Cik maksā lieliska ideja?
Viena ideja var būt miljonus vērta. Tā var būt par pamatu veiksmīgam biznesa plānam, kas idejai piešķir reālu vērtību. Idejām, kas netiek realizētas, vērtība ir 0!
Katrs bizness sākas ar ideju, un uzņēmējdarbības panākumu atslēga ir idejas, kas rada konkrētas priekšrocības tirgū – gan pret esošajiem, gan potenciālajiem konkurentiem nākotnē. Ideja sniedz atbildi uz jautājumu, ko Tu varēsi izdarīt labāk, lētāk, ērtāk, ātrāk, garšīgāk, veselīgāk, smalkāk vai citādi, uzlabojot klientu dzīves kvalitāti.
Idejas – ko, kur, kad un kā darīt, ir vērtīgs intelektuālais īpašums, kas ir atbilstoši jāaizsargā. Daži plāni, projekti vai receptes ir īpaši rūpīgi jāslēpj, bet citi risinājumi ir jāreģistrē, lai varētu tos aizsargāt un izvēlēties, kam atļaut tos lietot un par cik.
Kā var aizsargāt idejas?
Lai aizsargātu ideju, nepieciešams to identificēt ar kādu no intelektuālā īpašuma veidiem. Tātad vispirms ir nepieciešams izveidot vai atpazīt izveidoto intelektuālo īpašumu.
Gandrīz katram uzņēmumam ir preču zīmes, komercnoslēpumi un autortiesības, ko nepieciešams pareizi aizsargāt!
Gandrīz katram uzņēmumam, kas jau aktīvi darbojas tirgū, ir tāds intelektuālais īpašums kā preču zīmes (var būt nereģistrētas), zinātība (know-how), komercnoslēpumi un autortiesības.
Lūk, galvenās intelektuālā īpašuma formas:
- Preču zīmes norāda patērētājiem uz preču vai pakalpojumu izcelsmi.
- Dizainparaugi aizsargā ražojuma ārējo veidolu.
- Patenti aizsargā tehniskos izgudrojumus tehnoloģiju jomā.
- Autortiesības un blakustiesības attiecas uz jaunradi, piemēram, grāmatām, mūziku, gleznām, filmām un to prezentāciju, kā arī datorprogrammām un datu bāzēm.
- Komercnoslēpumi ir slepena, komerciāli nozīmīga informācija, kas jāaizsargā ar neizpaušanas līgumiem.
Kāds intelektuālais īpašums ir Tavā rīcībā?
Intelektuālā īpašuma drošība
Nākamais jautājums, kas ietekmē biznesa vai intelektuālā īpašuma vērtību, ir tas, cik drošs un aizsargāts ir uzņēmuma intelektuālais īpašums.
Intelektuālā īpašuma tiesības nav pienācīgi aizsargātas lielākjā daļā Eiropas Savienības mazo un vidējo uzņēmumu. Tas ir liels risks investīcijām. 2020. gadā Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma biroja veiktajā pētījumā tika noskaidrots, ka tikai 9% MVU ir aizsargātas intelektuālā īpašuma tiesības. Interesanti, ka uzņēmumos, kuriem ir intelektuālais īpašums, ienākumi uz vienu darbinieku ir 2 (!) reizes lielāki.
Katram intelektuālā īpašuma veidam ir savi aizsardzības principi:
- Preču zīmju drošākā aizsardzība ir reģistrācija. Ir iespējams aizsargāt arī nereģistrētas preču zīmes, taču tad katra situācija ir jāvērtē atsevišķi, un ne vienmēr nereģistrētu preču zīmju tiesības iespējams pierādīt. Preču zīmes reģistrācija būs spēkā 10 gadus no pieteikuma datuma un, termiņam beidzoties, reģistrāciju vienmēr var atjaunot. Preču zīmes ir vienīgais reģistrējamais intelektuālais īpašums, kam nav beigu termiņa.
