Vienkāršs un gandrīz ideāls risinājums zīmola drošībai visā Eiropas Savienībā ir Eiropas Savienības preču zīme.
Eiropas Savienības preču zīmes priekšrocība ir tāda, ka ar vienu reģistrāciju iespējams iegūt aizsardzību visās 27 pašreizējās Eiropas Savienības dalībvalstīs. Reģistrācija tiek piešķirta uz 10 gadiem, un pēc tam to var atjaunot uz nākamo 10-gadu periodu, un tā – bezgalīgi.
Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma biroja oficiālās nodevas par preču zīmes reģistrāciju ir sākot no 850 EUR. Reģistrācijas izmaksas atkarīgas no preču un pakalpojumu klašu skaita.
Šobrīd visiem MVU ir pieejama dotācija – 75% no preču zīmes reģistrācijas pamatmaksas!
Mūsdienās vairums uzņēmumu piedāvā preces un pakalpojumus ārpus sava reģiona un valsts robežām. Pateicoties tehnoloģiju, komunikācijas un loģistikas attīstībai, robežas un attālumi kļūst arvien mazāk aktuāli. Savukārt, mārketingā, reklāmā, iepakojumā, loģistikā un citos ar pārdošanu saistītos pasākumos tiek ieguldīts ievērojami vairāk līdzekļu nekā paša produkta vai pakalpojuma radīšanā. Šādos apstākļos zīmola reputācija ir viens no galvenajiem nosacījumiem produkta vai pakalpojuma izvēlē.
Preču zīmju reģistrācija ir zīmola aizsardzības pamats
Ņemot vērā zīmola būtisko nozīmi, izmaksas, kas saistītas ar preču zīmes reģistrāciju, ir niecīgas, salīdzinot ar to labumu, ko uzņēmums iegūst, parūpējoties par savu preču zīmju aizsardzību: Iespējas aizliegt citiem kopēt un atveidot zīmola elementus vai reģistrēt un lietot līdzīgas preču zīmes, iespējas komercializēt intelektuālo īpašumu, izsniedzot licences vai franšīzes vai ieguldot to kā nemateriālo aktīvu uzņēmumā, ir tikai dažas no priekšrocībām, kas ir reģistrētu preču zīmju īpašniekiem. Vairāk par to, ko dod preču zīmes reģistrācija, vari izlasīt rakstā 4 galvenie iemesli reģistrēt preču zīmi.
Muitas palīdzība zīmola aizsardzībā
Tu vari pieprasīt muitai kontrolēt, lai Eiropas Savienības dalībvalstīs netiktu ievesti produkti, kas pārkāpj Tavas intelektuālā īpašuma tiesības.
Tev ir iespēja izmantot muitas iestādes palīdzību intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzībā, iesniedzot oficiālu pieprasījumu muitas iestādēm rīkoties intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzībai.
Tas Tev dos iespēju savlaicīgi atklāt viltotu preču importu. Šis ir veids, kā muitas iestādēm savlaicīgi paziņot, ja ir informācija par sūtītājiem vai preču saņēmējiem, kuru sūtījumus būtu jāpārbauda. Par šo pakalpojumu nav jāmaksā oficiālās nodevas, taču Tev būs iepriekš jāpiekrīt segt izmaksas – kas radīsies muitas dienestiem saistībā ar preču iznīcināšanu saskaņā ar noteikto procedūru.
Muitas dienesta uzdevumi intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzības jomā ir noteikti 2013. gada 12. jūnija Eiropas Parlamenta un Padomes regulā Nr. 608/2013 par muitas darbu intelektuālā īpašuma tiesību īstenošanā. Šī regula nosaka, ka muitai ir tiesības apturēt tādu preču izlaišanu, par kurām ir aizdomas, ka ar tām tiek pārkāptas tiesības uz intelektuālo īpašumu.
Atzinumu par to, vai prece pārkāpj intelektuālā īpašuma tiesības, sniedz konkrēto intelektuālā īpašuma tiesību īpašnieks vai tā pilnvarotais pārstāvis.
Eiropas Savienības preču zīmju reģistrācija kļūst arvien pieprasītāka
2020. gadā ES Intelektuālā īpašuma birojā reģistrācijai tika pieteiktas apmēram 177 tūkstoši preču zīmes, un kopējais ES preču zīmju skaits šobrīd jau pārsniedz 2 miljonus.
