Preču zīme un zīmols
Ikvienam uzņēmumam ir preču zīme vai vairākas. Preču zīme ir zīmola pamats, zīmola vārds un seja, tāpēc ir svarīgi, lai preču zīmes būtu iespaidīgas, unikālas un drošas.
Uzņēmuma nosaukums, produkta nosaukums, veikala vai pakalpojumu sniegšanas vietas nosaukums, logo, preču iepakojuma noformējums, smarža, reklāmas sauklis, krāsa un melodija – viss var būt preču zīme, ja ar tā palīdzību patērētājs var atšķirt viena uzņēmuma preces vai pakalpojumus no citu uzņēmumu piedāvātajām alternatīvām.
Attiecībā uz preču zīmēm jāpatur prātā 3 galvenie principi:
1) Preču zīmes ir teritoriālas, proti, tās attiecas uz konkrētām valstīm.
2) Aizsardzība attiecas tikai uz konkrētām precēm un/vai pakalpojumiem.
3) Tiesību konfliktos ņem vērā, kuras no tiesībām ir agrākas (prioritātes princips).
Preču zīmes galvenais uzdevums ir palīdzēt patērētājiem atpazīt un atšķirt viena uzņēmuma preces un pakalpojumus no citu uzņēmumu piedāvājuma. Preču zīmes mērķis nav identificēt preci vai pakalpojumu, bet gan preces ražotāju vai pakalpojumu sniedzēju. Preču zīmes atšķirtspēja ir svarīgākais kritērijs, kas jāņem vērā, radot jaunas preču zīmes.
Vislabākā preču zīmes aizsardzība ir reģistrācija.
Preču zīmes reģistrācija nav obligāta, bet ir ieteicama. Preču zīmes reģistrācija ir labākā investīcija zīmola drošībā un vērtībā.
Ja esi uzsācis ilgtermiņa projektu, pārbaudi un reģistrē izvēlētās preču zīmes, vēl pirms veiktas investīcijas zīmola dizainā, mārketingā un reklāmās.
Uzņēmuma nosaukuma reģistrācija vai domēna vārda reģistrācija nav preču zīmes reģistrācija. Preču zīmes reģistrē attiecīgās teritorijas nacionālā (vai reģionālā) intelektuālā īpašuma iestāde. Latvijā preču zīmes reģistrē LR Patentu valde. Pasaulē eksistē arī vairākas reģionālās preču zīmju reģistrācijas iestādes, no tām Latvijas uzņēmējiem aktuālākais ir Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma birojs, kas reģistrē Eiropas Savienības preču zīmes.
Preču zīmes reģistrācija ir spēkā 10 gadus no pieteikuma iesniegšanas datuma, un to var ik pēc 10 gadiem atjaunot uz nākamo 10 gadu periodu, un tā – bezgalīgi. Preču zīmju tiesības ir vienīgās reģistrējamās intelektuālā īpašuma tiesības, kurām nav beigu termiņa.
4 galvenie iemesli reģistrēt preču zīmi:
1. vieglāk realizēt savas tiesības
Reģistrēta preču zīme atvieglo iespējas iebilst pret citu sajaucami līdzīgu preču zīmju lietošanu un reģistrāciju. Jau preču zīmes pieteikuma iesniegšanas brīdī pieteicējs “aizņem” (piesaka) tiesības uz konkrēto apzīmējumu attiecīgajā teritorijā un nozarē.
Ja preču zīme nav reģistrēta, konflikta situācijā ir grūtāk un dārgāk pierādīt un aizstāvēt savas agrākās tiesības uz attiecīgo apzīmējumu. Bieži tas nav pat iespējams.
Ja vēl neesi uzsācis pārdot savu produktu vai pakalpojumu (projekts ir izstrādes stadijā), preču zīmes reģistrācija ir vienīgā iespēja aizsargāt topošo zīmolu.
2. iespēja atļaut citiem lietot preču zīmi pAR samaksu.
Reģistrētu preču zīmi var nodot lietošanā citiem pret atlīdzību. Mūsdienās daudzi uzņēmumi izmanto iespēju izsniegt preču zīmju licences vai franšīzes.
Piemēram, luksusa modes preču zīmols Pierre Cardin ir izsniedzis licences dažādiem uzņēmumiem ražot kosmētiku, alkoholu, cigaretes un pat pārtikas preces ar Pierre Cardin zīmolu.
Savukārt, franšīzes piemēri ir Circle K, Narvesen, McDonald’s, KFC un Costa Coffee.
Starp citu, Starbucks neizsniedz franšīzes, bet darbojas uz licencēšanas principa, tādējādi Starbucks Coffee uzņēmums patur kontroli pār Starbucks kvalitāti un veikalu izvietojumu.
Ja Jums ir lieliska produkta vai pakalpojuma koncepcija, Jūs varat to licencēt vai izsniegt franšīzes gan vietējā, gan pasaules mērogā.
3. palīdzība cīņā pret negodīgu konkurenci
Reģistrācija ir efektīvs instruments kā cīnīties pret preču zīmes kopēšanu, viltojumiem, kontrafaktu un citiem konkurentu mēģinājumiem iedzīvoties uz Tava zīmola rēķina.
Ja preču zīmes ir reģistrētas, saskaroties ar negodprātīgu rīcību, Tev būs vienkāršāk vērsties tiesā un panākt savu tiesību ievērošanu, kā arī piedzīt radušos zaudējumu atlīdzību.
4. Reģistrētam intelektuālajam īpašumam ir lielāka vērtība
Reģistrētas preču zīmes skaidri definē īpašuma tiesību apmēru.
Ar reģistrētu intelektuālo īpašumu vieglāk veikt komercdarbības – to pārdot, investēt, ieguldīt pamatkapitālā, ieķīlāt, lai saņemtu kredīta nodrošinājumu, mantot utt.
Reģistrētam intelektuālajam īpašumam ir mazāki riski un lielāka vērtība.
SECINĀJUMI
Reģistrēta preču zīme:
1) ir drošība zīmolam, tas ir tiesisks pamats aizliegt citiem reģistrēt un lietot sajaucami līdzīgas preču zīmes;
2) palīdz cīņā pret negodīgu konkurenci (kontrafaktu, kopēšanu, viltojumiem u.c.);
3) ir iespēja gūt peļņu, izsniedzot licences vai franšīzes;
4) ir vērtīgs īpašuma tiesību objekts, kuru var pārdot, investēt, mantot, ieķīlāt, ieguldīt uzņēmuma pamatkapitālā un citādi izmantot atbilstoši uzņēmuma stratēģijai.
Vairāk informācijas par preču zīmju drošību un vērtību atradīsi bezmaksas materiālā “Kā palielināt zīmola drošību un vērtību“, ko vari lejupielādēt, sekojot šai saitei.