Domēna vārdu virtuālajā vidē savā veidā var pielīdzināt mājas adresei vai pastkastītei reālajā pasaulē. Domēna vārda mērķis ir aizvest lietotāju uz mājas lapu internetā. Katra persona var reģistrēt neierobežotu skaitu domēna vārdu un izveidot šajās adresēs mājas lapas vai novirzīt tās uz savu vai citu personu vietnēm (mājas lapām). Lai netiktu pieļauta negodīga konkurence un patērētāju maldināšana, ir radīti noteikumi, kas un kā var reģistrēt un lietot domēna vārdus.
Pēc būtības dažādo augstākā līmeņa domēnu lietošanas noteikumi ir līdzīgi, tomēr niansēs noteikumi un strīdu risināšanas kārtība atšķiras atkarībā no tā, par kāda augstākā līmeņa domēna vārdu ir runa.
Kas ir augstākā līmeņa domēns?
Augstākā līmeņa domēns ir tā domēna vārda daļa, kas ir beigās pēc pēdējā punkta. Piemēram, domēna vārdos www.intellectual.lv un www.intellectual.agency augstākā līmeņa domēna vārdi attiecīgi ir .lv un .agency.
Šobrīd pasaulē ir izveidoti vairāk nekā 1500 augstākā līmeņa domēna vārdi. Katrai valstij ir piešķirts savs augstākā līmeņa domēns vai pat vairāki, tāpat ir nozaru, organizāciju un globālu uzņēmumu augstākā līmeņa domēna vārdi, kuru lietošanu nosaka attiecīgā augstākā līmeņa domēna “pārvaldnieks”. Piemēram, lai reģistrētu .eu, .ею vai .ευ domēna vārdu, personai vai uzņēmumam ir jābūt reģistrētam Eiropas Savienībā, Islandē, Lihtenšteinā, vai Norvēģijā. Šādas prasības par piederību teritorijai attiecas uz daudzu valstu domēnu reģistrāciju. Jāuzsver, ka .lv domēna vārda pieteicējs var arī nebūt Latvijā reģistrēta vai dzīvojoša persona.
Liela daļa no augstākā līmeņa domēna vārdiem ir ikvienam pieejami reģistrēšanai un lietošanai, iesniedzot prasīto informāciju par domēna reģistrētāju un samaksājot administrācijas izdevumus (gada maksu). Gada maksa atkarīga no augstākā līmeņa domēna. Vispopulārākie augstākā līmeņa domēna vārdi pasaulē ir .com, .net, .org un .edu.
Ja agrāk Latvijas uzņēmējiem biežākā izvēle bija augstākā līmeņa domēns .lv (Latvija) un .com (commercial), kas vēl šodien tiek uzskatīts par domēna vārdu karali un sinonīmu internetam, tad tagad augstākā līmeņa domēnu piedāvājums ir tik daudzveidīgs, ka tos var izmantot kā uzņēmuma zīmola sastāvdaļu. Uzņēmēji var izvēlēties no simtiem dažādu variantu pašu piemērotāko vai pat vairākus. Lūk, daži augstākā līmeņa domēni, kas ieguvuši popularitāti pēdējo gadu laikā: .info, .ai, .agency, .care, .shop, .online, .club, .me, .co, .site, .guru, .photography, .xyz, utt. Eiropas Savienības uzņēmumi nereti izvēlas .eu domēnu, kas norāda uz piederību Eiropas Savienībai un tādā veidā varētu netieši norādīt uz produkta izcelsmi un asociēties ar kvalitāti.
Tiesības uz domēna vārdu
Lai gan domēna vārdi nereti ir būtiska zīmola sastāvdaļa un paši par sevi vērtība, to tiesības tomēr atšķiras no citām intelektuālā īpašuma tiesībām:
Pirmkārt, tādēļ, ka domēna vārds netiek reģistrēts īpašumā, kā, piemēram, preču zīmes vai patenti, bet tā reģistrētājs iegūst tiesības izmantot domēna vārdu, pamatojoties un līgumu sēriju starp domēna lietotāju un reģistratoru (domēna pārdevēju), augstākā līmeņa domēna reģistru (domēna datu bāzes pārvaldnieku) un Interneta piešķirto vārdu un numuru korporācija (ICANN) – bezpeļņas organizāciju, kurai uzticēta domēna vārdu sistēmas (DNS) drošības, stabilitātes un savietojamības nodrošināšana.
