Finansiāli izdevīgākais un ērtākais risinājums zīmola aizsardzībai visā Eiropas Savienībā ir ES preču zīmes reģistrācija.
Eiropas Savienības preču zīmes priekšrocība ir tāda, ka ar vienu reģistrāciju iespējams iegūt aizsardzību visās 27 pašreizējās Eiropas Savienības dalībvalstīs. Reģistrācija tiek piešķirta uz 10 gadiem, un pēc tam to var atjaunot uz nākamo 10 gadu periodu, un tā – bezgalīgi.
Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma biroja oficiālās nodevas par preču zīmes reģistrāciju ir sākot no 850 EUR. Taču kopējās preču zīmes reģistrācijas izmaksas būs atkarīgas no preču un pakalpojumu klašu (pēc Nicas klasifikatora) skaita, kā arī no izvēlētā patentpilnvarnieka pakalpojumu maksas.
Vai nepieciešams iesaistīt procesā patentpilnvarnieku?
Ja pieteicējs labi pārzina preču zīmju reģistrācijas un aizsardzības principus, kā arī ir ES rezidents, tad ES preču zīmi var pieteikt reģistrācijai paša spēkiem. Taču, ja nav 100% pārliecības par preču zīmes unikalitāti, reģistrējamību pēc būtības vai preču un pakalpojumu saraksta niansēm, iesaku izvēlēties pieredzējušu patentpilnvarnieku reģistrācijas pieteikuma sagatavošanai un koordinēšanai līdz pat reģistrācijas apliecības saņemšanai.
Jāņem vērā, ka preču zīme ir zīmola drošības pamats. Pēc preču zīmes reģistrācijas pieteikuma iesniegšanas to vairs nevar papildināt vai būtiski grozīt. Tādējādi pareizi pieteikta preču zīme var aizsargāt zīmolu gadu simtiem, savukārt nepareizi iesniegts pieteikums var gan radīt šķēršļus reģistrācijas procesā, gan ierobežot tiesību realizēšanu nākotnē.
Šobrīd Latvijas mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kā arī pašnodarbinātām personām ir iespēja iegūt ES MVU fonda līdzfinansējumu gan preču zīmju izpētei un aizsardzības stratēģijai, gan reģistrācijai. Vairāk informācijas par ES finansējumu ir šeit!
Preču zīmju reģistrācija – zīmola aizsardzības pamats
Mūsdienu biznesa vidē zīmols ir viens no uzņēmuma vērtīgākajiem aktīviem, un tā aizsardzība ir būtiska ilgtermiņa stabilitātei. Ņemot vērā zīmola kritisko nozīmi mūsdienu biznesa drošībā un vērtībā, izmaksas, kas saistītas ar preču zīmju reģistrāciju, ir niecīgas, salīdzinot ar to labumu, ko uzņēmums iegūst, savlaicīgi un pareizi aizsargājot savas preču zīmes.
Reģistrēta preču zīme dod iespēju aizliegt citiem kopēt un atveidot zīmola elementus, kā arī reģistrēt un lietot līdzīgas preču zīmes. Reģistrācija ir pamats intelektuālā īpašuma komercializācijai – izsniedzot licences vai franšīzes, ieguldot to kā nemateriālo aktīvu uzņēmumā, pārdodot vai dāvinot. Vairāk par to, kādus ieguvumus sniedz preču zīmes reģistrācija, lasi rakstā 4 galvenie iemesli reģistrēt preču zīmi.
Ko dod preču zīmes reģistrācija?
Lai efektīvi aizsargātu savu zīmolu, svarīgi saprast, kāds tiesību apjoms tiek iegūts ar preču zīmes reģistrāciju. Atbilstoši Latvijas un starptautiskajiem regulējumiem preču zīmes īpašnieks var aizliegt:
- identisku vai sajaucami līdzīgu preču zīmju izmantošanu uz precēm, iepakojumiem un reklāmās, tostarp internetā;
- preču vai pakalpojumu piedāvāšanu un tirdzniecību ar šādām preču zīmēm, tostarp to uzglabāšanu ar nolūku laist tirgū;
- aizsargāto preču zīmju izmantošanu uzņēmuma nosaukumā vai citos komercapzīmējumos;
- domēna vārdu reģistrāciju un izmantošanu, ja tas ir sajaucami līdzīgs aizsargātai preču zīmei un saistīts ar līdzīgu preču vai pakalpojumu piedāvājumu;
- aizsargāto preču zīmju izmantošanu lietišķajos dokumentos.
