Search
Close this search box.

Preču zīmju veidi: Vārds, logo, forma, dizains – Kā aizsargāt savu zīmolu no konkurentiem

Lindt-Christmas-Teddy-720x460

Attēls, forma, skaņa un pat smarža – tās var būt unikālas detaļas, kas padara Tavu zīmolu neaizmirstamu. Piemēram, sieriņa “Kārums” oranžā krāsa ir reģistrēta preču zīme, kas nozīmē, ka preču zīmes īpašnieks var aizliegt citiem piedāvāt Latvijas tirgū biezpiena sieriņus tieši šajā oranžajā krāsā.
Vai zināji, ka ar preču zīmi var aizsargāt daudz vairāk nekā tikai vārdu un logu? Produkta iepakojuma forma, raksts, kustība vai pat gaismas efekti var kļūt par neaizstājamiem zīmola elementiem. Šajā rakstā uzzināsi, kā dažādie preču zīmju veidi palīdz pasargāt zīmola unikālo izpausmi no kopēšanas, atdarināšanas vai negodprātīgas izmantošanas.
Mēs esam pieraduši pie vārdisku preču zīmju un pie logo reģistrēšanas, bet – kādas vēl ir iespējas?

Sāksim ar to- kāpēc reģistrēt preču zīmi?

Der zināt, ka Latvijā (un vairākās citās valstīs) ir iespējams aizsargāt arī nereģistrētas preču zīmes, taču tiesību pierādīšana uz nereģistrētu preču zīmi var būt dārgs, sarežģīts un riskants process. Turklāt, ja produkts vēl ir izstrādes stadijā un preču zīmes vēl netiek publiski lietotas, tad nereģistrētas preču zīmes aizsardzība ir praktiski neiespējama. Tāpēc vienīgais veids, kā pienācīgi aizsargāt preču zīmes ir tās reģistrēt – savlaicīgi un pareizi. 

Preču zīmes reģistrācija apliecinās īpašnieka ekskluzīvās tiesības uz konkrētā apzīmējuma lietošanu attiecībā uz reģistrācijā iekļautajām precēm un pakalpojumiem konkrētajā teritorijā. Aizsardzība sākas jau no preču zīmes pieteikuma datuma, pie nosacījuma, ka preču zīme tiks reģistrēta.

Preču zīmes aizsardzības pamatprincipi:

Preču zīmes reģistrācija un aizsardzība

Kurus no visiem tirdzniecībā lietojamajiem apzīmējumiem var un vajag reģistrēt?

Galvenais ir reģistrēt tos elementus, kas ir Tava zīmola unikāluma un drošības pamats. Tieši šie elementi būs tie, kas palīdzēs Tavam zīmolam izcelties tirgū un aizsargās to no negodprātīgas izmantošanas vai kopēšanas.

Lai pieņemtu pārdomātu lēmumu, vispirms ir jāizprot, kādi preču zīmju veidi pastāv un kuri no tiem vislabāk atbilst Tavam produktam vai pakalpojumam. Vai tas ir vārds, logo, iepakojuma forma vai varbūt pat skaņas vai kustības elements?

Tradicionālās un netradicionālās preču zīmes

Mūsdienās preču zīmju pasaule ir daudzveidīgāka nekā jebkad agrāk. Ikviens vēlas atrast jaunus veidus, kā izcelties un savu unikalitāti aizsargāt. Papildus tradicionālajām preču zīmēm, kā vārdiskie un grafiskie apzīmējumi, uzņēmumiem ir iespēja reģistrēt arī netradicionālas zīmes, piemēram, skaņas, kustības, hologrammas un pat specifiskas krāsas vai formas. Šāda zīmju dažādība sniedz plašākas iespējas veidot neaizmirstamu zīmolu un izcelties konkurentu vidū. Turklāt preču zīmes ir vienīgais intelektuālais īpašums, ko var atjaunot bezgalīgi! 

Lai gan tradicionālo preču zīmju tiesības jau sen ir skaidri regulētas, savukārt, netradicionālās zīmes prasa īpašāku pieeju. Tām jāatbilst precīzām reģistrācijas prasībām un jābūt viegli identificējamām patērētājiem. Šajā sadaļā apskatīsim, kādas ir atšķirības starp tradicionālajām un netradicionālajām preču zīmēm un kā tās var palīdzēt aizsargāt Tava zīmola unikālo identitāti.

