiek reģistrētas vairāk nekā 40 000 (!) jaunas preču zīmes, bet burtu un ciparu skaits mūsu rīcībā paliek nemainīgs… Tādēļ atrast labskanīgu nosaukumu, kas ir pilnīgi jauns un vēl nebijis, nav nemaz tik viegli.

Pirms uzsākt jebkādas investīcijas zīmolā, ir jāpārliecinās, vai nosaukums un logo ir brīvs lietošanai – vai tas nav sajaucami līdzīgs ar kādu jau iepriekš reģistrētu (vai reģistrācijai pieteiktu) preču zīmi visās tajās valstīs, kurās tiek plānots produktus reklamēt, izplatīt un pārdot.

Tātad, pirms apstiprināt zīmola vārdu un logo dizainu, ir jāveic agrāko tiesību pārbaude. To veic atbilstošajos preču zīmju reģistros, uzņēmumu reģistros, kā arī internetā kopumā. Svarīgu un apjomīgu produktu vai pakalpojumu gadījumā rekomendēju preču zīmju pārbaudi uzticēt profesionālam patentpilnvarniekam. Tādējādi iegūsiet savā rīcībā vispusīgu informāciju par situāciju tirgū ar risku analīzi un ieteikumiem, kā rīkoties.

Ja izvēlētā preču zīme ir unikāla un reģistrējama pēc būtības, tad var plānot tās aizsardzības stratēģiju.

Preču zīmes reģistrācija nav obligāta, un ikviens drīkst lietot tirdzniecībā apzīmējumus, tos nereģistrējot. Tomēr, plānojot ilgtermiņa biznesu un nopietnus ieguldījumus mārketingā un produktos, preču zīmes reģistrācija būs viens no investīciju drošības garantiem.

Kāda ir atšķirība starp reģistrētu un nereģistrētu preču zīmi?

Latvijā spēkā esošā likumdošana paredz aizsargāt arī nereģistrētas preču zīmes, taču tādā gadījumā tām ir jābūt jau apritē un guvušām zināmu atpazīstamību attiecībā uz konkrētām precēm vai pakalpojumiem, vai arī preču zīmes īpašniekam jāspēj pierādīt konkurenta negodprātīgs nolūks. Nereģistrētu preču zīmju aizsardzība ir dārgs un komplicēts process ar lielu risku.

  • Ja preču zīme ir reģistrēta, preču zīmju reģistros ir redzams:
    1. kāda tieši ir aizsargātā preču zīme,
    2. uz kādām precēm vai pakalpojumiem tā ir spēkā,
    3. kādā teritorijā un
    4. no kura datuma tā ir spēkā,
    5. kas ir tās īpašnieks.
  • Tā ir skaidrība visiem un drošība preču zīmes īpašniekam.
  • Ja preču zīme nav reģistrēta, konflikta situācijā vispirms būs jāpierāda:
    1. kāda tieši ir lietotā preču zīme,
    2. uz kādām precēm vai pakalpojumiem tā līdz konfliktam ir tikusi lietota,
    3. kādā teritorijā un no kura datuma tā tikusi lietota,
    4. vai lietošana ir bijusi pareiza un pietiekama apmērā, lai varētu atsaukties uz nereģistrētu preču zīmju tiesībām.
  • Tā ir neskaidrība visiem un liels risks preču zīmes īpašniekam.

Svarīgās preču zīmes ir jāreģistrē!

Ja plāno vērienīgu projektu, piesaistot nozīmīgas investīcijas, iesaku preču zīmju idejas pārbaudīt un reģistrācijas pieteikt savlaicīgi – pirms atklātībā parādījies jaunais zīmola vārds.

Reģistrācija ir iespēja aizsargāt preču zīmes, kas ir attīstības stadijā un vēl netiek lietotas.

