Search
Close this search box.

Kur un kā pareizi pārbaudīt intelektuālā īpašuma tiesības

Preču zīmju pārbaude

Ja esi izveidojis jaunu zīmola nosaukumu vai logo, izstrādājis oriģinālu dizainu vai izgudrojis unikālu risinājumu, neaizmirsti to pārbaudīt!  Ir ļoti svarīgi noskaidrot, ko Tavi konkurenti jau ir aizsargājuši, jo tas var ietekmēt Tava intelektuālā īpašuma drošību. Šeit Tu uzzināsi, kā un kur to izdarīt.

Bieži vien uzņēmēji uzskata, ka viņu izvēlētais zīmola nosaukums, logo, dizains vai izgudrojums ir unikāls, un neviens cits to nevarētu iedomāties. Diemžēl tas ne vienmēr atbilst patiesībai. Tāpēc, pirms investēt produktā vai nosaukumā, svarīgi pārliecināties, vai tas ir unikāls un kāds jau nav reģistrējis (vai reģistrācijai pieteicis) kaut ko līdzīgu.

Katram intelektuālā īpašuma veidam ir sava aizsardzības stratēģija (par to vari lasīt šeit) un savi reģistri.

 

Kā pārbaudīt preču zīmi?

Pirms preču zīmes izvēles un reģistrācijas būtu jāpārliecinās, ka neviens cits nav jau reģistrējis vai pieteicis reģistrācijai identisku vai līdzīgu apzīmējumu. Tas palīdzēs izvairīties no konfliktu riskiem, kas varētu padarīt visas investīcijas mārketingā par bezjēdzīgām… Pārbaude ir jāveic visās teritorijās, kurās preču zīmi plānots lietot.

Ja meklējuma rezultātos uzrādās, ka nosaukums jau ir aizņemts vai ir reģistrētas līdzīgas preču zīmes, tad ir jāvērtē konfliktu risks un, iespējams, jādomā par preču zīmes maiņu. Pirms šādu lēmumu pieņemt – ieteicams konsultēties ar pieredzējušu patentpilnvarnieku, jo rebrandings parasti ir dārgs process, kas ietekmēs daudzus biznesa aspektus.

Lai pārbaudītu preču zīmes pieejamību, ir jāveic pārbaude ne tikai internetā, bet, galvenokārt, preču zīmju datubāzēs. Preču zīmes ir teritoriālas, tāpēc meklējums jāveic visās tajās teritorijās, kurās preču zīmi plānots reģistrēt. Piemēram, veicot meklējumu Eiropas Savienībā, jāpārbauda gan ES preču zīmes, gan katras ES dalībvalsts nacionālās preču zīmes, gan arī saskaņā ar starptautisko sistēmu reģistrētās preču zīmes, kas attiecinātas uz Eiropas Savienību vai kādu no ES dalībvalstīm.

Datubāzēs iespējams ierakstīt meklējamo jēdzienu un atzīmēt, lai programma parāda arī līdzīgās preču zīmes. Tomēr ar to nepietiek, arī pašam ir jābūt radošam un jāizmēģina dažādi vārdi vai to savienojumi, kas šķietami varētu būt līdzīgi. Meklējuma sistēmās algoritms var neparādīt tādas līdzīgas preču zīmes, piemēram, kam pēc burtu skaita ir lielāka atšķirība, lai gan galvenā daļa ir vienāda.

Pasaules intelektuālā īpašuma organizācijas (WIPO) datubāzē (Global Brand Database) un ES intelektuālā īpašuma organizācijas (EUIPO) datubāzēs (eSearch plus un TMView) preču zīmes var meklēt arī pēc attēla, augšupielādējot attēlu ar preču zīmi. Tomēr jāņem vērā tas, ka attēli nebūs pieejami visām valstīm un tie var būt publicēti tikai no pēdējo gadu reģistrācijām. Proti – rezultāti nebūs pilnīgi.