Vārdiskas preču zīmes

Visplašāk pazīstamākais preču zīmju veids ir vārdiskā preču zīme. Vārdiskā preču zīme ir gandrīz katram uzņēmumam – tas ir zīmola vārds. Vārdiska preču zīme var būt arī produkta nosaukums, sauklis, akronīms, atsevišķi burti vai burtu un ciparu kombinācija. Ja izvēlēsies reģistrēt vārdisku preču zīmi, tad aizsardzība attieksies uz vārdisko apzīmējumu neatkarīgi no rakstības stila. Tas dos Tev plašākas iespējas, piemēram, tiesības aizliegt konkurentiem lietot konkrēto vārdisko apzīmējumu neatkarīgi no noformējuma, kā arī iespējas pašam mainīt rakstības stilu, krāsa un logo elementus, jo aizsardzība attiecas tieši uz vārdu, nevis tā vizuālo noformējumu.
Manuprāt, vārdiskās preču zīmes ir visspēcīgākās!

PIEMĒRS: Pasaulē paši zināmajai uzņēmumu grupai Nike kā vārdiskas preču zīmes reģistrēts gan vārds NIKE (Eiropas Savienības preču zīme (EUTM) Nr. 012101689), gan frāze JUST DO IT (EUTM Nr. 000514984).

Grafiskas preču zīmes jeb logo reģistrēšana

Lielai daļai uzņēmumu ir ne vien vārds, bet arī logo. Bieži klienti atceras tieši zīmola grafisko simbolu un preču ražotāju vai pakalpojumu sniedzēju atpazīst tieši pēc logo vai vizuālā simboliskā noformējuma. Tāpēc, ja nepieciešams, lai konkurenti nevarētu izmantot identisku vai līdzīgu logo, iesaku reģistrēt arī logo kā grafisko jeb figurālo preču zīmi. Grafiskās preču zīmes aizsardzība attieksies uz visu apzīmējuma kopumā, proti, uz vizuālo noformējumu, burtu fontiem, krāsu, saturu, kompozīciju utt.

PIEMĒRS: Ikviens atpazīst zīmola Nike šķietami vienkāršo melno “ķeksīti”, kas ir radīts kā grieķu uzvaras dievietes Nīkes spārna stilizācija. Šis logo ir reģistrēts kā atsevišķa preču zīme. Zemāk redzama šī un vēl dažas Nike uzņēmumu grupas reģistrētas figurālas Eiropas Savienības preču zīmes.

Produkta iepakojums kā preču zīme:

Pārtikas, kosmētikas un citu plaša patēriņa preču nozarē ražotāji, lai vieglāk aizstāvētu savas tiesības cīņā ar negodīgu konkurenci, bieži kā preču zīmi reģistrē visu iepakojuma noformējumu.

Zemāk redzama Kraft Foods Schweiz Holding GmbH Eiropas Savienības preču zīme Nr. 018160879.

Krāsa kā preču zīme

Varbūt Tev liksies pārsteidzoši, bet arī krāsu iespējams reģistrēt kā preču zīmi uz kādu noteiktu produktu. Krāsas preču zīmes reģistrācija dos Tev iespēju aizliegt konkurentiem lietot konkrēto krāsas toni saistībā ar reģistrācijā aizsargātajām precēm vai pakalpojumiem.

PIEMĒRI: 3M Company ir reģistrējis ikonisko gaiši dzelteno krāsu attiecībā uz POST-IT līmlapiņām (Eiropas Savienības preču zīme Nr. 000655019). Savukārt, Instagram, LLC krāsu preču zīmes (EUTM pieteikuma Nr. 018056839) reģistrāciju Eiropas Savienības preču zīmju birojs atteica. Atteikums tika pamatots ar to, ka preču zīmei trūkst atšķirtspējas. Tas nozīmē, ka ar reģistrācijai pieteikto krāsu kompozīciju vien nepietiek, lai attiecīgie patērētāji atpazītu uzņēmumu (zīmolu Instagram) starp konkurentiem un konkrētās preču zīmes īpašniekam būtu tiesības aizliegt citiem lietot identiskus vai sajaucami līdzīgus apzīmējumus.

Telpiskas preču zīmes (3D)

Izplatīts preču zīmju veids ir 3D jeb trīsdimensiju preču zīmes.