Reģistrētas preču zīmes īpašnieks var citiem aizliegt:

  1. Identisku vai sajaucami līdzīgu preču zīmju lietošanu (uzdrukāšanu, piestiprināšanu) uz precēm vai to iepakojuma.
  2. Preču piedāvāšanu, laišanu tirgū vai uzglabāšanu ar nolūku laist tirgū saistībā ar šādām preču zīmēm.
  3. Pakalpojumu piedāvāšanu vai sniegšanu saistībā ar aizsargātajām preču zīmēm.
  4. Preču importu vai eksportu saistībā ar šādiem apzīmējumiem.
  5. Preču zīmju vai to būtisku elementu lietošanu uzņēmuma nosaukumā, komercapzīmējumā vai citā apzīmējumā, ko lieto preču vai pakalpojumu atšķiršanai tirgū.
  6. Preču zīmju vai sajaucami līdzīgu apzīmējumu izmantošanu domēna vārdā, ja attiecīgā tīmekļvietne tiek izmantota saistībā ar identisku vai līdzīgu preču izplatīšanu vai pakalpojumu sniegšanu.
  7. Preču zīmju izmantošanu ar preču izplatīšanu vai pakalpojumu sniegšanu saistītos lietišķajos dokumentos.
  8. Identisku vai sajaucami līdzīgu apzīmējumu lietošanu reklāmā.

Kad var nereģistrēt preču zīmes?

Atbilde ir vienkārša – preču zīmes reģistrācija nav nepieciešama tad, ja Jums nav iemesla to aizsargāt vai to nav iespējams aizsargāt.

Preču zīmi var nereģistrēt, ja ir runa par īstermiņa produktu vai preču zīmes īpašniekam nav iebildumu, ka kāds cits lietos identiskas vai sajaucami līdzīgas preču zīmes, vai preču zīmes īpašniekam ir pamatots iemesls pieņemt, ka citi tādu nosaukumu noteikti nekad nelietos.

Preču zīmi nevarēs reģistrēt tad, ja tā būs aprakstoša. Piemēram, alus darītavu Jūrmalā var nosaukt “Jūrmalas alus”. Šādu apzīmējumu var lietot ikviens, kurš ražo alu Jūrmalā, tas būtu aprakstošs produkta nosaukums, ko pašu par sevi nav iespējams reģistrēt un aizliegt citiem lietot.

Jāņem vērā, ka nereģistrētas preču zīmes nevar komercializēt – ieguldīt, pārdot, izsniegt licences utml.

Neskatoties uz to, ka reģistrētas preču zīmes priekšrocības ir ievērojami lielākas, eksistē gadījumi, kad preču zīmes var būt salīdzinoši drošas arī bez reģistrācijas. Īpaši tajos gadījumos, kad konkurenti nav ieinteresēti izmantot konkrēto preču zīmi, piemēram, ja tas ir Tavs vārds un uzvārds vai mājaslapas adrese.

Šādi izņēmumi visbiežāk attiecas uz produktiem atsevišķās pakalpojumu jomām. Attiecībā uz precēm, kam ir dažādi izplatītāji, preču zīmes vēlams reģistrēt. Tas ir tādēļ, ka pakalpojuma sniedzējs vienmēr būs identificējams, taču preces pie gala patērētāja nonāk pa visdažādākajiem kanāliem, tādēļ to izcelsme vispirms tiek identificēta pēc nosaukuma, logo vai iesaiņojuma. Šajā gadījumā ir svarīgi aizsargāt savu reputāciju un nodrošināties ar līdzekļiem pret viltotājiem un atdarinātājiem.

Ralph Lamren logo

Ja ir plāns veidot nopietnu ilgtermiņa biznesu, ieteicams reģistrēt arī tādas preču zīmes, kas sākotnēji nešķiet konkurentiem interesantas. Ar nelielām modifikācijām (vai bez tām) atpazīstamu zīmolu kopēšana notiek pastāvīgi. Arī domēna vārdu visvieglāk būs aizsargāt pret kopēšanu un atdarināšanu, ja ir reģistrēta preču zīme.

Piemēram, 2017. gadā Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma birojs atteica figurālas preču zīmes RALPH LOMREN (attēlā pa kreisi) reģistrāciju, pamatojoties uz iebildumu, ko iesniedza RALPH LAUREN. Neskatoties uz to, ka Ralph Lauren ir dizainera vārds, tas ir kļuvis par zīmolu un ir reģistrēts kā preču zīme.

