Daudziem uzņēmējiem, izvēloties zīmola vārdu vai produktu nosaukumus, neienāk prātā, ka izvēlētais vārds var nebūt aizsargājams. Diemžēl, praksē ļoti bieži ir situācijas, kad izvēlētās preču zīmes nav reģistrējamas pēc būtības vai arī ir līdzīgas citu personu jau agrāk reģistrētām preču zīmēm, vai citām intelektuālā īpašuma tiesībām. Nepārbaudītas un neaizsargātas preču zīmes ir liels risks visām investīcijām.
Visbiežāk nespēja aizsargāt savu zīmolu tiek atklāta tad, kad iesniegts pieteikums preču zīmes reģistrācijai un reģistrācija tiek atteikta. Atteikumam var būt divi galvenie iemesli:
- Preču zīme nav reģistrējama pēc būtības. Piemēram, tai trūkst atšķirtspējas vai tā satur aizliegtus elementus vai simbolus.
- Preču zīme tiek atzīta par sajaucami līdzīgu ar kādu jau agrāk reģistrētu preču zīmi.
Kādas preču zīmes nevar reģistrēt pēc būtības?
Preču zīme nav reģistrējama pēc būtības tad, ja tā neatbilst preču zīmes prasībām. Ja Jūs savā komercdarbībā lietojiet preču zīmes, kas nav aizsargājamas pēc būtības, tad Jums nekad nebūs iespēja aizliegt citiem kopēt un atdarināt savas preču zīmes. Tas nozīmē arī to, ka preču zīmes nevarēs komercializēt, piemēram, pārdot, ieguldīt pamatkapitālā, izsniegt lietošanas licences, izmantot kā ķīlu kredīta piesaistē utml.
Preču zīmju likums nosaka, ka preču zīmi var veidot apzīmējums, kas atbilst šādām prasībām:
1) tam piemīt atšķirtspēja — tāds raksturīgo īpašību kopums, kas attiecīgo preču vai pakalpojumu patērētājiem nodrošina iespēju atšķirt ar šo preču zīmi marķētās preces vai pakalpojumus no tādiem, kuriem ir cita izcelsme. Apzīmējuma atšķirtspēja ir atkarīga no apzīmējuma rakstura, no attiecīgo preču vai pakalpojumu rakstura, saimnieciskās darbības nozares īpatnībām, kā arī no šo preču vai pakalpojumu patērētāja uztveres;
2) to preču zīmju reģistrā var atveidot tā, ka var skaidri un nepārprotami noteikt, kas ir preču zīmes īpašniekam piešķirtās aizsardzības priekšmets.
Preču zīmes var būt vārdiskas, figurālas, telpiskas (3D), multivides un hologrāfiskas. Kā preču zīmi var aizsargāt arī specifisku novietojumu, ornamentu, krāsu, skaņu, kustību un atsevišķās valstīs pat smaržu.
Preču zīmju likumā ir detalizēti izklāstīts, kādas ir prasības preču zīmes reģistrējamībai pēc būtības un ko nav iespējams reģistrēt kā preču zīmi. Visbiežākais atteikuma iemesls ir tas, ka reģistrācijai pieteiktajam apzīmējumam trūkst jebkādas atšķirtspējas vai tas ir aprakstošs attiecībā uz pieteiktajām precēm vai pakalpojumiem.
Tāpat preču zīme nevar būt maldinoša, pretrunā ar sabiedrisko kārtību vai vispārpieņemtajiem morāles principiem. Preču zīmē nedrīkst ietvert tādus aizliegtus apzīmējumus kā karogi, ģerboņi, garantijas zīmes, starptautiskas emblēmas, oficiālus reliģiskus simbolus utml.
Jāņem vērā, ka preču zīmi nereģistrē, bet, ja tā reģistrēta, šo reģistrāciju var atzīt par spēkā neesošu arī tad, ja reģistrācijas pieteikums iesniegts ar negodprātīgu nolūku.