Tās visbiežāk lieto pārtikas un kosmētikas ražotāji. Lūk, zīmola Lindt Eiropas Savienības preču zīme Nr. 008577298:

Netradicionālas preču zīmes

Preču zīmes koncepts ir plašāks nekā var likties no pirmā acu uzmetiena, un mūsdienās iespējams reģistrēt arī tādas netradicionālas preču zīmes kā skaņas, multivides, hologrāfiskas, novietojuma, ornamenta un pat smaržas zīmes. Dažos gadījumos to fiksēšana reģistrā var būt īsts izaicinājums.

Eiropas prakses vadlīnijas netradicionālajām preču zīmēm

Lai reģistrētu netradicionālās preču zīmes, tām jāatbilst stingriem kritērijiem. Eiropas Savienības intelektuālā īpašuma birojs 2021. gadā pieņēma Vienoto praksi Nr. 11, kas nosaka, ka preču zīmei jābūt:

  • Atšķirtspējīgai – spējai identificēt zīmola izcelsmi.
  • Precīzi attēlotai – jābūt iespējai to skaidri un nepārprotami reproducēt reģistrā, izmantojot pieejamas tehnoloģijas.

Ja zīmei pievienots apraksts, tas nedrīkst būt pretrunīgs vai paplašināt tās aizsardzības apjomu.

Papildus tradicionālajiem zīmola elementiem, mūsdienās pieaug pieprasījums pēc netradicionālu preču zīmju reģistrācijas. Šīs zīmes atļauj uzņēmumiem piesaistīt klientu uzmanību, izmantojot vairākas maņas vienlaikus:

  • Skaņa – uzņēmuma melodijas, audio signāli vai citas unikālas skaņas.
  • Kustība – animācijas, dinamiskas formas vai logo transformācijas.
  • Multivides zīmes – kombinācijas, kas apvieno skaņas un vizuālos elementus.
  • Hologrammas – trīsdimensionālas vizualizācijas.

Skaņas preču zīme

PIEMĒRI: Šādi ir reģistrā ir publicēta Microsoft Corporation Eiropas Savienības skaņas preču zīme EUTM Nr. 018132058:

Mūsdienās tehnoloģijas atļauj skaņas preču zīmes pieteikumu iesniegt un datu bāzēs publicēt kā audio failu. Lūk, šādi skan Google LLC preču zīme EUTM Nr. 018172976:

Šādi skan viena no lielveikalu ķēdes Lidl Eiropas Savienības preču zīmēm (EUTM Nr. 018129075):

Hologramma kā preču zīme

Google LLC pieder tiesības uz noteiktu hologrammu (Eiropas Savienības preču zīme Nr. 017993401):

Multivides preču zīme

Šādi izskatās Netflix, Inc. multivides preču zīme EUTM Nr. 018140398:

Kustību preču zīme

Novietojuma preču zīme

Apavu ražotājs Vans, inc. reģistrācijai ir pieteicis novietojuma preču zīmi, lai aizsargātuVans apaviem raksturīgo dekoratīvās līnijas novietojumu (Eiropas Savienības preču zīme Nr. 018267710):

Ornaments kā preču zīme

Kā preču zīmi iespējams reģistrēt arī ornamentu. Ornamentu preču zīmes visbiežāk reģistrē dizaineri. Piemērā redzamas zīmolu Gucci un Burberry reģistrētās ornamentu preču zīmes (EUTM Nr. 017869029 un EUTM Nr. 017980346):

Šobrīd, kā preču zīmi ir iespējams reģistrēt pat noteiktu smaržu, kas patērētājiem asociējas ar Tavu preci vai pakalpojumu. Piemēram, zīmols L’oreal Argentīnā reģistrējis banāna-melones aromātu attiecībā uz noteiktiem produktiem (Argentīnas preču zīme Nr. 2115162). Šādas iespējas piedāvā tikai atsevišķu valstu reģistri.

Eiropas Savienības preču zīmju reģistrā šobrīd nav iespējams iekļaut smaržas, garšas un taustes preču zīmes, jo pašreizējais tehnoloģiju stāvoklis nedod iespējas skaidri un nepārprotami preču zīmes attēlot.

Preču zīmes ir jāreģistrē tādā formā, kā tās reāli tiek vai tiks lietotas saistībā ar produktiem!

Kā pareizi izvēlēties un aizsargāt preču zīmi?