- Dizainparaugu labākā aizsardzība ir reģistrācija. Maksimālais dizainparauga aizsardzības termiņš ir 25 gadi. Nereģistrētu dizainparaugu Eiropas Savienībā var aizsargāt tikai 3 gadus.
- Patentu tiesības iegūst ar reģistrāciju. Maksimālais termiņš izņēmuma tiesībām ir 20 gadi. Tāpēc daudzi uzņēmumi, lai nebūtu jāatklāj tehnoloģijas vai receptes, ja vien tas iespējams, izvēlas tās paturēt komercnoslēpumā.
- Autortiesības un blakustiesības attiecas uz jaunradi, piemēram, grāmatām, mūziku, gleznām, filmām un to prezentāciju, kā arī datorprogrammām un datu bāzēm. Autortiesības nav jāreģistrē, tās rodas automātiski – ar darba rašanos. Par savām autortiesībām ir jāinformē, un svarīgi ir nepārkāpt citu autoru tiesības.
- Komercnoslēpumus aizsargā ar neizpaušanas līgumiem un stingri reglamentētu informācijas pieejamību. Komercnoslēpumu tiesības ir grūtāk realizēt, tāpēc jāpievērš īpaša uzmanība noslēpumu saglabāšanai. Komercnoslēpumu atklāšana ar reversās inženierijas metodēm nav novēršama, toties labi glabāts komercnoslēpums vienmēr būs priekšrocība.
Ņemot vērā intelektuālā īpašuma nozīmi biznesa konkurētspējā un drošībā, ir svarīgi izstrādāt un realizēt atbilstošu intelektuālā īpašuma aizsardzības stratēģiju. Tā būs vērtīgākā investīcija uzņēmuma nākotnē.
Intelektuālā īpašuma pienācīga aizsardzība ir
vērtīgākā investīcija biznesa drošībā!
Intelektuālā īpašuma vērtība
Pasaules intelektuālā Īpašuma organizācija (WIPO) ir aprēķinājusi, ka vairāk nekā trešo daļu no produktu vērtības, kas tiek pārdoti visā pasaulē, sastāda intelektuālais īpašums, proti, preču zīmes, dizainparaugi, patenti utml.
Intelektuālā īpašuma vērtība galvenokārt ir atkarīga no komercializācijas stratēģijas.
Komercializācija ir process, kurā produktus un pakalpojumus pārvērš komerciāli izdevīgā vērtībā. Attiecībā uz intelektuālo īpašumu šo terminu varētu definēt kā intelektuālā īpašuma ienākšanas tirgū procesu, ņemot vērā turpmāko potenciālo peļņu, priekšrocības pret konkurentiem, biznesa izaugsmes potenciālu, kā arī iespējamos riskus.
Kādas ir intelektuālā īpašuma komercializācijas iespējas?
Intelektuālā īpašuma komercializācijai var būt visdažādākās stratēģijas un formas, jo ar to var rīkoties līdzīgi kā ar citiem īpašumiem, proti, to var pirkt, pārdot, investēt, ieķīlāt, licencēt, dāvināt un mantot.
Vērtēšanas mērķis
Visbiežāk intelektuālo īpašumu vērtē, ja ir nepieciešams izsniegt tā lietošanas licenci, pārdot, ieguldīt pamatkapitālā vai ieķīlāt kredīta nodrošinājumam, kā arī uzņēmuma stratēģijas plānošanas un investoru piesaistes nolūkos.
Ir noderīgi saprast, kāda vispār ir biznesa rīcībā esošā intelektuālā īpašuma vērtība, kā tā veidojas un kas to ietekmē. Zinot, kāda ir intelektuālā īpašuma tiesību ekonomiskā vērtība un nozīmīgums biznesa attīstībā, ir vieglāk pieņemt pareizos lēmumus par investīcijām, aizsardzību un komercializāciju. Tādēļ novērtēšana ir daļa no intelektuālā īpašuma veiksmīgas pārvaldības.