Katru darba dienu Eiropas Savienības preču zīmju birojā vidēji tiek pieteiktas apmēram 680 jaunas preču zīmes, un pēc reģistrācijas tās visas ir spēkā arī Latvijā. Papildus Eiropas Savienības preču zīmēm, kas attiecas uz visām ES valstīm, katru dienu tiek reģistrētas arī simtiem nacionālās preču zīmes, proti, preču zīmes, kas ir spēkā tikai konkrētajā ES dalībvalstī.
Tik lielas konkurences apstākļos nav viegli radīt kaut ko jaunu un vēl nebijušu, tādēļ, ja Tev tas ir izdevies – aizsargā savu intelektuālo īpašumu!
Viena preču zīmes reģistrācija, kas nodrošina aizsardzību visā Eiropas Savienībā uz 10 gadiem – izklausās ideāli!
– Bet, vai ir kādi riski?
– Diemžēl, JĀ!
ES preču zīmju riski
Ikvienas preču zīmes reģistrācijas procesā un vēlāk arī spēkā esamības laikā pastāv dažādi riska faktori, kas jāņem vērā. Eiropas Savienības preču zīmju gadījumā risku ir salīdzinoši vairāk nekā reģistrējot nacionālās preču zīmes, jo reģistrācija vienlaicīgi attiecas uz 27 valstīm, kurās katrā ir savas nacionālās preču zīmes, atšķirīgi noteikumi par nereģistrētu preču zīmju aizsardzību, dažādi likumi un dažādas valodas.
Izanalizēsim potenciālos riskus, soli pa solim ejot caur reģistrācijas procesu:
- Riski pieteikuma izskatīšanas stadijā
- Riski iebildumu periodā
- Riski preču zīmes reģistrācijas spēkā esamības laikā
Stratēģiski pareizi veicot reģistrāciju un vēlāk arī preču zīmes aizsardzību, no riskiem iespējams izvairīties!
1. Riski preču zīmes pieteikuma stadijā
Preču zīmes pieteikuma stadijā pastāv risks, ka reģistrāciju atteiks Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma birojs (EUIPO).
Visizplatītākais reģistrācijas atteikuma iemesls – preču zīmei trūkst jebkādas atšķirtspējas attiecībā uz pieteiktajām precēm vai pakalpojumiem. Tas ir gadījumos, kad izvēlētais apzīmējums ir nepietiekams, lai nodrošinātu, ka potenciālais klients, redzot šo apzīmējumu, uztvers to kā kāda konkrēta uzņēmuma preču zīmi. Tā tas var būt, kad apzīmējums sastāv tikai no dažiem burtiem, bieži lietotiem īpašības vārdiem vai arī aprakstošām norādēm, kas varētu liecināt par preču kvalitāti, daudzumu, nolūku vai izcelsmes vietu.
Piemēram, preču zīme “SUPER COFFEE” attiecībā uz kafijas izstrādājumiem būtu aprakstoša, savukārt, attiecībā uz reklāmas pakalpojumiem tā būtu atšķirtspējīga. Tas nozīmē, ka, nosaucot reklāmas aģentūru SUPER COFFEE, klientiem būtu skaidrs, ka tas ir tēlains zīmola vārds, nevis kvalitāti vai produktu aprakstošs apzīmējums.
Preču zīmes reģistrāciju var atteikt:
- ja tā ir pretrunā ar sabiedrisko kārtību vai sabiedrībā pieņemtajiem morāles principiem,
- ja tā var maldināt patērētājus par preču vai pakalpojumu raksturu, kvalitāti vai ģeogrāfisko izcelsmi,
- preču zīme nedrīkst ietvert valstu karogus, ģerboņus un citus apzīmējumus ar augstu simbolisku vērtību, tajā skaitā arī reliģiskos simbolus,
- Vairāk informācijas par preču zīmju reģistrācijas atteikuma iemesliem vari iegūt Eiropas Parlamenta un Padomes regulā par Eiropas Savienības preču zīmi.
Kā izvairīties no reģistrācijas atteikuma?
Lai izvairītos no preču zīmes atteikuma, pirms pieteikuma iesniegšanas ir vērts veikt preču zīmes analīzi, ņemot vērā visus atteikuma iemeslus. Eiropas Savienības preču zīmes gadījumā iesaku pārbaudīt izvēlēto apzīmējumu nozīmes visās Eiropas Savienības valodās.