Otrkārt, domēna vārdam tiek reģistrēts viens lietotājs, tas nevar būt kopīpašumā.
Treškārt, domēna vārda reģistrācija ir ātra, vienkārša un salīdzinoši lēta.
Domēna vārds tiek nodots lietošanā uz laiku, kas nav mazāks par vienu gadu. Reģistrācijai ir pieejami tikai tādi domēna vārdi, kuru lietošanas tiesības vēl nav reģistrētas citai personai, izņemot gadījumus, kad šī persona domēna vārdu reģistrējusi nelikumīgi, tas ir pierādīts, un attiecīgā strīdu izskatīšanas institūcija ir pieņēmusi lēmumu par labu prasītājam (Latvijā tas būtu spēkā stājies tiesas vai šķīrējtiesas lēmums).
Domēna vārda lietotājs ir atbildīgs par izvēlētā domēna vārda atbilstību reģistrācijas un lietošanas noteikumiem. Tādēļ pirms domēna vārda reģistrācijas ir jāiepazīstas ar attiecīgā augstākā līmeņa domēna vārda lietošanas noteikumiem.
Piemēram, .lv domēna vārds ir jāveido tā, lai tas neaizskar citu personu likumīgās intereses un nepārkāpj Latvijas Republikā spēkā esošo normatīvo aktu prasības. Kā domēnu nereģistrē arī vulgārismus, aizskarošus vārdus, izteicienus vai simbolu virknes, kas ir pretrunā ar labiem tikumiem. Domēna vārda lietotājs ir atbildīgs par visiem strīdiem, kas var rasties domēna vārda lietošanas sakarā.
Personas vārdu un uzvārdu kā domēna vārdu (vardsuzvards.lv, vards-uzvards.lv, uzvardsvards.lv vai uzvards-vards.lv) var reģistrēt tikai persona ar šādu vārdu un uzvārdu. Starp citu, Latvijā dzīvojoša fiziska persona ir tiesīga reģistrēt vienu domēna vārdu vispārīgajā otrā līmeņa domēnā .id.lv ar 100% atlaidi uz vienu gadu ar tiesībām pagarināt lietošanas periodu.
Vispārīgi domēna vārdus varētu iedalīt divās lielās grupās:
- Atslēgas vārdu domēna vārdi un
- Vārdisku apzīmējumu un zīmolu domēna vārdi.
Atslēgas vārdu domēna vārdi parasti apraksta preci, pakalpojumu vai interneta vietnes būtību. Nevienam nevar būt izņēmuma tiesības aizliegt citiem reģistrēt un lietot atslēgas vārdu domēnus. Tie ir domēna vārdi, par kuriem nereti dzirdēts, ka īpašnieks ir labi nopelnījis, savlaicīgi reģistrējot un vēlāk pārdodot domēna vārdu kādam, kas darbojas attiecīgajā nozarē. Piemēram, 2010. gadā domēna vārds carinsurance.com tika pārdots par gandrīz 50 miljoniem ASV dolāru. Savukārt, business.com 2007. gadā tika pārdots par 345 miljoniem ASV dolāru. Uzņēmēji bija gatavi maksāt vairākus miljonus dolāru par tādiem domēniem kā insurance.com, VacationRentals.com, PrivateJet.com, sex.com, porn.com un shoes.com.
Zīmolu un vārdisku apzīmējumu domēna vārdi ietver preču zīmes, uzņēmumu nosaukumus, izdomātus vārdus, personu vārdus utml. apzīmējumus. Šādus domēna vārdus ir pamats aizliegt lietot, ja tiek pierādīts, ka reģistrētājam nav tiesību uz šādu vārdu un tā lietošana būtu negodīga konkurence un patērētāju maldināšana.
Domēna vārdu aizsardzība
Domēna vārdi ir vērtīgs mārketinga rīks, kas vienlaicīgi veic reklāmas funkciju, atvieglojot klientu nokļūšanu pie preču pārdevēja vai pakalpojumu sniedzēja. Ar Interneta komunikācijas attīstību domēna vārds ir ieguvis tikpat nozīmīgu vietu kā preču zīme vai tirdzniecības nosaukums, un tam ir tiesības uz aizsardzību. Domēna vārdu aizsardzība gulstas uz lietotāja pleciem. Visvieglāk domēna vārdu būs aizsargāt, ja apzīmējums ir reģistrēts kā preču zīme.