Viens no veidiem, kā intelektuālā īpašuma vērtību pārvērst naudas izteiksmē, ir vadoties pēc ienākumu plūsmas, ko var ģenerēt tieši šī intelektuālā īpašuma tiesības. Piemēram, lai noteiktu komercnoslēpuma vērtību, Jūs varat salīdzināt kā atšķirtos Jūsu ienākumi, ja šīs zināšanas nebūtu jūsu rīcībā vai arī, ja tās nonāktu jūsu konkurentu rīcībā.
Intelektuālā īpašuma vērtība naudas izteiksmē ir atkarīga no komercializācijas stratēģijas, vērtēšanas mērķa un izvēlētajām novērtēšanas metodēm. Vērtējumu ietekmē arī intelektuālā īpašuma riski, kā arī nozares un ekonomikas tendences kopumā.
Novērtēšanas metodes
Vērtēšanā tiek izmantotas dažādas pieejas, ko var iedalīt trīs lielās grupās:
- Izmaksu pieejas metode, kad vērtība tiek noteikta, ņemot vērā vēsturiskās izmaksas, kas radušās intelektuālā īpašuma izstrādes procesā. Šī metode tiek izmantota reti, jo tā nenosaka intelektuālā īpašuma vērtību pēc būtības. Izmaksu pieeju mēdz izmantot, ja intelektuālais īpašums ir no jauna radīts un citas metodes pielietošanai nav pamatojuma.
- Tirgus pieejas metode, kad intelektuālā īpašuma vērtība tiek noteikta, ņemot vērā līdzīgus darījumus tirgū. Šīs metodes pielietošana lielākoties nav iespējama nepietiekamas informācijas par salīdzināmiem darījumiem dēļ. (Intelektuālā īpašuma darījumu nianses parasti ir komercnoslēpums.)
- Ienākumu pieejas metode, kad vērtība tiek aprēķināta, ņemot vērā potenciālos nākotnes labumus, kurus var sniegt attiecīgās intelektuālā īpašuma tiesības. Šī metode palīdz pareizāk atspoguļot intelektuālā īpašuma patieso vērtību, tādēļ tā ir biežāk izmantotā nemateriālo aktīvu vērtēšanas pieeja.
Zīmola vērtība
Zīmols ir viens no mūsdienu biznesa svarīgākajiem un vērtīgākajiem aktīviem. Zīmola vērtība atspoguļo produkta vai uzņēmuma priekšrocības, proti, par cik vairāk iespējams palielināt apgrozījumu vai nopelnīt, tieši pateicoties izveidotajam zīmolam.
Zīmolu vērtēšanā visbiežāk tiek izvēlēta ienākumu pieeja. Lai noteiktu zīmola vērtību ir nepieciešams zināt trīs galvenās lietas:
- Ar zīmolu saistītie uzņēmuma finanšu dati, līdzšinējā pieredze un prognozes;
- Zīmola loma patērētāja acīs produkta izvēles brīdī, piemēram, cenas starpība, ko patērētājs ir gatavs piemaksāt par zīmola preci (cenas starpība starp “parasto kafiju” un Costa-Coffee).
- Zīmola stiprums, kas sevī ietver zīmola un atsevišķu preču zīmju būtības, popularitātes, drošības un ar to saistīto risku analīzi.
Intellectual.lv, veicot zīmola novērtējumu, vadās pēc ISO 10668 Zīmola novērtēšanas standartiem.
Pasaules vērtīgākie zīmoli
2020. gadā pasaules vērtīgāko zīmolu topa augšgalā bija APPLE, AMAZON un MICROSOFT. Šo zīmolu vērtība pēdējo gadu laikā ir tikai pieaugusi.
INTERBRAND, viens no ietekmīgiem zīmolu vērtēšanas ekspertiem, 2020. gada nogalē sastādīja šādu pasaules vērtīgāko zīmolu topu:
- vieta – APPLE (pieaugums +38%) 322 milj. USD
- vieta – AMAZON (pieaugums +60%) 201 milj. USD
- vieta – MICROSOFT (pieaugums +53%) 166 Milj. USD
INTERBRAND sastādītā pasaules 100 vērtīgāko zīmolu topa jaunpienācēji 2020. gadā bija INSTAGRAM, TESLA, YOUTUBE, ZOOM un JOHNIE WALKER.