Lai izvēlētos, kā pareizi aizsargāt zīmola svarīgākos elementus un ar ko sākt, būtiski ir fokusēties uz tiem zīmola elementiem, kas klientu acīs padara Tavu produktu vai pakalpojumu unikālu un atpazīstamu. Sāc ar sava zīmola analīzi:

  • Nosaki, kas ir zīmola galvenās atpazīstamības pazīmes. Vai tas ir nosaukums, logo, iepakojuma forma vai īpaša krāsa?
  • Pievērs uzmanību tam, kā klienti uztver Tavu produktu. Kas tieši viņiem šķiet neaizstājams vai īpašs?
  • Izvērtē, vai šie elementi ir unikāli un ilgtspējīgi. Vai tie spēs izcelties arī ilgtermiņā, cik ilgi tu tos lietosi?
  • Reģistrē preču zīmi tādā formā, kā to reāli plāno lietot uz produktiem vai saistībā ar pakalpojumiem.

Preču zīmes reģistrācija ir arī juridisks instruments, kas ļauj aizliegt citiem izmantot identiskus vai sajaucami līdzīgus apzīmējumus. Atceries – preču zīmes tiesības ir izņēmuma tiesības, kas dod iespēju kontrolēt sava zīmola izmantošanu tirgū. Jo ātrāk pieteiksi reģistrācijai preču zīmi, jo agrākas būs Tavas tiesības! Atceries, ka konfliktu situācijā priekšroka ir tam, kura tiesības ir agrākas.

Iedziļinies klienta skatījumā. Kas ir tie elementi, kas liek tieši Tavam produktam izcelties? Cilvēki pasauli uztver caur piecām maņām – redzi, dzirdi, smaržu, tausti un garšu. Jo vairāk Tava zīmola elementi uzrunās šīs maņas, jo dziļāku emocionālo iespaidu tas atstās uz klientu un nostiprinās zīmola atpazīstamību.

Vēlies uzzināt vairāk par preču zīmju reģistrāciju?
Lejupielādē bezmaksas materiālu Kā palielināt zīmola drošību un vērtību, kur atradīsi praktiskus padomus, kā aizsargāt zīmola unikālos elementus un vērtību.

Nepieciešama profesionāla palīdzība?
Ja Tev ir jautājumi par preču zīmju aizsardzības stratēģiju, agrāko tiesību pārbaudēm vai reģistrācijas procesu Latvijā, Eiropas Savienībā vai starptautiski, sazinies ar noms- Intellectual Agency. Palīdzēsim nodrošināt efektīvu, pareizu un ilgtspējīgu zīmola aizsardzību.

Picture of Ieva Mona Mackaite (ex.Zvejsalniece)

Ieva Mona Mackaite (ex.Zvejsalniece)

Patentpilnvarniece, intelektuālā īpašuma aizsardzības stratēģe un vērtētāja, zīmola aizsardzības eksperte

Paldies, ka pārsūti kādam, kam tas noderēs!

Zīmola aizsardzības stratēģijai, preču zīmju un dizainparaugu reģistrācijai

Pieejams ES finansējums līdz 1630 €

Piesakieties ES MVU Fonda grantam un saņemiet līdz 90% atmaksu no intelektuālā īpašuma aizsardzības izmaksām.

Ar INTELLECTUAL.LV tas ir vienkārši!

Biežāk apmeklētās sadaļas

Preču zīmju reģistrācija
Preču zīmes ir ikvienam uzņēmumam. Tās ir zīmola drošības un vērtības pamats. Lai preču zīmes pienācīgi aizsargātu, tās ir jāreģistrē visās valstīs, kurās plānots izplatīt produktus.
Žurnāls uzņēmējiem
12 praktiski padomi - KĀ PALIELINĀT ZĪMOLA DROŠĪBU UN VĒRTĪBU. Kā parūpēties par sava zīmola - preču zīmju, autortiesību, dizainparaugu un domēna vārdu drošību.
Konsultācija “online”
Preču zīmju drošības, intelektuālā īpašuma komercializācijas un stratēģijas risinājumi ir vienas telefona vai Zoom video sarunas attālumā. Pirmā 15-minūšu konsultācijas ir bez maksas.

1630 EUR

Piesakies un saņem ES MVU Fonda atbalstu preču zīmju un/vai dizainparaugu reģistrācijai un intelektuālā īpašuma aizsardzības stratēģijai.