Search
Close this search box.

LOUIS VUITTON zaudē cīņā par grafisko preču zīmi, kas atgādina šaha laukuma dizainu

Louis Vuitton- preču zīme

Vai atpazīstat šo dizainu?

Tas ir Louis Vuitton bieži lietotais un vēl biežāk atdarinātais un kopētais (!) somu un aksesuāru dizains, ko uzņēmums lieto jau vairāk nekā 15 gadus un cenšas to aizsargāt tajā skaitā – reģistrējot kā preču zīmi. 

Aizsargāta preču zīme dotu Louis Vuitton tiesības aizliegt citiem lietot šādus un sajaucami līdzīgus apzīmējumu (grafiskos rakstus) uz reģistrācijā iekļautajām precēm. Diemžēl, uzņēmumam nav izdevies nostiprināt savas izņēmuma tiesības uz preču zīmi…

Louis Vuitton iesniegtos pierādījumus par preču zīmes iegūto atšķirtspēju ES tiesa atzinusi par nepietiekamiem.

Kā Louis Vuitton mēģināja aizargāt rakstu?

2008.gadā Louis Vuitton pieteica augstāk redzamo dizainu reģistrācijai kā starptautisko preču zīmi uz ādas un mākslīgās ādas aksesuāriem (somas, koferi, maki, lietussargi utml.), tostarp attiecībā uz Eiropas Savienību.

Kopš 2015. gada Louis Vuitton cīnās par izņēmuma tiesībām uz šo auduma dizainu Eiropas Savienībā. Šī gada oktobrī šī cīņa ir beigusies ar zaudējumu. Louis Vuitton iesniegtie pierādījumi par preču zīmes iegūto atšķirtspēju atzīti par nepietiekamiem.

Ko tas nozīmē – nepietiekama atšķirtspēja?

Nepietiekama atšķirtspēja nozīmē, ka konkrētā preču zīme neizpilda nepieciešamos preču zīmes aizsardzības kritērijus, proti, tā nenodrošina, ka patērētāji tikai pēc šī apzīmējuma vien varēs pateikt, kāda uzņēmuma produkts ir viņu priekšā.

Ja preču zīme nav atšķirtspējīga brīdī, kad tā nonākusi tirgū, tā var būt ieguvusi atšķirtspēju lietošanas laikā. Piemēram, “post it” dzeltenās līmlapiņas vai “Kārums” biezpiena sieriņu oranžā krāsa patērētājiem rada asociācijas ar konkrēto produktu izcelsmi. Tas nozīmē, ka apzīmējums (šajā gadījumā krāsa) ir ieguvusi atšķirtspēju uz konkrētajiem produktiem plašās lietošanas dēļ.

Louis Vuitton šaha laukuma raksts, sākotnēji bija reģistrēts kā starptautiskā preču zīme, bet velāk tika atzīts pa tādu, kam nav atšķirtspējas, un šogad uzņēmumam arī neizdevās pierādīt, ka apzīmējums ir ieguvis atšķirtspēju lietošanas laikā.

Starp citu, Louis Vuitton nebija iesniedzis pietiekamus pierādījumus, ka preču zīme ir ieguvusi atšķirtspēju Latvijā, Igaunijā, Lietuvā, Slovākijā, Slovēnijā un Bulgārijā. Tādēļ ES Vispārējā tiesa atzina, ka to preču zīme nav ieguvusi atšķirtspēju ES.

Ko mēs no tā varam mācīties?

Uzņēmējiem šis ir labs piemērs, kā ar preču zīmju reģistrāciju var aizsargāt dažādus produktu elementus. Preču zīme var būt vairāk nekā tikai vārds un logo. Tas var būt raksts, skaņa, krāsa, kompozīcija vai pat video. Galvenais, lai apzīmējums kopumā ir atšķirtspējīgs, proti, pietiekams, lai atšķirtu konkrētā produkta izcelsmi.

Preču zīme var būt ne tikai vārds un logo,
bet arī raksts, skaņa, krāsa, kompozīcija vai pat video.