Zīmolu īpašnieki cīnās par savām tiesībām

Pēdējo gadu laikā pret vairāk nekā 13% no Eiropas Savienības jaunajiem preču zīmju pieteikumiem ir iesniegti iebildumi. Daudzi reģistrētu preču zīmju īpašnieki, lai saglabātu savu unikalitāti, izvēlas uzraudzīt preču zīmes un sniedz iebildumus pret visiem jaunajiem līdzīgajiem reģistrācijai pieteiktajiem apzīmējumiem.

Atpazīstamiem un vērtīgiem zīmoliem ir īpaši daudz darba preču zīmju aizsardzības jomā

Apple, kas ir viens no vērtīgākajiem un atpazīstamākajiem pasaules zīmoliem, investē ievērojamus līdzekļus savu preču zīmju aizsardzībā.  Apple Inc. līdz šim ir iesniedzis vairāk nekā 90 iebildumus pret dažādām Eiropas Savienības preču zīmēm, kas, viņuprāt, ir sajaucami līdzīgas ar kādu no Apple grupai piederošajām preču zīmēm.
Lūk, ieskatam dažas no tām:

Ar ko sākt preču zīmju reģistrāciju?

  1. Izvērtēt, kuras ir galvenās valstis, kurās zīmola vārdam, logo vai citām svarīgām preču zīmēm būs nepieciešama aizsardzība.
  2. Sastādīt precīzu un pareizu preču un pakalpojumu sarakstu, attiecībā uz ko nepieciešams aizsargāt preču zīmes. Sarakstā jāiekļauj tās preces un pakalpojumus, ko uzņēmums piedāvā šobrīd, kā arī tās, ko plāno ieviest tuvāko 5 gadu laikā.
  3. Izvērtēt, kuras preču zīmes ir prioritāras, ko jāreģistrē vispirms.
  4. Noteikt, kas būs preču zīmju īpašnieks vai īpašnieki. Šis ir svarīgs lēmums, kas ietekmēs komercializācijas iespējas nākotnē.

Preču zīmju reģistrācijas sistēmas un stratēģijas:

1. Nacionālā preču zīmju reģistrācija

Preču zīmes reģistrācija tiek veikta katrā valstī atsevišķi. Pieteikums jāiesniedz attiecīgās valsts intelektuālā īpašuma iestādē.

Latvijā preču zīmju reģistrāciju veic Patentu valde. Pieteikumu reģistrācijai var iesniegt gan elektroniski, gan klātienē: https://www.lrpv.gov.lv/lv/pakalpojumi/precu-zimes-pieteikuma-iesniegsana

2. Reģionālā preču zīmju reģistrācija:

Eiropas Savienības preču zīmes reģistrācija uzreiz attiecas uz visām 27 Eiropas Savienības valstīm.
Benilukss preču zīmes reģistrācija attiecas uz Beļģiju, Nīderlandi un Luksemburgu.
Āfrikas Reģionālā preču zīmes reģistrācija attiecas uz 17 OAPI dalībvalstīm.

3. Starptautiskā preču zīmju reģistrācija:

Tā ir Pasaules Intelektuālā īpašuma organizācijas (WIPO) koordinēta sistēma (saukta arī par Madrides sistēmu), ar kuras palīdzību var nodrošināt preču zīmju reģistrāciju vairāk nekā 120 valstīs (pēc savas izvēles).