Biežākā kļūda, ko pieļauj uzņēmēji, ir aprakstoša zīmola vārda vai produkta nosaukuma izvēle.
Biežākā kļūda, ko pieļauj uzņēmēji, ir aprakstoša zīmola vārda izvēle. Sākotnēji ir sajūta, ka aprakstošs nosaukums pats par sevi norādīs klientiem, kas ir produkts, un tādējādi varēs ietaupīt uz mārketingu. Tomēr ilgtermiņā tā var nebūt labākā izvēle.
Ko nozīmē preču zīmes atšķirtspēja?
Piemēram, apzīmējums STRONGCOFFEE attiecībā uz kafijas dzērienu tiktu uzskatīts par aprakstošu un tādu, kam trūkst atšķirtspējas. Šajā gadījumā apzīmējums aprakstītu produktu kvalitāti (STRONG) un veidu (COFFEE). No tā izriet, ka apzīmējumam nebūtu aizsardzībai nepieciešamā atšķirtspēja, jo netiek pieļauta izņēmuma tiesību piešķiršana vienai personai uz apzīmējumu, kas apraksta produktu tādā veidā, kā tas varētu būt nepieciešams arī citiem tirgus dalībniekiem. Tas pats nosaukums STRONGCOFFEE attiecībā uz mārketinga pakalpojumiem vai telpu uzkopšanu būtu atšķirtspējīgs.
“Atšķirtspēja”, iespējams, Jums šķiet neveikls termins, ko sarunvalodā parasti nelieto, tāpēc aicinu uzlūkot preču zīmju reģistrējamību pēc būtības no sekojoša skatu punkta: Preču zīmes uzdevums ir norādīt uz atšķirīgo viena uzņēmuma produktu apzīmēšanā no citu tirgus dalībnieku produktiem, lai patērētājam būtu skaidra produktu izcelsme, nevis produktu īpašības.
Turpinot šo pašu piemēru – iedomājieties sekojošas preču zīmes attiecībā uz kafijas dzērieniem: Nestle STRONGCOFFEE un Costa STRONGCOFFEE. Šajā gadījumā preču zīmju atšķirtspējīgā daļa ir Nestle un Costa, jo tieši pēc šiem vārdiem patērētājs saprastu produktu izcelsmi. Preču zīmes otrā daļa STRONGCOFFEE norādītu, ka kafijas dzērienā ir kafija ievērojamā koncentrācijā, bet šāda produkta ražotājs varētu būt jebkurš.
Uzņēmējiem, veidojot jaunas preču zīmes, nereti ir vēlme izvēlēties aprakstošus apzīmējumus, jo šķiet, ka tādā veidā būs vieglāk produktu reklamēt. Diemžēl šādas preču zīmes būs grūti vai pat neiespējami aizsargāt, vismaz sākotnēji. Atsevišķos gadījumos, ja preču zīme laika gaitā ir ieguvusi atšķirtspēju lietošanas rezultātā un šo iegūto atšķirtspēju izdodas pierādīt, tad var panākt preču zīmes reģistrāciju.
Ko darīt, ja preču zīmes reģistrāciju atsaka?
Ja preču zīmes reģistrāciju atsaka attiecīgās valsts reģistrācijas iestāde, tad ir nepieciešams iepazīties ar atteikuma iemesliem un izvērtēt, vai atteikums ir pamatots un kādas ir iespējas preču zīmes reģistrācijai tādā formā, kā tā ir pieteikta reģistrācijai.
Ja atteikums saņemts, pamatojoties uz preču zīmes aprakstošo dabu un atšķirtspējas trūkumu, kas ir biežākais iemesls, tad klasiski var būt 3 situācijas:
- Preču zīme tiešām ir aprakstoša un tai trūkst atšķirtspējas, tādēļ tā nav reģistrējama tādā formā, kā ir pieteikta. Šādā situācijā ir jādomā, kā uzlabot, papildināt vai mainīt preču zīmi, lai to varētu aizsargāt.