 

Preču zīmju meklējuma kritēriji

Veicot meklējumu nepieciešams uzstādīt kritērijus, kas izriet no preču zīmju tiesībām:

  1. Preču zīmes ir teritoriālas, tāpēc pirmais solis ir nodefinēt valstis, kurās ir jāveic pārbaude.
  2. Preču zīmes tiek reģistrētas attiecībā uz konkrētām precēm un pakalpojumiem, tāpēc arī meklējumā jāietver visas klases, uz kurām varētu attiekties attiecīgais produkts vai ar to saistītais pakalpojums. Savukārt, analizējot rezultātus, ir jāņem vērā ne tikai klases numurs, bet galvenokārt preču un pakalpojumu saraksts.
  3. Meklējums primāri jāveic tā, lai meklējuma rezultātos uzrādās tās preču zīmes, kas ir aktīvas – pieteikuma stadijā vai reģistrētas, tomēr ir vērts aplūkot arī preču zīmes, kuru reģistrācijas termiņš ir beidzies vai tās bijušas atteiktas, lai saprastu iespējamos konfliktu riskus.
  4. Pārbaudes laikā jāmeklē preču zīmes, kas ir:
    1. reģistrētas attiecībā uz tādām pašām vai saistītām precēm un pakalpojumiem;
    2. pietiekami līdzīgas, lai pastāvētu sajaukšanas iespēja.

(!) Ja preču zīme ir plaši pazīstama, tad tās tiesības pārsniegs reģistrācijā iekļauto preču un pakalpojumu tiesības. Piemēram, apzīmējumus SKYPE, VIAGRA vai DISNEY, nevarēs reģistrēt arī attiecībā uz citām produktu kategorijām, ja vien šo zīmolu īpašnieki tam nedos piekrišanu.

Preču zīmes var izskatīties līdzīgi, izklausīties līdzīgi un radīt līdzīgu kopiespaidu. Piemēram, preču zīmēm XCEED un X-SEED ir atšķirīga rakstība, taču ir konstatēts, ka šīs preču zīmes ir fonētiski sajaucami līdzīgas.

Preču zīmju līdzība tiek vērtēta no patērētāju uztveres viedokļa.

Preču zīmju līdzība ir jāvērtē no patērētāju viedokļa. Atrodot līdzīgas preču zīmes, pirmais jautājums ir – kāds ir risks? Ir grūti atbildēt uz jautājumu, kāds ir risks, ka agrāko tiesību īpašnieks iebildīs, jo tas ir atkarīgs no viņa biznesa stratēģijas. Taču, ja iebildums tiks saņemts, tad reģistrācijas iestādes preču zīmju sajaukšanas iespēju analizēs no patērētāju uztveres viedokļa.

Jāpatur prātā, ka katra preču zīmes īpašnieka uzdevums ir sekot līdzi jaunajiem līdzīgajiem pieteikumiem un savlaicīgi izteikt iebildumus, jo tas ir lētāk un efektīvāk. Tāpēc iesaku arī Jums pēc preču zīmes pieteikuma iesniegšanas sekot jaunumiem preču zīmju reģistros, lai savlaicīgi pamanītu, ja kāds konkurents vēlas reģistrēt identisku vai līdzīgu apzīmējumu. (To var darīt gan pašu spēkiem, gan izmantot profesionālu pakalpojumu.)

Meklējumu ir iespējams veikt šādās datubāzēs:

Atcerieties, ka datubāzēs uzrādās tikai reģistrētās vai reģistrācijai pieteiktās preču zīmes, tāpēc nepieciešams pārbaudīt, vai nepastāv nereģistrētas preču zīmes, veicot izpēti internetā – meklētājprogrammās, piemēram, Google, kā arī attiecīgo valstu uzņēmumu reģistros.

Datubāzēs ir iespējams veikt pārbaudi arī pēc preču zīmes īpašnieka, lai redzētu ko ir reģistrējis konkrēts konkurents.

 

Kā pārbaudīt dizainparaugu?

Ja kāds cits jau ir reģistrējis vai publiskojis dizainu, kas ir identisks Tavam dizainam vai kas rada līdzīgu kopiespaidu, viņš varēs iesniegt iebildumu pret Tavu dizainu. Tādējādi agrāko tiesību pārbaudes veikšana var ietaupīt laiku un naudu.

Līdzīgi kā ar preču zīmēm, veicot meklējumu Eiropā ir jāatzīmē teritorija, kurā dizainu plānots reģistrēt, jānorāda izstrādājuma atbilstošā Locarno klase un meklējamais atslēgas vārds. Dažās datubāzēs iespējams meklēt dizainparaugus arī pēc attēla (eSearch plus).