Domēna vārdu aizsardzība gulstas uz lietotāja pleciem. Visvieglāk domēna vārdu būs aizsargāt, ja apzīmējums ir reģistrēts kā preču zīme.
Visvieglāk aizsargāt būs tos domēna vārdus, kuru pamatā ir reģistrētas “fantāzijas” preču zīmes. Fantāzijas preču zīmes ir no jauna radīti vārdi, kam pašiem par sevi nav nozīmes. Labs piemērs ir Viagra – šīs preču zīmes īpašniekam ir salīdzinoši viegli pierādīt savas izņēmuma tiesības un aizliegt citiem tirdzniecībā lietot apzīmējumus, kas ietver vārdu “viagra”, jo tā ir fantāzijas preču zīme, turklāt plaši pazīstama.
Savukārt, uzņēmumam Apple Inc. nebūtu iespējams aizliegt citām personām reģistrēt un lietot, piemēram, domēnu apple.xyz, ja vien šajā adresē netiktu tirgoti datori vai mobilie telefoni, vai citas preces, uz ko Apple inc. ir reģistrētas preču zīmes. Tas ir tādēļ, ka “apple” ir sugas vārds un jebkurš var reģistrēt domēna vārdu, kas ietver apzīmējumu “apple” un tajā tirgot, piemēram, ābolu ievārījumu, grāmatas vai citas preces, kas patērētājam nesaistītos ar Apple Inc. Ja domēna vārds sastāv vienīgi no tādiem apzīmējumiem, kurus pie kādiem apstāķļiem būtu tiesības lietot arī citiem, pārkāpumu var konstatēt vienīgi tad, ja domēna vārds tiek lietots. Tas nozīmē, ka domēna reģistrētājs var “sēdēt” uz domēna vārda, un neviens viņam to nevar atņemt, tikai atpirkt.
Fakts, ka domēnu reģistrācijā darbojas sitsēma, “kas pirmais brauc, tas pirmais maļ”, rada vidi veikliem darboņiem reģistrēt premium domēna vārdus tikai un vienīgi ar mērķi pārdot tos tālāk tiem, kas šo vārdu gribētu izmantot. Tas ir legāls bizness, līdz brīdim, kamēr tas nepārkāpj kādas konkrētas personas tiesības. Piemēram, šobrīd, kad aktualizējies jautājums par “meta realitāti”, daudzi domēnu tirgotāji steidz iegādāties domēnus, kas sākas ar meta, piemēram: metabusiness.com, metabank.com, metahealth.com utml., lai vēlāk varētu pārdot tos par pemium domēna cenu.
Latviskie domēna vārdi
Latviskos domēna vārdus, jeb domēna vārdus ar garumzīmēm un mīkstinājuma zīmēm iespējams iegādāties kopš 2004. gada, taču tieši pēdējā laikā to popularitāte ir augusi. Ņemot vērā, ka arvien biežāk cilvēki izmanto balss meklēšanas asistentus (Siri, Alexa utml.), drīzumā arī balss asistenti būs pieejami latviešu valodā, kas domēna vārda rakstība atbistoši latviešu valodas izrunai varētu būt papildus priekšrocība klientu piesaistē. Tādēļ aicinu uzņēmējus savlaicīgi apdomāt iegādāties savu domēna vārdu arī latviskajā formā, pirms to izdarījis kāds konkurents vai domēna vārdu tirgonis. Latviskā domēna vārda maksa ir 7 EUR + PVN gadā, un darījumu var veikt dažu minūšu laikā NIC.lv
Piemēram, šorīt, kad gribēju ieiet inteneta žurnālā iTiesibas.lv, es ātrumā ierakstīju “itiesības.lv (ar garumzīmi), un saite mani aizveda uz domēna vārdu pārdevēja paziņojumu, ka šo domēnu iespējams iegādāties. Zemāk, attēlā, redzams ekrānšāviņš no itiesības.lv vietnes.