- Apzīmējums pats par sevi ir aprakstošs, tomēr preču zīme ir ieguvusi atšķirtspēju lietošanas rezultātā. Tādā gadījumā būtu jāapkopo un jāiesniedz pierādījumi, kas apliecina, ka attiecīgais apzīmējums tā lietošanas rezultātā attiecīgo patērētāju uztverē ir ieguvis atšķirtspēju attiecībā uz reģistrācijai pieteiktajām precēm vai pakalpojumiem pirms preču zīmes reģistrācijas datuma.
- Preču zīmes atteikums ir nepamatots. Šajā situācijā ir jāturpina pārliecināt attiecīgās valsts intelektuālā īpašuma iestāde par tās lēmuma nepamatotību, sniedzot argumentus, paskaidrojumus un apelācijas attiecīgajā jurisdikcijā noteiktajā kārtībā.
Pagājušajā gadā vienam no maniem klientiem, uzņēmumam Autoterm, tika atteikta vārdiskas preču zīmes “AUTOTERM” reģistrācija Latvijā attiecībā uz autonomās apkures sildītājiem automašīnām. Patentu valdes eksperti reģistrācijas atteikumu pamatoja ar to, ka, viņuprāt, preču zīme ir aprakstoša un tāda, kam trūkst atšķirtspējas attiecībā uz reģistrācijai pieteiktajiem produktiem. Proti, tā sastāv no diviem vārdiem “autonoms” un “termāls”. Mēs Patentu valdes lēmumam nepiekritām un iesniedzām apelāciju. Savu argumentāciju balstījām uz to, ka vārds “autoterm” ir no jauna izveidots, nevienā valodā neeksistējošs vārds, kam ir uzvedinoša nevis aprakstoša nozīme. Mūsu arguments arī bija tāds, ka šajā gadījumā izņēmuma tiesību piešķiršana vienam uzņēmumam uz apzīmējumu “autoterm” nekādā veidā neierobežotu citu tirgus dalībnieku tiesības saukt savus produktus par autonomiem, automātiskiem, termāliem vai termoregulējamiem.
Pēc abu pušu vispusīgas un padziļinātas argumentācijas uzklausīšanas, Rūpnieciskā īpašuma apelācijas padome nolēma apelāciju apmierināt un atzīt preču zīmi AUTOTERM par reģistrējamu.
Apelācijas padomes lēmumā teikts, ka apzīmējums AUTOTERM kopumā var izraisīt zināmas asociācijas ar attiecīgo preču un pakalpojumu veidu, tomēr tieši neapraksta reģistrācijai pieteiktās preces un pakalpojumus. Šādas uzvedinošas asociācijas vēl nepadara preču zīmi par aprakstošu, un tai var piemist minimāli nepieciešamā atšķirtspēja. Apelācijas padome mums piekrita, ka preču zīme AUTOTERM nav tāds apzīmējums, kas var būt nepieciešams jebkuram komersantam, kas darbojas attiecīgajā nozarē. Tātad šajā gadījumā pat nebija nepieciešams pierādīt, ka preču zīme ir ieguvusi atšķirtspēju lietošanas laikā, jo mūsu argumenti pārliecināja apelācijas padomi, ka preču zīmei piemīt reģistrācijai nepieciešamā atšķirtspēja.
Augstāk minētais piemērs parāda, ka ne vienmēr intelektuālā īpašuma reģistrācijas iestāžu ekspertiem ir taisnība. Tādēļ, ja preču zīmes reģistrācija ir atteikta, pirms pieņemt lēmumu, ieteicams konsultēties ar pieredzējušu patentpilnvarnieku, kurš var piedāvāt dažādus risinājumus, no kuriem varat izvēlēties savā gadījumā izdevīgāko.
Kā uzlabot preču zīmes reģistrējamības iespēju?
Ja vārdiskā preču zīme pēc būtības ir aprakstoša un tai nav reģistrācijai nepieciešamās atšķirtspējas, tad var analizēt, kādus atšķirtspējīgus elementus tai var pievienot, lai apzīmējums kopumā būtu reģistrējams. Visbiežāk, ja vārdiska preču zīme nav reģistrējama, reģistrācijai var pieteikt logo. Tādā gadījumā pirms pieteikuma noformēšanas ir jāizvērtē, vai kompozīcija kopumā ir atšķirtspējīga.
