Ieraugot Nike simbolu, Netflix sarkanos burtus vai izdzirdot vārdu MacDonals patērētāja prātā projicējas skaidra aina, kas ir konkrēto produktu izcelsme un kādas īpašības un emocijas no tiem sagaidīt. Šie dažādo veidu apzīmējumi, ko uzņēmumi lieto, lai atšķirtu un izceltu savas preces vai pakalpojumus no citu uzņēmumu precēm vai pakalpojumiem tirgū var tikt aizsargāti kā preču zīmes.
Lai nodrošinātu zīmola unikālo identitāti, aizliedzot citiem kopēt un atdarināt vārdu, logo vai citas atšķirības zīmes, nepieciešams parūpēties par preču zīmju pienācīgu aizsardzību. Preču zīmju tiesības ir izņēmuma tiesības, proti, tās dod īpašniekam iespēju aizliegt citiem (vai par attiecīgu samaksu atļaut) izmantot reģistrēto apzīmējumu saimnieciskajā darbībā.
Svarīgi preču zīmju tiesību aizsardzības pamatprincipi
Plānojot preču zīmju aizsardzības stratēģiju, jāņem vērā preču zīmju tiesību 3 galvenie principi:
- Teritorialitāte – Preču zīmes ir teritoriālas, tās attiecas uz konkrētām valstīm, kurās tās ir reģistrētas vai tiek lietotas.
- Preču un pakalpojumu saraksts – Aizsardzība attiecas tikai uz konkrētiem produktiem – precēm un pakalpojumiem.
- Prioritātes princips – Tiesību konfliktos ņem vērā, kuras no tiesībām ir agrākas.
Preču zīmes labākā aizsardzība ir reģistrācija, taču arī nereģistrētas preču zīmes teorētiski ir iespējams aizsargāt. Piemēram, Latvijas un dažu citu valstu tiesību normas paredz aizsardzību arī nereģistrētām preču zīmēm, tomēr konflikta situācijās savu tiesību pierādīšana var būt dārgs un sarežģīts process ar lielu risku.
Preču zīmes labākā aizsardzība ir reģistrācija
Ja preču zīme ir reģistrēta, tad reģistrā ir redzams konkrēto tiesību apjoms, proti, ir redzams, tieši kāds ir aizsargātais apzīmējums, kas ir tā īpašnieki, no kura datuma, kādā teritorijā un uz kādiem produktiem tiesības attiecas.
Preču zīmes pēc reģistrācijas ir spēkā 10 gadus no pieteikuma datuma. Beidzoties reģistrācijas termiņam, reģistrāciju var vienmēr atjaunot uz nākamo 10-gadu periodu. Tādējādi preču zīmes reģistrācija ir vienīgā iespēja aizsargāt zīmolu bezgalīgi.
Uzdevumi pirms preču zīmes reģistrācijas
-
Izlemt, kas ir būtiskie elementi – atšķirības zīmes, ko nepieciešams aizsargāt ar reģistrāciju.
99% gadījumu tiek reģistrētas vārdiskas vai figurālas preču zīmes.
Vārdiska preču zīme ir burtu vai ciparu kombinācijas standarta rakstībā, piemēram, vārds NIKE, FORBES u.c. Savukārt, figurāla zīme ir tāda, kurā izmantotas nestandarta rakstzīmes, īpaša stilizācija, grafisku elementu izkārtojums, vai krāsa, visbiežāk figurāla zīme ir logo.
Kā preču zīmes var reģistrēt arī telpiskas zīmes, piemēram, Lindt šokolādes zaķis zelta folijā ir reģistrēta preču zīme, arī HERMES INTERNATIONAL Kelly somas ārējais veidols ir reģistrēts kā 3D preču zīme. Tāpat kā preču zīmi var reģistrēt arī novietojuma zīmi, ornamentu, krāsu, skaņu (ja to veido noteikta skaņa vai skaņu kombinācija), kustību; multivides zīmi, hologrāfisku apzīmējumu un atsevišķās valstīs pat smaržu. Vairāk par preču zīmju veidiem lasiet rakstā, “Ko var reģistrēt kā preču zīmi”.
Reģistrācija netiks piešķirta apzīmējumiem, kuriem ir amorāls, maldinošs vai attiecīgās preces aprakstošs raksturs. Tāpat reģistrācija tiks atteikta, ja preču zīme būs sajaucami līdzīga ar citām agrāk reģistrētām preču zīmēm vai citādi attiecīgajā teritorijā aizsargātām intelektuālā īpašuma tiesībām.
