Ne tikai tehnoloģijas un programmas, bet arī datu bāzes, zināšanas, izstrādātie dizaini, preču iepakojums, zīmola vārds, reputācija un stratēģiskie plāni ir vērtīgs un aizsargājams intelektuālais īpašums. Mūsdienās intelektuālais īpašums nereti ir uzņēmuma lielākā un nozīmīgāka vērtība.
Eksperti lēš, ka vidēji intelektuālais īpašums pārsniedz 50-80% uzņēmuma aktīvu kopējās vērtības. Protams, tas ir atkarīgs no nozares un konkrētā uzņēmuma, jo tehnoloģiju uzņēmumos intelektuālā īpašuma vērtība var pārsniegt arī 90% no kopējās aktīvu vērtības. Turklāt ne vienmēr intelektuālā īpašuma vērtība ir atbilstoši atspoguļota bilancē vai iekšējos plānošanas dokumentos. Tāpēc ir svarīgi, lai uzņēmuma vadība spētu precīzi identificēt intelektuālo īpašumu, izvērtēt tā lomu un vērtību, un aizsargāt nozīmīgos aktīvus.
Intelektuālā īpašuma aizsardzība palīdz nodrošināt uzņēmuma ilgtermiņa ienākumu plūsmu, samazina riskus, aizsargā jaunradi, nodrošina priekšrocības pret konkurentiem un palielina uzņēmuma vērtību.
Lai maksimāli pareizi apietos ar intelektuālo īpašumu, ir svarīgi jau sākotnēji identificēt, kas jau ir radīts, kas vēl tiks radīts, kā to var aizsargāt un kāds ir komercializācijas plāns.
Kā identificēt savu intelektuālo īpašumu?
Intelektuālā īpašuma tiesības paredzētas, lai definētu un aizsargātu inovācijas un jaunradi. Intelektuālā īpašuma aizsardzība neattiecas uz pašām idejām un domām, bet gan to izpausmi kādā no intelektuālā īpašuma formām:
- Preču zīmes norāda patērētājiem uz preču vai pakalpojumu izcelsmi.
- Dizainparaugi aizsargā ražojuma ārējo veidolu.
- Patenti aizsargā tehniskos izgudrojumus tehnoloģiju jomā.
- Autortiesības un blakustiesības attiecas uz māksliniecisko jaunradi, piemēram, grāmatām, mūziku, gleznām, filmām un to prezentāciju, kā arī programmatūru un datu bāzēm.
- Augu šķirņu aizsardzība attiecas uz selekcionēšanas rezultātiem.
- Ģeogrāfiskās izcelsmes norādes attiecina uz produktiem, kuru izcelsme saistīta ar konkrētu reģionu.
- Komercnoslēpumi ir slepena komerciālā informācija, ko var aizsargāt ar konfidencialitātes politiku un neizpaušanas līgumiem.
Vairāk informācijas par intelektuālā īpašuma, jo īpaši zīmola aizsardzību atradīsi digitālajā žurnālā “Kā palielināt zīmola drošību un vērtību“, ko var lejupielādēt, sekojot šai saitei.
Divi svarīgi jautājumi, uz kuriem jāzina atbildi katram uzņēmējam:
- Cik liela vērtība un nozīme ir intelektuālajam īpašumam Tavā uzņēmumā?
- Vai intelektuālais īpašums ir pienācīgi aizsargāts?
Galvenie ieguvumi intelektuālā īpašuma aizsardzībai
1. Iespēja aizliegt citiem izmantot savu ideju augļus
Ja ideja ir lieliska un peļņu nesoša, kāds to noteikti vēlēsies izmantot vai atdarināt savtīgos nolūkos. Vai tas ir zīmols, kas ir ieguvis labu reputāciju, vai pieprasīts dizains, vai risinājums, kas ģenerē ienākumus – intelektuālais īpašums ir jāaizsargā pret kopēšanu un negodīgu konkurenci. Neuzmanība pret intelektuālo īpašumu var ne tikai samazināt priekšrocības attiecībā pret konkurentiem, bet arī radīt zaudējumus vai novest pie situācijas, ka konkurenti pirmie reģistrē Tavu intelektuālo īpašumu un aizliedz Tev to lietot.
2. Tas ir legāls veids, kā idejas pārvērst ienākumos
Idejām pašām nav vērtības, vērtība ir to realizēšanas rezultātos. Savukārt, intelektuālā īpašuma vērtība ir atkarīga no komercializācijas stratēģijas. Patenti, dizainparaugi un autortiesības ir tas intelektuālais īpašums, ko īpašnieki visbiežāk izvēlas licencēt. Regulāri licences vai honorāru maksājumi nodrošina arī iespēju gūt papildus ienākumus tajās valstīs un teritorijās, kur uzņēmums pats nevar atļauties vai nevēlas veikt biznesu.
3. Pieeja investīcijām un aizdevumiem
Intelektuālo īpašumu var ne tikai pārdot vai licencēt, bet arī izmantot kā ķīlas nodrošinājumu aizdevumu saņemšanai. Bieži vien reģistrēts intelektuālais īpašums ir investoru priekšnosacījums vai valsts iestāžu prasība grantu vai līdzmaksājumu saņemšanā.
4. Investīciju un zīmola drošība
Ikvienam uzņēmumam ir preču zīme vai vairākas. Tas ir zīmola identitātes pamats. Reģistrētas preču zīmes nodrošina zīmola drošību visās teritorijās, kurās reģistrācija ir spēkā. Tas pats attiecas arī uz citām reģistrētām intelektuālā īpašuma tiesībām, kas definē tiesību objektu, tiesību apmēru, teritoriju, tiesību spēkā stāšanās datumu un tiesību īpašnieku. Reģistrācija ir papildus drošības garants investīcijām zīmolā un mārketingā kopumā.
5. Eksporta iespējas
Intelektuālais īpašums palielina uzņēmuma konkurētspēju arī eksporta tirgos. Zīmols palīdz reklamēt preces un pakalpojumus un izsniegt franšīzes, kā to dara, piemēram, Costa Coffee. Tāpat iespējams eksportēt preces uz valstīm, kurās tās ir patentētas, izmantojot priekšrocības attiecībā pret citiem tirgus dalībniekiem.
Secinājumi
Visiem ir skaidrs, ka materiālie aktīvi ir jāaizsargā, piemēram, ieslēdzot, norobežojot vai citādi fiziski aizsargājot. Diemžēl attiecībā uz nemateriālajiem aktīviem tas ne vienmēr liekas pašsaprotami. Jāapzinās, ka intelektuālais īpašums visbiežāk ir publiski pieejams un ikviens to var mēģināt nokopēt vai atdarināt.
Tādēļ intelektuālo īpašumu, kas mūsdienās ir lielākās daļas uzņēmumu ienākumu ģenerēšanas pamatā un rada priekšrocības konkurentu vidū, ir svarīgi identificēt un atbilstoši aizsargāt.
Ja Tev ir nepieciešama palīdzība intelektuālā īpašuma aizsardzības un komercializācijas stratēģijā – sazinies ar mums.
Atbilde uz jautājumiem ir vienas konsultācijas attālumā!