Piemēram, preču zīmju reģistrā ir redzams, ka pirms pāris gadiem Patentu valde atteica vārdiskas preču zīmes JŪRMALAS ALUS reģistrāciju attiecībā uz alu un saistītiem produktiem. Īpašnieks pēc tam pieteica reģistrācijai logo, kas ietver vārdisko daļu “Jūrmalas alus”, un šāda kombinēta preču zīme tika atzīta par reģistrējamu un reģistrēta.
Preču zīme | Pieteikuma Nr. | Preces | Statuss |
JŪRMALAS ALUS | M-19-52 | 21 papīra glāzes; plastmasas glāzes; stikla glāzes; alus krūzes; alus kausi; glāžu paliktņi; alus krūžu paliktņi; ierīces pudeļu atvēršanai; suvenīri no stikla, porcelāna, fajansa un keramikas 32 alus | Reģistrācija atteikta Apelācija noraidīta |
M-19-1135 | 32 alus; kvass; minerālūdeņi, gāzēti ūdeņi un citi bezalkoholiskie dzērieni; augļu dzērieni un augļu sulas; sīrupi un citas sastāvdaļas dzērienu pagatavošanai | Zīme reģistrēta |
Tomēr arī tad, ja preču zīme ir reģistrēta kopumā, aizsardzība neattieksies uz tiem elementiem, kam pašiem par sevi nav atšķirtspējas. Šajā gadījumā grafiskās preču zīmes “JŪRMALAS ALUS” īpašnieks varēs aizliegt citiem lietot reģistrētajai preču zīmei identiskus un līdzīgus apzīmējumus kopumā, taču nevarēs aizliegt lietot apzīmējumu “Jūrmalas alus” citā formā, rakstībā un kompozīcijā.
Lai preču zīmes reģistrācija nebūtu bezjēdzīga, ir jābūt skaidrībai, kāda aizsardzība tiks iegūta ar konkrētā apzīmējuma reģistrēšanu.
Lai preču zīmes reģistrācija nebūtu bezjēdzīga, ir jābūt skaidrībai, kāda aizsardzība tiks iegūta ar konkrētā apzīmējuma reģistrēšanu. Ja Jūsu izvēlētā preču zīme ir aprakstoša, iesaku konsultēties ar patentpilnvarnieku, kurš Jums var izstāstīt, vai un kā būs iespējams aizsargāt un komercializēt zīmolu tagad un nākotnē.
Ko darīt, ja preču zīmes reģistrāciju atsaka, balstoties uz agrākām tiesībām?
Agrāka preču zīme vai citas intelektuālā īpašuma tiesības var būt pamats reģistrācijas atteikšanai vai atzīšanai par spēkā neesošu. Latvijā starp citām agrākām tiesībām, kas var būt šķērslis preču zīmes reģistrācijai, ietilpst tiesības, kas saistītas ar sabiedrībā pazīstamas personas vārdu, autortiesības, firmas nosaukums, nereģistrētas preču zīmes, domēna vārdi, dizainparaugi, ģeogrāfiskās norādes u.c. (PZ likums, 7.-10. pants.)
Lai izvairītos no nepatīkamiem pārsteigumiem, konfliktiem un neparedzētiem izdevumiem, pirms preču zīmes izvēles vai vismaz pirms reģistrācijas būtu jāveic rūpīga agrāko tiesību pārbaude. Agrākās tiesības ir jāpārbauda ne tikai internetā un uzņēmumu reģistros, bet, GALVENAIS, preču zīmju reģistros. Piemēram, uz Latvijas teritoriju attieksies visas Latvijā pieteiktās un reģistrētās preču zīmes, Eiropas Savienības preču zīmes un starptautiskās reģistrācijas, kas attiecinātas uz Latviju vai ES kopumā.