-
Veikt agrāko tiesību pārbaudi
Laikā, kad praktiski ikviens uzņēmums var piedāvāt savus produktus starptautiskā mērogā, arvien grūtāk ir atrast unikālu vārdu, ar ko izcelties tirgū un nepārkāpt citu agrāko preču zīmju īpašnieku tiesības. Tādēļ, pirms izvēlēties zīmola vārdu, produktu nosaukumus vai specifiskos logo elementus, nepieciešams veikt pienācīgu agrāko tiesību pārbaudi. Neveicot pārbaudi vai pārbaudot nepareizi, uzņēmums riskē ar visām investīcijām zīmolā, produktu dizainā un mārketingā.
Pārbaude ir jāveic ne tikai ar internetā pieejamo meklēšanas rīku palīdzību, piemērma, Google, bet īpaši būtiski ir pārbaudīt informāciju par identiskiem vai līdzīgiem apzīmējumiem oficiālajās preču zīmju datu bāzēs. Pārbaudi jāveic attiecībā uz visām teritorijām, kurās plānojat preču zīmes lietot gan tagad, gan nākotnē.
-
Izvēlēties aizsardzības stratēģiju un tiesību īpašnieku
Ņemot vērā, ka preču zīmes ir teritoriālas un īpašuma tiesības uz tām ir pielīdzināmas īpašuma tiesībām uz kustamu mantu, pirms uzsākt reģistrācijas procesu, nepieciešams izvērtēt, kurās teritorijās preču zīmi reģistrēt vispirms un kas būs tās īpašnieks. Pareizi pirmie soļi palīdzēs izvairīties no problēmām un kļūdām aizsardzībā un komercializācijā.
Preču zīmes īpašnieks var būt gan fiziskā persona, gan juridiskā persona, gan personu apvienība, ja tā spēj iegūt tiesības un uzņemties pienākumus, tostarp slēgt darījumus un būt par prasītāju un atbildētāju tiesā. Tāpat preču zīmei var būt vairāki īpašnieki, un īpašuma tiesību proporcija nav jānorāda reģistrācijas pieteikumā.
-
Veikt stratēģiski pareizu klasifikāciju
Reģistrētas preču zīmes tiesības attieksies tikai uz tām precēm un pakalpojumiem, kas būs iekļauti reģistrācijā. Tādējādi ir ļoti svarīgi sastādīt stratēģiski pareizu preču un pakalpojumu sarakstu.
Preču zīmes reģistrācijas nolūkos ir jāveic preču un pakalpojumu klasifikācija atbilstoši Nicas klasifikācijai (Preču un pakalpojumu starptautiskā klasifikācija preču zīmju reģistrācijai). Jāņem vērā, ka Nicas klasifikators parāda konceptuāli, kurā klasē attiecīgā prece vai pakalpojums iederas. Ja preces vai pakalpojuma precīzākais formulējums nav atrodams klasifikatorā, tad pieteicējs to klasificē, ņemot vērā Nicas klasifikācijas principus.
Iesniedzot pieteikumu, jāņem vērā, ka pēc tam vairs nav pieļaujams papildināt preču un pakalpojumu sarakstu un, ja nepieciešami papildinājumi, jāiesniedz jauns tās pašas zīmes reģistrācijas pieteikums.
Kādu preču zīmes reģistrācijas sistēmu izvēlēties:
Preču zīmes ir teritoriālas un reģistrāciju var veikt, izvēloties un kombinējot dažādas sistēmas un stratēģijas:
-
Nacionālā preču zīmju reģistrācija:
Preču zīmes reģistrācija tiek veikta katrā valstī atsevišķi. Pieteikums jāiesniedz attiecīgās valsts intelektuālā īpašuma iestādē.
-
Reģionālā preču zīmju reģistrācija:
Eiropas Savienības preču zīmes reģistrācija uzreiz attiecas uz visām 27 Eiropas Savienības valstīm. Preču zīmi reģistrācijai jāpiesaka Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma birojā (EUIPO).
Pastāv arī Beniluksa preču zīmes reģistrācija, kas attiecas uz Beļģiju, Nīderlandi un Luksemburgu, kā arī Āfrikas Reģionālā preču zīmes reģistrācija, kas attiecas uz 17 OAPI dalībvalstīm.
-
Starptautiskā preču zīmju reģistrācija:
Tā ir Pasaules Intelektuālā īpašuma organizācijas (WIPO) koordinēta sistēma (saukta arī par Madrides sistēmu), ar kuras palīdzību var nodrošināt preču zīmju reģistrāciju vairāk nekā 120 valstīs (pēc savas izvēles).