Pēc būtības preču zīmei ir jāatbilst sekojošai definīcijai:
Preču zīmi var veidot jebkurš apzīmējums, kas ļauj atšķirt viena uzņēmuma preces vai pakalpojumus no citu uzņēmumu precēm vai pakalpojumiem.
Ja tomēr ir saņemts reģistrācijas atteikums, ir jāveic atteikuma iemeslu analīze. No savas pieredzes varu teikt, ka ļoti bieži ir iespējams atrast argumentus un pārliecināt ES Intelektuālā īpašuma biroju, ka izvēlētā preču zīme ir reģistrējama vai nu pilnībā, vai attiecībā uz daļu no izvēlētajām precēm vai pakalpojumiem.
Ja neesi pieredzējis preču zīmju veidošanā un intelektuālā īpašuma tiesībās, Tev noteikti noderēs mani 12 padomi, Kā palielināt zīmola drošību un vērtību. Saiti uz šo bezmaksas materiālu atradīsi šeit. Starp citu, lielāko daļu no padomiem iespējams realizēt pašu spēkiem un bez maksas!
2. Iebildumu saņemšanas riski
Kad Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma birojs ir atzinis preču zīmi par reģistrējamu, tiek izsludināts 3 mēnešus ilgs iebildumu periods. Tas ir laiks, kad agrāko tiesību īpašnieki var iesniegt iebildumus pret jaunās preču zīmes reģistrāciju.
Iebildumu saņemšanas iespējas ir diezgan lielas – vismaz pret katru desmito preču zīmi tiek saņemts iebildums. Pēc statistikas datiem – pēdējo gadu laikā iebildumu skaits ir apmēram 13% no kopējā saņemtā ES preču zīmju pieteikumu skaita.
Kas var būt par pamatu iebildumam?
Eiropas Savienības preču zīmes iebilduma pamatojums var būt:
1. ES reģistrētās (arī agrāk pieteiktās) identiskas un sajaucami līdzīgās preču zīmes,
2. Starptautiskās preču zīmju reģistrācijas, kas attiecinātas uz ES vai kādu no ES dalībvalstīm,
3. ES dalībvalstu nacionālās preču zīmes,
4. Nereģistrētās preču zīmes tajās ES dalībvalstīs, kuru tiesību normās ir noteikta nereģistrētu preču zīmju aizsardzība,
5. Preču zīmes, kas atzītas par plaši pazīstamām, pat ja tās nav reģistrētas Eiropas Savienībā.
Kā izvairīties no iebilduma riska?
Lai izvairītos no iebildumiem:
- Ir jāveic agrāko tiesību pārbaude.
- Ir jāsastāda precīzs preču un pakalpojumu saraksts, lai potenciālajiem konkurentiem ir skaidrs, uz ko tieši ir plānots lietot preču zīmi.
Veicot agrāko tiesību pārbaudi, papildus meklējumiem preču zīmju reģistros iesaku pārbaudīt arī, vai neeksistē identiskas un līdzīgas nereģistrētas preču zīmes, kas tiek plaši lietotas jūsu nozarē. Tādu pārbaudi var veikt, izmantojot interneta meklēšanas programmas. Tāpat jāpārbauda arī domēna vārdu pieejamība un tas, vai izvēlētā preču zīme netiek lietota kā domēna vārds attiecībā uz identiskām vai līdzīgām precēm vai pakalpojumiem.
Ja tiek saņemts iebildums pret preču zīmes reģistrāciju, iesaku vispirms konsultēties ar profesionālu patentpilnvarnieku, kurš, ņemot vērā judikatūru un pieredzi, sniegs padomu, kā visizdevīgāk atrisināt esošo konfliktu. Situācijas ir visdažādākās, un realitātē tās ir daudz cerīgākas nekā varētu likties cilvēkam, kam šajā jomā nav pieredzes. Visbiežākie risinājumi ir vienošanās par līdzās pastāvēšanu, iebilduma novēršana ar pamatotiem argumentiem vai pat iebilduma iesniedzēja preču zīmes atcelšana vai anulēšana.
3. Reģistrētas preču zīmes riski
Tu esi saņēmis ES preču zīmes reģistrācijas apliecību – Apsveicu!