Jāpievērš uzmanība ne vien identiskiem dizainiem, bet arī tādiem, kas rada līdzīgu kopiespaidu. Ja dizainparaugi ir identiski, to nevarēs aizsargāt, jo tad dizainparaugs nav uzskatāms par jaunu. Ja starp abiem dizainparaugiem ir vairākas atšķirības, bet kopumā tie joprojām izskatās ļoti līdzīgi, ir jāizvērtē – vai mans dizainparaugs radīs atšķirīgu vispārējo iespaidu uz informētu lietotāju, salīdzinot ar iespaidu, ko rada jau esošais dizainparaugs. 

Meklējumam iespējams izmantot šādas datubāzes:

Ņemot vērā, ka tiek aizsargāti arī nereģistrēti dizainparaugi, noteikti nepieciešams pārbaudīt, vai jau neeksistē līdzīgi nereģistrēti dizaini, izmantojot interneta meklētājprogrammas.

Datubāzēs ir iespējams meklēt arī pēc dizainparauga īpašnieka un pārbaudīt, ko reģistrējis konkrēts konkurents.

 

Kā pārbaudīt patentu?

Pirms investēt naudu inovatīvas tehnoloģijas izstrādē un reģistrācijā ir svarīgi pārbaudīt, kas šajā jomā jau ir aizsargāts vai pieteikts aizsardzībai.

Patenti tiek piešķirti izgudrojumiem, kas ir jauni un nav acīmredzami izsecināmi no jau zināmajiem tehniskajiem risinājumiem. 

Veicot agrāko tiesību pārbaudi, jāpārbauda arī konkurējošie risinājumi, proti tie, kuras nav identiski, bet pēc būtības paredzētas tam pašam mērķim. Tas ir būtiski, jo:

  • Lielākā daļa izgudrojumu risina kādu problēmu, un lielākajai daļai problēmu ir vairāk nekā viens iespējamais risinājums. Ir jāizpēta arī citi risinājumi, jo tie var piedāvāt vairāk priekšrocību nekā jūsējais.
  • Cenšoties izmantot savu ideju komerciāli, alternatīvi risinājumi var būt spēcīga konkurence. Lai veiksmīgi pamatotu sava risinājuma pārākumu, jāpārzina arī alternatīvas.

Starptautiskā patentu klasifikācija, kas izveidota 1971. gadā, nodrošina hierarhisku simbolu sistēmu patentu klasifikācijai atbilstoši dažādām tehnoloģiju jomām. Katru gadu 1. janvārī stājas spēkā jauna klasifikācijas versija. Savu izgudrojumu ir iespējams klasificēt šajā vietnē:  https://ipcpub.wipo.int/?notion=scheme&version=20220101&symbol=none&menulang=en&lang=en&viewmode=f&fipcpc=no&showdeleted=yes&indexes=no&headings=yes&notes=yes&direction=o2n&initial=A&cwid=none&tree=no&searchmode=smart 

Datubāzēs meklēt patentus ir iespējams pēc izgudrotāja vārda, uzņēmuma vai konkrētas tehnoloģijas. Izmantojot paplašinātās meklēšanas funkciju, var atzīmēt arī citus nepieciešamos parametrus, piemēram, izgudrojumam atbilstošo tehnoloģiju klasi. 

Meklējumam iespējams izmantot šādas datubāzes:

  • esp@cenet® ir patentu meklēšanas serviss, ko nodrošina Eiropas Patentu iestāde sadarbībā ar Eiropas Patentu organizācijas dalībvalstīm.  Šajā datubāzē ir vairāk nekā 130 miljoni patentu dokumentu no visas pasaules. https://worldwide.espacenet.com/ 
  • WIPO PATENTSCOPE ir Pasaules intelektuālā īpašuma organizācijas datubāze, kas nodrošina piekļuvi starptautiskajiem Patentu kooperācijas līguma pieteikumiem to publicēšanas dienā, kā arī iesaistīto nacionālo un reģionālo patentu biroju patentu dokumentiem. http://www.wipo.int/patentscope/en/
  • Latvijas Patentu valdes patentu reģistrā pieejama informācija par Latvijā pieteiktiem un reģistrētiem patentiem. http://databases.lrpv.gov.lv/databases/lv/patent/search 
  • DEPATISnet ir serviss, ko nodrošina Vācijas Patentu un preču zīmju birojs. Tas ļauj piekļūt daudzu valstu patentiem, izmantojot dažādas meklēšanas iespējas. http://depatisnet.dpma.de/ 
  • ASV Patentu un preču zīmju ofisa datubāze ietver ASV patentus. Daļa pieejama pilnā tekstā. Šī kolekcija ir klasificēta saskaņā ar ASV patentu klasifikācijas sistēmu. http://www.uspto.gov/patft/
  • Patents.google ir iekļauti patenti no vairāk nekā 100 patentu birojiem visā pasaulē.