Jāņem vērā, ka nav aizliegts reģistrēt domēna vārdus, kas ir aprakstoši, proti, norāda uz vietnes saturu un nav nevienam piederoša preču zīme. Augstāk redzams klasisks atslēgas vārdu domēna piemērs “itiesības”, kas sastāv no divām dalām “i” un “tiesības”. Šis nosaukums uzvedinātu vietnes apmeklētājus domāt, ka tā būs mājas lapa, kas saitīta ar internetu un tiesībām, tādēļ ikviens varētu šādu domēnu iegādāties un lietot. Taču var būt situācijas, kad arī uzvedinoša apzīmējuma, kas lietošanas gaitā kļuvis par atpazīstams kā preču zīme, var aizliegt lietot, ja var pierādīt, ka reģistrācija veikta ar negodprātīgu nolūku.
Nesen Intellectual Agency klients, kam pieder mājas lapa rigasdizains.lv, stāstīja, ka uzņēmums saņēmis piedāvājumu no domēnu tirgotāja iegādāties domēna vārdu rīgasdizains.lv. Piedāvātā cena ir 1000 EUR.
Zīmīgi, ka piedāvājumā noslēgumā bija teikts: “Piedāvājam interjera dizaina uzņēmumiem unikālu iespēju iegādāties premium interneta domēnu www.rīgasdizains.lv. <…> Aicinām nozares pārstāvjus ievērot biznesa ētiku un izvēlēties šo domēnu tikai tad, ja vēlaties ar tā palīdzību attīstīt uzņēmējdarbību, nevis apgrūtināt dzīvi saviem konkurentiem. Latvijā jau ir zināmi vairāki gadījumi, kad uzņēmums ir bijis spiests mainīt savu nosaukumu dēļ tā, ka attiecīgo domēnu ir pārņēmis tā tiešais konkurents.”
Attiecībā uz augstāk citētajiem draudiem un ētikas normu piesaukšanu, gribētos ciniski norādīt, ka domēna pārdevējs, kurš ir iegādājies domēna vārdu “rīgasdizains.lv” (kuru pats neplāno lietot) par 7 EUR, nosaucis to par premium domēnu un piedāvā domēna rigasdizains.lv īpašniekam iegādāties to par 1000 EUR, pats nerīkojas pārāk ētiski. Tomēr, kā jau minēju, kamēr netiek pārkāptas reģistrētas preču zīmes tiesības un nav pierādīts negodprātīgs nolūks, domēna vārdu reģistrācija un tirgošana ir atļauta.
Šādās situācijās, pirms piekrist tirgotāja cenai, iesaku izsvērt, cik liels risks ir draudiem, ka domēna vārdu iegādāsies kāds konkurents vai tas tik pāradresēts uz konkurentu mājas lapu. Ir iespējams, ka pēc gada, ja domēnu tirgonim neizdosies domēnu kādam pārdot, viņš to neatjaunos un ikviens to varēs atkal iegādāties. Ja tomēr esat izlēmis domēnu iegādāties, tad piedāvājiet savu cenu, jo domēnu tirgotāji latvisko domēnus ir iegādājušies par 7 EUR un, ļoti iespējams, Jūs esat viņa vienīgā cerība nezaudēt ieguldījumu…
Ja kāds ir reģistrējis domēna vārdu, kas ir Jūsu reģistrēta preču zīme, tad tas jau būs kiberskvoterisms, negodīga konkurence vai negodprātīgs nolūks, par ko raksta turpinājumā:
Domēna vārdu strīdi
Domēna vārdu konflikti pamatā ir saistīti ar “zīmolu domēnu vārdiem”. Ne visus domēna vārdu konfliktus var veiksmīgi atrisināt, dažreiz, diemžēl, ir lētāk un ātrāk samaksāt “izspiedējam” vai izvēlēties citu domēna vārdu, vai pat jaunu zīmola vārdu.