Plānojot preču zīmju aizsardzības stratēģiju, jāatceras preču zīmju tiesību galvenie principi:

  1. Teritorija – Preču zīmes ir teritoriālas, tās attiecas uz konkrētām valstīm, kurās tās ir reģistrētas vai lietotas*.
  2. Preču saraksts – Aizsardzība attiecas tikai uz konkrētiem produktiem – precēm un pakalpojumiem.
  3. Prioritāte – Tiesību konfliktos ņem vērā, kuras no tiesībām ir agrākas. (prioritātes princips)

Ja pagaidām nav izlemts, cik plašs būs mērogs, vai nevar atļauties reģistrēt preču zīmes visās stratēģiski svarīgajās valstīs, iesaku sākt ar preču zīmes reģistrāciju Latvijā:

  1. Tas dos prioritātes tiesības 6 mēnešu laikā no preču zīmes pieteikuma datuma iesniegt šīs pašas preču zīmes reģistrācijas pieteikumu gandrīz visās pasaules valstīs, saglabājot Latvijas pieteikuma datumu.
  2. Tā būs iespēja nākotnē pieteikt preču zīmes starptautisko reģistrāciju, balstoties uz Latvijas preču zīmes pieteikumu vai reģistrāciju.
  3. Pēc preču zīmes reģistrācijas būs iespējams aizliegt citiem reģistrēt identiskas vai sajaucami līdzīgas preču zīmes ne tikai Latvijā, bet arī Eiropas Savienības līmenī.
  4. Preču zīmes reģistrācijas nodevas Latvijā ir no 185 EUR, un pēc reģistrācijas preču zīme būs spēkā 10 gadus no pieteikuma datuma.

PIRMS REĢISTRĒT PREČU ZĪMES ĀRPUS LATVIJAS – NOSKAIDRO KATRAS VALSTS SPECIFISKOS NOTEIKUMUS!

Mēs varam palīdzēt aizsargāt Jūsu zīmolu un preču zīmes

Lai izvairītos no kļūdām un nevajadzīgiem izdevumiem, uzticiet preču zīmju pārbaudi, stratēģiju, reģistrāciju un aizsardzību mums – Intellectual Agency. Pie mums Jūs konsultēs un preču zīmju reģistrāciju veiks patentpilnvarniece un intelektuālā īpašuma vērtētāja Ieva Zvejsalniece. Ieva ir ne tikai Latvijas un Eiropas Savienības preču zīmju eksperte, bet arī Pasaules intelektuālā īpašuma organizācijas (WIPO) sertificēta intelektuālā īpašuma stratēģe.

Lai uzzinātu, kā vislabāk un ekonomiski izdevīgāk aizsargāt Jūsu zīmolu, piesakieties bezmaksas konsultācijai.

Sadarbība ar mums ir skaidra un vienkārša!

Picture of Ieva Mona Mackaite (ex.Zvejsalniece)

Ieva Mona Mackaite (ex.Zvejsalniece)

Patentpilnvarniece, intelektuālā īpašuma aizsardzības stratēģe un vērtētāja, zīmola aizsardzības eksperte

Paldies, ka pārsūti kādam, kam tas noderēs!

Zīmola aizsardzības stratēģijai, preču zīmju un dizainparaugu reģistrācijai

Pieejams ES finansējums līdz 1630 €

Piesakieties ES MVU Fonda grantam un saņemiet līdz 90% atmaksu no intelektuālā īpašuma aizsardzības izmaksām.

Ar INTELLECTUAL.LV tas ir vienkārši!

Biežāk apmeklētās sadaļas

Preču zīmju reģistrācija
Preču zīmes ir ikvienam uzņēmumam. Tās ir zīmola drošības un vērtības pamats. Lai preču zīmes pienācīgi aizsargātu, tās ir jāreģistrē visās valstīs, kurās plānots izplatīt produktus.
Žurnāls uzņēmējiem
12 praktiski padomi - KĀ PALIELINĀT ZĪMOLA DROŠĪBU UN VĒRTĪBU. Kā parūpēties par sava zīmola - preču zīmju, autortiesību, dizainparaugu un domēna vārdu drošību.
Konsultācija “online”
Preču zīmju drošības, intelektuālā īpašuma komercializācijas un stratēģijas risinājumi ir vienas telefona vai Zoom video sarunas attālumā. Pirmā 15-minūšu konsultācijas ir bez maksas.

1630 EUR

Piesakies un saņem ES MVU Fonda atbalstu preču zīmju un/vai dizainparaugu reģistrācijai un intelektuālā īpašuma aizsardzības stratēģijai.