Intelektuālā īpašuma tiesību speciālistiem tā ir vērtīga mācība, ka, lai pierādītu preču zīmes iegūto atšķirtspēju ES, ir nepieciešams pierādīt preču zīmes lietošanu visā ES, un nepietiek ar to, ka preču zīme tiek lietota būtiskā tās daļā.

Dziļāks ieskats juridiskajās niansēs

Eiropas Savienības Vispārējā tiesa ir apstiprinājusi EUIPO Apelācijas padomes lēmumu noraidīt Louis Vuitton iesniegtos pierādījumus kā nepietiekamus saistībā ar tā apgalvojumu par iegūto atšķirtspēju saistībā ar tā Daimer Azur modeli (T-275/21).

2015. gadā privātpersona Norberts Višņevskis pieprasīja Starptautiskās reģistrācijas (Nr. 986207) attiecinājumu uz Eiropas Savienību atzīt par spēkā neesošu. Kopš 2015. gada Louis Vuitton cīnās par izņēmuma tiesībām uz šo auduma dizainu Eiropas Savienībā. 

Jau 2019. gadā Vispārējā tiesa bija piekritusi EUIPO Apelācijas padomes konstatējumam, ka šai preču zīmei nepiemīt nepieciešamā atšķirtspēja, bet toreiz netika izskatīts jautājums par to, vai preču zīme ir ieguvusi atšķirtspēju. Pēc tam Louis Vuitton iesniedza pierādījumus, lai mēģinātu argumentēt, ka preču zīme ir ieguvusi atšķirtspēju, izmantojot preču zīmi visā ES.

Tomēr pierādījumi, ka preču zīme ir ieguvusi atšķirtspēju Igaunijā, Lietuvā, Latvijā, Slovākijā, Slovēnijā un Bulgārijā, nebija pietiekami. Secīgi Vispārējā tiesa piekrita EUIPO Apelācijas padomes secinājumam, ka Louis Vuitton preču zīme nav ieguvusi atšķirtspēju ES kopumā. 

Ja Jums ir jāizstrādā zīmola aizsardzības stratēģija vai
jāaizsargā kāda konkrēta preču zīme – priecāsimies palīdzēt!

Picture of Ieva Mona Mackaite (ex.Zvejsalniece)

Ieva Mona Mackaite (ex.Zvejsalniece)

Patentpilnvarniece, intelektuālā īpašuma aizsardzības stratēģe un vērtētāja, zīmola aizsardzības eksperte

Paldies, ka pārsūti kādam, kam tas noderēs!

Zīmola aizsardzības stratēģijai, preču zīmju un dizainparaugu reģistrācijai

Pieejams ES finansējums līdz 1630 €

Piesakieties ES MVU Fonda grantam un saņemiet līdz 90% atmaksu no intelektuālā īpašuma aizsardzības izmaksām.

Ar INTELLECTUAL.LV tas ir vienkārši!

Biežāk apmeklētās sadaļas

Preču zīmju reģistrācija
Preču zīmes ir ikvienam uzņēmumam. Tās ir zīmola drošības un vērtības pamats. Lai preču zīmes pienācīgi aizsargātu, tās ir jāreģistrē visās valstīs, kurās plānots izplatīt produktus.
Žurnāls uzņēmējiem
12 praktiski padomi - KĀ PALIELINĀT ZĪMOLA DROŠĪBU UN VĒRTĪBU. Kā parūpēties par sava zīmola - preču zīmju, autortiesību, dizainparaugu un domēna vārdu drošību.
Konsultācija “online”
Preču zīmju drošības, intelektuālā īpašuma komercializācijas un stratēģijas risinājumi ir vienas telefona vai Zoom video sarunas attālumā. Pirmā 15-minūšu konsultācijas ir bez maksas.

1630 EUR

Piesakies un saņem ES MVU Fonda atbalstu preču zīmju un/vai dizainparaugu reģistrācijai un intelektuālā īpašuma aizsardzības stratēģijai.