Visbiežākos domēna vārdu konfliktus pēc būtības var iedalīt šādās kategorijās:
- Kiberskvoterisms (Cybersquatting) – kad tiek reģistrēts cita uzņēmuma nosaukums vai preču zīme kā domēna vārds ar mērķi pārdot to attiecīgajam uzņēmumam. Kiberskvoterisma upuri savulaik bija arī tādi lieli uzņēmumi kā Panasonic un Avon. Kiberskvoteri joprojām ir aktīvi un seko līdzi publikācijām uzņēmumu un preču zīmju reģistros, lai pirmie piereģistrētu domēna vārdus un mēģinātu tos pārdot preču zīmes vai uzņēmuma īpašniekiem. Pārsvarā kiberskvoteri ir orientēti uz domēna vārdu .com. Cenas, kas tiek prasītas par domēna vārdu parasti ir līdzvērtīgas tiesāšanās izdevumiem, tādēļ uzņēmumiem ir izdevīgāk atpirkt domēna vārdu no “veiklajiem darboņiem”.
(!) Lai Jums šāda situācija negadītos, reģistrējiet domēna vārdu pirms preču zīmes pieteikuma iesniegšanas. Domēnu reģistrācijas cenas vidēji ir no 2-40 EUR par pirmo gadu, atkarībā no izvēlētā augstākā līmeņa domēna. Ja vēl nav skaidrības, kuri domēna vārdi būs nepieciešami, var reģistrēt vairākus variantus un perioda beigās izvēlēties, kurus nepieciešams atjaunot.
Reģistrējiet domēna vārdu PIRMS preču zīmes pieteikuma iesniegšanas.
- Apmeklētāju novirzīšana – kad tiek reģistrēts zīmolam fonētiski vai gramatiski līdzīgs domēns, ar mērķi iegūt apmeklētājus, kas kļūdaini ierakstījuši mājas lapas adresi. Šādus konfliktus ir ļoti grūti atrisināt, īpaši, ja pārkāpējs piereģistrē preču zīmi, kas saskan ar konfliktā iesaistīto domēna vārdu, attiecībā uz nesaistītām precēm.
- Konkurējošu tiesību konflikts – kad konfliktā iesaistītajām personām abām ir tiesības uz attiecīgo domēna vārdu. Tas var būt situācijā, kad abām personām ir reģistrētas identiskas preču zīmes dažādās valstīs vai attiecībā uz dažādām precēm vai pakalpojumiem. Šādā situācijā uzvarētājs ir tas, kurš reģistrējis attiecīgo domēnu pirmais.
Kur risināt domēna vārdu konfliktu?
Valstu augstākā līmeņa domēna vārdu konflikti tiek risināti katras valsts likumos noteiktajā kārtībā, savukārt globālo augstākā līmeņa domēna vārdu strīdu izskatīšana ir uzticēta Pasaules intelektuālā īpašuma organizācijai (WIPO).
Latvijā, aizpildot un nosūtot domēna vārda reģistrācijas pieteikumu NIC (LU MII Tīkla risinājumu daļai, kas ieguvusi tiesības administrēt augstākā līmeņa domēnu .lv), pieteicējs apliecina iesniegto datu pareizību un faktu, ka izvēlētais domēna vārds neaizskar citu personu likumiskās intereses.
Tas nozīmē, ka domēna vārda lietotājs ir atbildīgs par visiem strīdiem, kas var rasties domēna vārda lietošanas sakarā. Visi strīdi par jau reģistrētajiem domēnu vārdiem tiek risināti vispārējās jurisdikcijas tiesās vai šķīrējtiesā Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteiktā kārtībā, piedaloties domēna vārda lietotājam un apstrīdošajai pusei.
Ja tiek pierādīts, ka domēna vārds .lv reģistrēts nelikumīgi un tiek lietots pretrunā noteikumiem, reģistra uzturētājs (NIC) dzēš domēna vārdu, un domēna vārds kļūst brīvi pieejams jaunai reģistrācijai.
Svarīgi principi
ICANN ir noteikusi, ka ir aizliegts reģistrēt domēna vārdus, ja:
1) domēna vārds ir identisks vai sajaucami līdzīgs ar iepriekš reģistrētu preču zīmi,
2) subjektam, kas reģistrē domēna vārdu, nav likumīgu tiesību uz to, vai
3) domēna vārds tika reģistrēts un izmantots ar negodprātīgu nolūku.
Intelektuālā īpašuma strīdos ir svarīga konflikta būtība – vai pastāv sajaukšanas drauds, negodīga konkurence, negodprātīgs nolūks vai apdraudējums (agrāko) tiesību īpašnieka reputācijai.