Tāpēc, ja Tavs zīmols ir vērtība, kas jāaizsargā, savlaicīga preču zīmes reģistrācija ir labākais solis, lai nodrošinātu tā ekskluzivitāti un drošību tirgū.
Eiropas Savienības preču zīmju reģistrācija kļūst arvien pieprasītāka
ES preču zīmes reģistrācijai var pieteikties ES Intelektuālā īpašuma birojā (EUIPO). 2024.gadā EUIPO tika iesniegti aptuveni 200 tūkstoši preču zīmju pieteikumu, un kopējais reģistrēto ES preču zīmju skaits pārsniedz 2,5 miljonus. Katru darba dienu EUIPO tiek iesniegti vidēji 800 jauni preču zīmju pieteikumi, un pēc reģistrācijas tie ir spēkā visās 27 ES dalībvalstīs, tostarp Latvijā. Papildus tam katru dienu tiek reģistrētas arī simtiem nacionālo preču zīmju, kas ir spēkā tikai attiecīgajā ES dalībvalstī.
Tik lielas konkurences apstākļos nav viegli radīt kaut ko jaunu un vēl nebijušu, tādēļ, ja Tev tas ir izdevies – aizsargā savu intelektuālo īpašumu savlaicīgi un pareizi!
Eiropas Savienības preču zīmju riski
ES preču zīme dod iespēju ar vienu reģistrāciju nodrošināt aizsardzību visā Eiropas Savienībā uz 10 gadiem – izklausās ideāli! Bet, vai ir kādi riski? Diemžēl – JĀ!
Ikvienas preču zīmes reģistrācijas procesā un vēlāk arī spēkā esamības laikā pastāv dažādi riska faktori, kas jāņem vērā. Eiropas Savienības preču zīmju gadījumā risku ir salīdzinoši vairāk nekā reģistrējot nacionālās preču zīmes, jo reģistrācija vienlaicīgi attiecas uz 27 valstīm, kurās katrā ir savas nacionālās preču zīmes, atšķirīgi noteikumi par nereģistrētu preču zīmju aizsardzību, dažādas likumdošanas nianses un, protams – dažādas valodas.
Izanalizēsim potenciālos riskus, soli pa solim, ejot caur reģistrācijas procesu:
- Riski pieteikuma izskatīšanas stadijā
- Riski iebildumu periodā
- Riski preču zīmes reģistrācijas spēkā esamības laikā
Stratēģiski pareizi veicot reģistrāciju, no riskiem iespējams izvairīties!
1. Riski preču zīmes pieteikuma stadijā
Preču zīmes pieteikuma stadijā pastāv risks, ka reģistrāciju atteiks Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma birojs (EUIPO).
Visizplatītākais reģistrācijas atteikuma iemesls – preču zīmei trūkst jebkādas atšķirtspējas attiecībā uz pieteiktajām precēm vai pakalpojumiem. Tas ir gadījumos, kad izvēlētais apzīmējums ir nepietiekams, lai nodrošinātu, ka potenciālais klients, redzot šo apzīmējumu, uztvers to kā kāda konkrēta uzņēmuma preču zīmi. Piemēram, kad apzīmējums sastāv tikai no dažiem burtiem, bieži lietotiem īpašības vārdiem vai arī aprakstošām norādēm, kas varētu liecināt par preču kvalitāti, daudzumu, nolūku vai izcelsmes vietu.
Piemēram, preču zīme “BLACK COFFEE” attiecībā uz kafijas izstrādājumiem būtu aprakstoša, savukārt, attiecībā uz reklāmas pakalpojumiem tā būtu atšķirtspējīga. Tas nozīmē, ka, nosaucot reklāmas aģentūru BLACK COFFEE, klientiem būtu skaidrs, ka tas ir tēlains zīmola vārds, nevis pakalpojuma kvalitāti vai produktu tieši aprakstošs apzīmējums.

ES Intelektuālā īpašuma birojs preču zīmes reģistrāciju var atteikt:
- ja tā ir pretrunā ar sabiedrisko kārtību vai sabiedrībā pieņemtajiem morāles principiem,
- ja tā var maldināt patērētājus par preču vai pakalpojumu raksturu, kvalitāti vai ģeogrāfisko izcelsmi,
- preču zīme nedrīkst ietvert valstu karogus, ģerboņus un citus apzīmējumus ar augstu simbolisku vērtību, tajā skaitā arī reliģiskos simbolus,
- Vairāk informācijas par preču zīmju reģistrācijas atteikuma iemesliem vari iegūt Eiropas Parlamenta un Padomes regulā par Eiropas Savienības preču zīmi.