Tavs kā intelektuālā īpašuma tiesību īpašnieka uzdevums ir sekot, lai neviens tīšām vai netīšām neizmanto Tavu intelektuālo īpašumu, pārkāpjot Tavas izņēmuma tiesības.
Attiecībā uz preču zīmēm tas nozīmē sekot līdzi, lai konkurenti nereģistrē un nelieto identiskas vai sajaucami līdzīgas preču zīmes. Šādu preču zīmju uzraudzību var veikt Tava uzņēmuma attiecīgi apmācīts darbinieks, tāpat vari to pasūtīt kā ārpakalpojumu pie mums – Intellectual Agency.
Pēc preču zīmes reģistrācijas 5 gadu laikā vajadzētu uzsākt preču zīmes lietošanu attiecībā uz reģistrācijā iekļautajām precēm un pakalpojumiem.
Preču zīmes nelietošana, kā arī nepareiza lietošana var novest pie tiesību zaudēšanas!
Jāatceras, ka arī pēc preču zīmes reģistrācijas to var atcelt vai atzīt par spēkā neesošu. Visbiežāk ar šādu prasību preču zīmes īpašnieks saskaras, ja preču zīme ir iesaistīta konfliktā. Preču zīmes atzīšanai par spēkā neesošu pamatojums var būt gan tas, ka preču zīme vairs neatbilst likumā noteiktajām prasībām, gan agrākās tiesības, gan tas, ka 5 gadu laikā no reģistrācijas datuma īpašnieks nav sācis to lietot attiecībā uz reģistrācijā ietvertajām precēm vai pakalpojumiem.
Preču zīmes lietošana
PREČU ZĪMES IR JĀLIETO TĀ, KĀ TĀS IR REĢISTRĒTAS,
UN JĀREĢISTRĒ TĀ, KĀ TĀS TIEK VAI TIKS LIETOTAS.
Lai izvairītos no nepareizas lietošanas, ikvienam uzņēmumā, kam pieder preču zīme un kurš nodarbojas ar zīmola reklamēšanu vai publicēšanu, ir jāievēro daži noteikumi:
- Preču zīmi nedrīkst izmantot kā produkta apzīmējumu vai tā vietā. Izmanto produkta apzīmējumu blakus preču zīmei. Tādā veidā Tu informēsi sabiedrību, ka nosaukums, kuru Tu lieto ir preču zīme, ar ko tiek apzīmēts konkrēts produkts. Piemēram, “Pampers autiņbiksītes”, nevis vienkārši “Pampers”.
- Preču zīmi vienmēr jāizmanto kā īpašības vārdu, nevis kā lietvārdu.
Pareizi:
– Atnes man melnu Costa Coffee kafiju.
Nepareizi:
– Atnes man melnu Costa Coffee. - Rakstā ieteicams preču zīmi vienmēr izcelt, piemēram, rakstīt slīprakstā, treknrakstā, tikai lielajiem burtiem vai likt pēdiņās.
- Preču zīmi var identificēt ar preču zīmes apzīmējumiem: Reģistrētu preču zīmi lielākajā daļā valstu pieņemts apzīmēt ar “R” vai ®, nereģistrētu ar “TM” vai TM.
Secinājumi – kā izvairīties no preču zīmju drošības riskiem
- Izvēlēties preču zīmes, kas ir reģistrējamas pēc būtības, proti, tādas, kas ir atšķirtspējīgas un nav pretrunā ar normatīvajiem aktiem.
- Veikt zīmola elementu agrāko tiesību pārbaudi visās teritorijās, kurās plānots izplatīt produktus.
- Sastādīt pareizu un precīzu preču sarakstu.
- Pieteikt preču zīmi tikai attiecībā uz precēm un pakalpojumiem, uz ko tā tiek lietota vai ir plānots uzsākt lietošanu tuvāko 5 gadu laikā.
- Lietot preču zīmes atbilstoši un pareizi.
Preču zīme ir nozīmīga zīmola sastāvdaļa, un tās drošība ietekmē visu investīciju drošību un uzņēmuma vērtību!
Vairāk informācijas par preču zīmju drošību un vērtību atradīsi bezmaksas materiālā “Kā palielināt zīmola drošību un vērtību“, ko vari lejupielādēt, sekojot šai saitei.