Piemēram, Viagra preču zīmju īpašnieks Pfizer Inc., regulāri sniedz prasības WIPO Arbitrāžas un mediācijas centrā pret tādu domēna vārdu reģistrāciju kā, viagraninja.com, wwwviagra.com, half-price-viagra.com, viagra-nascar.com, viagra-tw.net, fem-viagra.com, viagra-generic.org, viagra-123.net utml. Savukārt WIPO Arbitrāžas un mediācijas centra šķīrējtiesneši tik pat regulāri pieņem lēmumus, nodot konfliktā iesaistītos domēna vārdus Pfizer Inc., pamatojoties uz to, ka (1) domēna vārdi ir mulsinoši līdzīgi sūdzības iesniedzēja preču zīmei VIAGRA; (2) respondentam nav tiesību vai likumīgu interešu attiecībā uz domēna vārdiem; un (3) Respondents ir reģistrējis un ļaunprātīgi izmanto domēnu vārdus. WIPO nodeva par globālā augstākā līmeņa domēna vārdu konflikta risināšanu ir sākot no 1500 USD, cena atkarīga no šķīrējtiesnešu un konfliktā iesaistīto domēna vārdu skaita.
Ko darīt, ja kāds pārkāpj Jūsu tiesības?
2021.gada vasarā Skrīveru pārtikas kombināts vērsās interneta žurnāla iTiesības redakcijā ar jautājumu:
“Mūsu uzņēmuma nosaukuma domēnu ir iegādājušies konkurenti. Šobrīd, ierakstot www.skriverupartikaskombinats.lv, ikviens apmeklētājs nonāk konkurentu lapā.
Vai tas ir pieļaujami? Vai vēl pastāv kādi juridiski varianti, kā mums šo sava uzņēmuma nosaukuma domēnu atgūt? Vai jebkurš uzņēmums var rezervēt jebkuru brīvu domēna vārdu?”
Īsā atbilde ir – Latvijas .lv domēna vārda gadījumā, pie nosacījuma, ka konkurentam nav tiesības uz šāda domēna vārda lietošanu attiecīgā domēna vārda reģistrāciju un novirzīšanu uz savu mājas lapu varētu traktēt kā negodprātīgu nolūku, negodīgu konkurenci un patērētāju maldināšanu.
Negodīga konkurence ir aizliegta. Konkurences likuma 18. pantā teikts, ka par negodīgu konkurenci uzskatāmas darbības, kuru rezultātā tiek pārkāpti normatīvie akti vai godīgas saimnieciskās darbības paražas un ir radusies vai varētu rasties konkurences kavēšana, ierobežošana vai deformēšana. Negodīga konkurence var izpausties tādās darbībās kā cita tirgus dalībnieka (eksistējoša, savu darbību izbeiguša vai reorganizēta) likumīgi lietota nosaukuma, atšķirības zīmju un citu pazīmju izmantošana vai atdarināšana, ja tas var maldināt attiecībā uz tirgus dalībnieka identitāti. Šos pārkāpumus izskata tiesa.
(!) Svarīgi, ja konstatēts pārkāpums:
Internetā informāciju var izmainīt nekavējoties – saglabā pierādījumus!
Ja saskarieties ar intelektuālā īpašuma tiesību pārkāpumu internetā – nekavējoties saglabājiet pierādījumus!
Kad ir konstatēts pārkāpums, noteikti vajadzētu konsultēties ar speciālistu, bet pirms tam iesaku arī pašiem pārbaudīt un saglabāt visus pieejamos datus un informāciju saistībā ar konfliktā iesaistīto domēna vārdu. Datus par domēna vārda reģistrāciju var atrast WHOIS datubāzē: https://www.whois.com/. Iegūto informāciju vajadzētu saglabāt kā ekrānšāviņu, lai konflikta risināšanas procesā domēna īpašnieks nevarētu nemanīti veikt izmaiņas, kas papildus apgrūtinātu konfliktu risināšanu.