Preču zīmju reģistrācijas, iebildumu iesniegšanas un izskatīšanas procedūras un termiņi atšķiras atkarībā no valsts un reģistrācijas sistēmas. Ir valstis, kurās intelektuālā īpašuma iestāde pirms reģistrācijas pārbauda, vai neeksistē jau agrāk reģistrētas identiskas un līdzīgas preču zīmes. Ir valstis, kurās preču zīme tiek publicēta trešo personu iebildumiem un, ja iebildumi netiek saņemti vai tiek atrisināti, tikai tad reģistrē preču zīmi.
Patentu valde, izskatot Latvijas preču zīmju reģistrācijas pieteikumus, nepārbauda, vai identiskas un līdzīgas reģistrācijas nepastāv. Visa atbildība gulstas uz preču zīmju pieteicējiem un īpašniekiem.
Latvijā preču zīme vispirms tiek reģistrēta un publicēta, un tikai tad sākas triju mēnešu ilgs iebildumu periods. Šajā periodā ieinteresētās personas var iesniegt Rūpnieciskā īpašuma apelācijas padomei iebilduma iesniegumu pret preču zīmes reģistrāciju. Iebilduma iesnieguma iesniegšana, virzība un izskatīšana notiek saskaņā ar Rūpnieciskā īpašuma institūciju un procedūru likumu.
Saņemot iebildumus pret reģistrāciju, pirms pieņemt lēmumus par turpmāko rīcību, ir jāizvērtē agrāko tiesību pamatojums. Jums ir jāatbild uz sekojošiem jautājumiem:
- Vai preču zīmes var vērtēt kā sajaucami līdzīgas no attiecīgo patērētāju uztveres viedokļa?
- Vai agrākās tiesības tiešām ir spēkā tādā apjomā, kā norāda agrāko tiesību īpašnieks, vai kādas no tām ir zaudējušas spēku? (Katrā valstī ir savi noteikumi, kas nosaka, kādas agrākas tiesības ir pamats iebildumam un kad iespējams atzīt agrāk reģistrēto preču zīmi par spēku zaudējušu kopumā vai uz atsevišķām precēm un pakalpojumiem.)
- Kādas ir iespējas vienoties ar oponentu par līdzās pastāvēšanu un sfēru nodalīšanu?
- Kādas ir iespējas pierādīt, ka agrākās tiesības nav spēkā tādā apmērā, kā tas varētu kavēt jaunās preču zīmes reģistrāciju?
- Kādas ir iespējas pierādīt, ka apzīmējumi attiecīgajiem patērētājiem neliksies līdzīgi vai saistīti ar vienu un to pašu izcelsmi?
- Cik ilgu laiku un resursus prasītu konflikta atrisināšana?
- Kāda ir labākā atbildes stratēģija?
Uz šiem jautājumiem palīdzēs atbildēt pieredzējis patentpilnvarnieks. No savas puses iesaku nepiekāpties oponenta prasībām, pirms veikta vispārēja un pareiza situācijas analīze.
Lai arī kāds ir preču zīmes reģistrācijas atteikuma iemesls, iesaku to neuztvert kā punktu, bet kā komatu uz tālāko risinājumu meklēšanu. Jo ātrāk un pareizāk tiks atrisināta situācija, jo lielāka intelektuālā īpašuma un investīciju drošība būs nākotnē.
Šajā rakstā apkopoju tikai biežākos gadījumus saistībā ar preču zīmju reģistrācijas atteikumiem un iebildumu pamatojumiem. Katra situācija ir unikāla, tādēļ, pirms pieņemt lēmumu, ieteicams rūpīgi iepazīties ar attiecīgās valsts tiesību normām un praksi vai konsultēties ar pieredzējušu patentpilnvarnieku.
Ja Jums ir nepieciešama palīdzība saistībā ar preču zīmju pārbaudi, reģistrāciju, uzraudzību vai konfliktu risināšanu, sazinieties ar mums. Pieteikties bezmaksas konsultācijai Intellectual Agency varat, sekojot šai saitei.