Ļoti svarīgi ir veikt meklējumu arī interneta meklētājprogrammās, piemēram Google, lai pārliecinātos par izgudrojuma novitāti.

 

Ja šaubies – sazinies ar patentpilnvarnieku!

Lai arī pārbaudi ir iespējams veikt pašu spēkiem, pareizai risku izvērtēšanai ir nepieciešamas gan zināšanas, gan pieredze meklējumu rezultātu interpretācijā un potenciālo konfliktu risināšanā.

Piemēram, ir salīdzinoši viegli meklēt identiskas preču zīmes vai dizainus, taču atrast un izvērtēt preču zīmes, kas ir uzskatāmas par sajaucami līdzīgām, un dizainparaugus ar līdzīgu kopiespaidu var būt visai sarežģīti un laikietilpīgi, īpaši, ja nav pieredzes meklējuma kritēriju izvēlē un rezultātu analīzē.

Tāpēc jebkuras intelektuālā īpašumu tiesību pārbaudes pirmais solis ir stratēģija, teritoriju apzināšana, klasifikācija un precīzu meklēšanas kritēriju uzstādīšana.

Svarīgi atcerēties, ka katra situācija ir individuāla un, ja nav pārliecības, vai meklēšanas kritēriji pareizi atlasīti vai iegūtie rezultāti pareizi interpretēti – jākonsultējas ar speciālistu.

Šobrīd ir pieejams Eiropas Savienības finansējums intelektuālā īpašuma aizsardzībai, tostarp intelektuālā īpašuma stratēģijas izstrādei, kuras ietvaros speciālists palīdzēs iegūt skaidrību agrāko tiesību jautājumos. Vairāk par finansējuma iespējām noskaidro šajā rakstā.

Picture of Ieva Mona Mackaite (ex.Zvejsalniece)

Ieva Mona Mackaite (ex.Zvejsalniece)

Patentpilnvarniece, intelektuālā īpašuma aizsardzības stratēģe un vērtētāja, zīmola aizsardzības eksperte

Paldies, ka pārsūti kādam, kam tas noderēs!

Zīmola aizsardzības stratēģijai, preču zīmju un dizainparaugu reģistrācijai

Pieejams ES finansējums līdz 1630 €

Piesakieties ES MVU Fonda grantam un saņemiet līdz 90% atmaksu no intelektuālā īpašuma aizsardzības izmaksām.

Ar INTELLECTUAL.LV tas ir vienkārši!

Biežāk apmeklētās sadaļas

Preču zīmju reģistrācija
Preču zīmes ir ikvienam uzņēmumam. Tās ir zīmola drošības un vērtības pamats. Lai preču zīmes pienācīgi aizsargātu, tās ir jāreģistrē visās valstīs, kurās plānots izplatīt produktus.
Žurnāls uzņēmējiem
12 praktiski padomi - KĀ PALIELINĀT ZĪMOLA DROŠĪBU UN VĒRTĪBU. Kā parūpēties par sava zīmola - preču zīmju, autortiesību, dizainparaugu un domēna vārdu drošību.
Konsultācija “online”
Preču zīmju drošības, intelektuālā īpašuma komercializācijas un stratēģijas risinājumi ir vienas telefona vai Zoom video sarunas attālumā. Pirmā 15-minūšu konsultācijas ir bez maksas.

1630 EUR

Piesakies un saņem ES MVU Fonda atbalstu preču zīmju un/vai dizainparaugu reģistrācijai un intelektuālā īpašuma aizsardzības stratēģijai.