Ieteikumi, izvēloties domēna vārdu
- Pirms izvēlies domēna vārdu jāpārbauda, vai izvēlētajā teritorijā kādam nav agrākas tiesības uz attiecīgo apzīmējumu. Pārbaudi jāveic preču zīmju reģistros, domēna vārdu meklēšanas programmās un internetā kopumā, izmantojot, piemēram, Google search. Sajaucami līdzīgu apzīmējumu lietošana vienā nozarē varētu mulsināt klientus par produktu patieso izcelsmi. Tas nenāks par labu nevienam uzņēmumam. Turklāt, ja kādam ir agrāk reģistrētas preču zīmes, kas identiskas vai līdzīgas ar Tevis izvēlēto domēna vārdu, konflikta situācijā vari zaudēt gan domēna vārdu, gan “apmeklētāju plūsmu”, gan reklāmās un mārketingā ieguldītos resursus.
- Pirms reģistrācijas pārbaudiet, vai domēna vārdam nav kāda nevēlama nozīme. Piemēram, vai vārds neapzīmē kādu slimību latīņu valodā, vai tam nav negatīva vai amorāla nozīme tajā valstī un valodā, kurā varētu runāt Jūsu klienti.
- Piedalieties domēna izvēles procesā pats, neatstājiet to vien mārketinga aģentūras vai IT pakalpojumu sniedzēja pārziņā. Domēna vārds, visticamāk, kļūs par zīmola būtisku sastāvdaļu, savukārt zīmols mūsdienās ir viens no vērtīgākajiem uzņēmuma aktīviem.
- Pārliecinietiess, ka domēna vārds ir reģistrēts Jūsu vai jūsu uzņēmuma vārdā, nevis, piemēram, mājas lapas uzturētāja vārdā, lai nākotnē Jūs ar to varētu nekavējoties un bez sarežģījumiem brīvi rīkoties.
Preču zīmes reģistrācija domēna aizsardzībai
Labākais veids, kā nodrošināties, lai varētu savu domēna vārdu pienācīgi aizsargāt ir reģistrēt preču zīmi. Bezpeļņas organizāciju, kam uzticēta domēna vārdu sistēmas (DNS) drošības, stabilitātes un savietojamības nodrošināšana (ICANN) ir noteikusi, ka ir aizliegts reģistrēt domēna vārdus, ja domēna vārds ir identisks vai sajaucami līdzīgs ar iepriekš reģistrētu preču zīmi. Tas ir pamatprincips, kas tiek ņemts vērā attiecībā uz visiem augstākā līmeņa domēna vārdiem.
Preču zīmes reģistrēt nav dārgi. Preču zīmes reģistrācijas izmaksas Latvijā ir no 185 EUR, bet Eiropas Savienības – no 850 EUR. Preču zīme pēc reģistrācijas ir spēkā 10 gadus no pieteikuma datuma un, beidzoties termiņam, to var atkal atjaunot, un tā – bezgalīgi. Preču zīmēm tā pat kā domēna vārdiem, ja tos savlaicīgi atjauno, nav beigu termiņa. Preču zīmju tiesību priekšrocība it tā, ka preču zīmes ir īpašuma tiesību objekts, kas parāda konkrēto tiesību apjomu, teritoriju un īpašnieku. Ņemot zvērā zīmola vārda pieaugošo nozīmi, lielākajai daļai uzņēmumu preču zīmju reģistrācija ir viens no labākajiem ieguldījumiem investīciju drošībā un zīmola vērtībā.
Neaizmirstiet iegādāties domēna vārdu pirms preču zīmes pieteikšanas!
Kā minēju sadaļā par domēna vārdu strīdiem – ir diezgan daudz kiberskvoteru, kas seko līdzi publikācijām oficiālajos preču zīmju un uzņēmumu reģistros, lai piereģistrētu domēna vārdus un pēc tam mēģinātu tos pārdot preču zīmes vai reģistrētā uzņēmuma īpašniekam. Jūsu drošībai iesaku izvēlēties un reģistrēt domēna vārdu (vai pat vairākas labākās idejas) pirms preču zīmes pieteikuma iesniegšanas.
Vairāk par zīmola aizsardzību lasiet rakstā – Kā palielināt zīmola drošību un vērtību.
Ja Jums ir nepieciešama palīdzība saistībā ar zīmola elementu aizsardzību vai intelektuālā īpašuma vērtības noteikšanu – sazinieties ar mums!