Starptautiskā preču zīmju reģistrācija ir balstīta uz vienu bāzes pieteikumu vai reģistrāciju. Latvijas izcelsmes preču zīmju īpašniekiem būtu jāsāk ar preču zīmes (bāzes) reģistrācijas pieteikumu Latvijā vai Eiropas Savienībā.
Ja sākotnēji nav resursu vai nav precīza plāna, kurās teritorijās un kādā secībā preču zīmes reģistrēt, tad var sākt, piemēram, ar preču zīmes reģistrāciju Latvijā:
- Tas dos prioritātes tiesības 6 mēnešu laikā no preču zīmes pieteikuma datuma iesniegt šīs pašas preču zīmes reģistrācijas pieteikumu gandrīz visās pasaules valstīs, saglabājot Latvijas pieteikuma datumu.
- Tā būs iespēja nākotnē pieteikt preču zīmes starptautisko reģistrāciju, balstoties uz Latvijas preču zīmes pieteikumu vai reģistrāciju.
Kurš var iesniegt preču zīmes reģistrācijas pieteikumu?
Preču zīmes reģistrācijas pieteikumu Latvijā vai Eiropas Savienībā Latvijas rezidenti var iesniegt pašu spēkiem. Sniedzot nacionālos pieteikumus citās valstīs, būs nepieciešama attiecīgās valsts profesionālā patentpilnvarnieka starpniecība.
Preču zīmes ir zīmola drošības pamats, tāpēc ir svarīgi, lai preču zīmes pārbaude veikta pareizi un preču un pakalpojumu klasifikācija ir stratēģiski atbilstoša. Lai nepieļautu kļūdas, ieteicams pirms reģistrācijas konsultēties vai uzticēt reģistrācijas procedūru profesionālajam patentpilnvarniekam preču zīmju jomā. Īpaši svarīgi konsultēties ar profesionāļiem, ja preču zīmēm nākotnē būs nepieciesama aizsardzība starptautiskā līmenī.
Kad jāreģistrē preču zīmes
Preču zīmes reģistrācija piešķir izņēmuma tiesības lietot preču zīmes. Pieteikuma datums vieš skaidrību – tieši no kura datuma tiesības ir spēkā, kurās valstīs un kādā apmērā. Ar reģistrētu preču zīmi ir vieglāk aizsargāt zīmolu no negodīgas konkurences, pārpratumiem un krāpniekiem.
Reģistrācija ir drošība uzņēmumam, investoriem, klientiem un sadarbības partneriem. Tādējādi preču zīmes reģistrācija ir jāveic pēc iespējas ātrāk, lai nodrošinātu zīmola unikalitāti un aizsardzību visos interesējošajos tirgos. Piemēram, Nike piesaka reģistrācijai jaunās preču zīmes vēl pirms produkti nonākuši ražošanā, tādējādi nodrošinoties ka konkurenti vai negodīgi darbinieki nerada šķēršļus jaunā produktu nosaukuma vai logo lietošanai visās interesējošajās valstīs.
Kopsavilkums
Ja preču zīmes nav savlaicīgi un pareizi reģistrētas, zīmols ir neaizsargāts pret tīšu vai netīšu kopēšanu un atdarināšanu. Tas var izraisīt dārgas juridiskas cīņas, komplikācijas, ejot jaunos tirgos, un pat nepieciešamību piespiedu kārtā mainīt vārdu, dizainus u.c. atpazīstamības elementus.
Preču zīmes reģistrācija ir uzņēmuma identitātes un produktu imidža aizsardzības pamats. Tāpēc ir svarīgi pieteikt preču zīmes reģistrācijai savlaicīgi un pareizi.
(!) Iesaku pirms preču zīmes pieteikuma iesniegšanas iegādāties attiecīgos domēna vārdus. Jāņem vērā, ka visi preču zīmju pieteikumi redzami publiskos preču zīmju reģistros, un pasaulē darbojas daudz kiberskvoteru, kas sistemātiski pārbauda reģistrus un nekavējoties reģistrē jaunos domēna vārdus, lai pēc tam to mēģinātu pārdot preču zīmes pieteicējiem. Neskaidrību vai problēmu gadījumā iesaku konsultēties ar profesionālo patentpilnvarnieku preču zīmju jomā.
Jūsu zīmols ir Jūsu uzņēmuma identitātes un drošības pamats. Mēs saprotam, cik svarīga ir pareiza zīmola aizsardzība. Ja Jums nepieciešami risinājumi saistībā ar preču zīmju reģistrācijas vai zīmola aizsardzības jautājumiem, sazinieties ar mums. Strādājam Jūsu zīmola drošībai un vērtībai!