Kā izvairīties no reģistrācijas atteikuma?
Lai izvairītos no preču zīmes atteikuma, pirms pieteikuma iesniegšanas ir nepieciešams veikt preču zīmes analīzi, ņemot vērā visus atteikuma iemeslus. Eiropas Savienības preču zīmes gadījumā iesaku pārbaudīt izvēlēto apzīmējumu nozīmes visās Eiropas Savienības valodās.
Pēc būtības preču zīmei ir jāatbilst sekojošai definīcijai:
“Preču zīmi var veidot jebkurš apzīmējums, kas ļauj atšķirt viena uzņēmuma preces vai pakalpojumus no citu uzņēmumu precēm vai pakalpojumiem.”
Ja tomēr ir saņemts reģistrācijas atteikums, ir jāveic atteikuma iemeslu analīze. No savas pieredzes varu apgalvot, ka bieži ir iespējams atrast argumentus, kas pārliecina ekspertus, ka izvēlētā preču zīme ir reģistrējama vai nu pilnībā, vai attiecībā uz daļu no izvēlētajām precēm vai pakalpojumiem.
Ja neesi pieredzējis preču zīmju veidošanā un intelektuālā īpašuma tiesībās, Tev noderēs digitālais žurnāls, PAR ZĪMOLA DROŠĪBU UN VĒRTĪBU.
2. Iebilduma pret reģistrāciju saņemšanas riski
Kad Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma birojs (EUIPO) ir atzinis preču zīmi par reģistrējamu, tiek izsludināts 3 mēnešus ilgs iebildumu periods. Tas ir laiks, kad agrāko tiesību īpašnieki var iesniegt iebildumus pret jaunās preču zīmes reģistrāciju.
Iebildumu saņemšanas iespējas ir diezgan lielas, īpaši ja nav veikta pienācīga agrāko tiesību pārbaude. Pēc statistikas datiem – pēdējo gadu laikā iebildumu skaits ir apmēram 13% no kopējā saņemtā ES preču zīmju pieteikumu skaita.
Kas var būt par pamatu iebildumam?
Eiropas Savienības preču zīmes iebilduma pamatojums var būt:
- ES reģistrētās (arī agrāk pieteiktās) identiskas un sajaucami līdzīgās preču zīmes,
- Starptautiskās preču zīmju reģistrācijas, kas attiecinātas uz ES vai kādu no ES dalībvalstīm,
- ES dalībvalstu nacionālās preču zīmes,
- Nereģistrētās preču zīmes tajās ES dalībvalstīs, kuru tiesību normās ir noteikta nereģistrētu preču zīmju aizsardzība,
- Preču zīmes, kas atzītas par plaši pazīstamām, pat ja tās nav reģistrētas Eiropas Savienībā.
Kā izvairīties no iebilduma riska?
Lai samazinātu iebildumu saņemšanas risku:
- Ir jāveic pareiza agrāko tiesību pārbaude un jāizvēlas unikāla preču zīme.
- Ir jāsastāda precīzs preču un pakalpojumu saraksts, lai potenciālajiem konkurentiem ir skaidrs, uz ko tieši ir plānots lietot preču zīmi.
Kā veikt preču zīmju pārbaudi, var izlasīt rakstā “Kur un kā pareizi pārbaudīt intelektuālā īpašuma tiesības“.
Ja tiek saņemts iebildums pret preču zīmes reģistrāciju, iesaku vispirms konsultēties ar profesionālu patentpilnvarnieku, kurš, ņemot vērā judikatūru un pieredzi, sniegs padomu, kā visizdevīgāk atrisināt esošo konfliktu. Situācijas ir visdažādākās, un realitātē tās ir daudz cerīgākas nekā varētu šķist cilvēkam bez pieredzes preču zīmju tiesību jomā. Visbiežākie risinājumi ir vienošanās par līdzās pastāvēšanu, iebilduma novēršana ar pamatotiem argumentiem vai pat iebilduma iesniedzēja preču zīmes atcelšana vai anulēšana.
3. Preču zīmes riski pēc reģistrācijas
Tu esi saņēmis ES preču zīmes reģistrācijas apliecību – Apsveicu!

Intelektuālā īpašuma tiesību īpašnieka uzdevums ir sekot, lai neviens tīšām vai netīšām neizmanto Tavu intelektuālo īpašumu, pārkāpjot Tavas izņēmuma tiesības.
Attiecībā uz preču zīmēm tas nozīmē sekot līdzi, lai konkurenti nereģistrē un nelieto identiskas vai sajaucami līdzīgas preču zīmes. Šādu preču zīmju uzraudzību var veikt Tava uzņēmuma attiecīgi apmācīts darbinieks, tāpat vari to pasūtīt kā ārpakalpojumu pie mums – Intellectual Agency.
Preču zīmes nelietošana, kā arī nepareiza lietošana var novest pie tiesību zaudēšanas!
Pēc preču zīmes reģistrācijas 5 gadu laikā vajadzētu uzsākt preču zīmes lietošanu attiecībā uz reģistrācijā iekļautajām precēm un pakalpojumiem.
Jāatceras, ka arī pēc preču zīmes reģistrācijas to var atcelt vai atzīt par spēkā neesošu. Visbiežāk ar šādu prasību preču zīmes īpašnieks saskaras, ja preču zīme ir iesaistīta konfliktā. Preču zīmes atzīšanai par spēkā neesošu pamatojums var būt gan tas, ka preču zīme vairs neatbilst likumā noteiktajām prasībām, gan agrākās tiesības, gan tas, ka 5 gadu laikā no reģistrācijas datuma īpašnieks nav sācis to lietot attiecībā uz reģistrācijā ietvertajām precēm vai pakalpojumiem.
Preču zīmju pareiza lietošana
PREČU ZĪMES IR JĀLIETO TĀ, KĀ TĀS IR REĢISTRĒTAS,
UN JĀREĢISTRĒ TĀ, KĀ TĀS TIEK VAI TIKS LIETOTAS.
Lai izvairītos no nepareizas lietošanas, ikvienam uzņēmumā, kam pieder preču zīme un kurš nodarbojas ar zīmola reklamēšanu vai publicēšanu, ir jāievēro daži noteikumi:
- Preču zīmi nedrīkst izmantot kā produkta apzīmējumu vai tā vietā. Izmanto produkta apzīmējumu blakus preču zīmei. Tādā veidā Tu informēsi sabiedrību, ka nosaukums, kuru Tu lieto ir preču zīme, ar ko tiek apzīmēts konkrēts produkts. Piemēram, “Pampers autiņbiksītes”, nevis vienkārši “Pampers”.
- Preču zīmi vienmēr jāizmanto kā īpašības vārdu, nevis kā lietvārdu.
Pareizi:
– Atnes man melnu Costa Coffee kafiju.
Nepareizi:
– Atnes man melnu Costa Coffee. - Rakstā ieteicams preču zīmi vienmēr izcelt, piemēram, rakstīt slīprakstā, treknrakstā, tikai lielajiem burtiem vai likt pēdiņās.
- Preču zīmi var identificēt ar preču zīmes apzīmējumiem: Reģistrētu preču zīmi lielākajā daļā valstu pieņemts apzīmēt ar “R” vai ®, nereģistrētu ar “TM” vai TM.
Secinājumi – kā izvairīties no preču zīmju drošības riskiem
- Izvēlēties preču zīmes, kas ir reģistrējamas pēc būtības, proti, tādas, kas ir atšķirtspējīgas un nav pretrunā ar normatīvajiem aktiem.
- Veikt zīmola elementu pienācīgu agrāko tiesību pārbaudi visās teritorijās, kurās plānots izplatīt produktus.
- Sastādīt pareizu un precīzu preču sarakstu.
- Pieteikt preču zīmi tikai attiecībā uz precēm un pakalpojumiem, uz ko tā tiek lietota vai ir plānots uzsākt lietošanu tuvāko 5 gadu laikā.
- Lietot preču zīmes atbilstoši un pareizi.
Preču zīme ir nozīmīga zīmola sastāvdaļa, un tās drošība ietekmē visu investīciju drošību un uzņēmuma vērtību!
Vairāk informācijas par preču zīmju drošību un vērtību atradīsi bezmaksas materiālā PAR ZĪMOLA DROŠĪBU UN VĒRTĪBU.
Ja Tev ir nepieciešama preču zīmes reģistrācija – raksti mums, un nosūtīsim piedāvājumu epastā!