Cik vērts ir Tavs zīmols?
Zīmola vērtību ietekmē daudzi dažādi faktori, tomēr, lai nerunātu tik abstrakti, parādīšu dažas idejas, kā Tu vari noteikt, kāda ir zīmola aptuvenā esošā un potenciālā vērtība pie nosacījuma, ka Tu veiksmīgi realizēsi savus biznesa plānus un turpināsi investēt zīmola atpazīstamībā.
Gadu gaitā, vērtējot intelektuālo īpašumu, kā arī sekojot pasaules vērtēšanas ekspertiem, esmu nonākusi pie secinājuma, ka bieži zīmola vērtība ir ap 50% no gada ieņēmumiem, kas saistīti ar konkrētā zīmola precēm vai pakalpojumiem. Protams, katra situācija ir ļoti individuāla, tāpēc, lai noteiktu īsto vērtību, būtu jāveic pienācīgs novērtējums.
Piemēram, APPLE zīmola vērtība 2020. gadā, atbilstoši statistikas platformas Statista datiem, bija 128% no uzņēmuma apgrozījuma. Esmu izveidojusi grafiku, kurā vari izpētīt APPLE ieņēmumu un zīmola vērtības dinamiku un savstarpējās attiecības, sākot no 2006. gada, kad zīmola vērtība bija mazāka par apgrozījumu
Nosaki sava zīmola vērtību:
Arī neiedziļinoties visās niansēs, ir iespējams “ieskicēt” un saprast zīmola aptuveno vērtību, aplūkojot savus biznesa datus no sekojošiem aspektiem:
1. Nosaki sava zīmola šodienas vērtību pēc “izmaksu metodes”, proti, aprēķinot, cik daudz naudas un citu resursu Tu esi ieguldījis zīmola veidošanā un atpazīstamības veicināšanā (pieskaitot arī ieguldīto laiku, pārrēķinātu naudas izteiksmē).
2. Tu vari aprēķināt sava zīmola šodienas vērtību pēc “aizstāšanas metodes”, proti, nosaki kādas būtu Tavas kopējās izmaksas, ja tagad nāktos taisīt pilnīgu “rebrandingu”.
Šāda nepieciešamība varētu rasties, ja neesi pienācīgi aizsargājis savu zīmolu un kāds agrāku tiesību īpašnieks pieprasa pilnībā pārtraukt izvēlētā zīmola un ar to saistīto preču zīmju lietošanu.
Zīmola vērtība, ko ieguvi, aprēķinot pēc izmaksu vai aizstāšanas metodes, nenosaka Tava zīmola tirgus vērtību, bet tā iezīmē summu, ar kuru Tu šobrīd riskē, ja neesi pienācīgi aizsargājis zīmolu. Turpinot investēt neaizsargātā zīmolā, investīciju apjoms, ar kurām Tu riskē, aug.
3. Kā jau iepriekš minēju, visbiežāk zīmola vērtēšanā tiek izmantota “ieņēmumu pieeja”, kas vislabāk atspoguļo zīmola patieso vērtību. Proti, zīmola vērtība tiek aprēķināta, ņemot vērā potenciālos nākotnes ekonomiskos labumus, kurus zīmols var sniegt, un attiecīgā summa tiek diskontēta uz šodienas vērtību.
Piemēram, ja uzņēmums prognozē ieņēmumu palielināšanos par 50% gadā, pieņem, ka zīmola loma ir tikai 6% no cenas un ikgadējā diskonta likme ir 10%, tad nākamo 5 gadu ieņēmumus no zīmola produktiem, diskontējot uz šodienas vērtību, sanāktu nedaudz virs 50% no pašreizējā apgrozījuma. Šis izskaidro, kāpēc bieži zīmola vērtība ir noteikta tuvu pusei no gada apgrozījuma.
Protams, šis ir tikai vispārīgs piemērs – veicot novērtējumu ir jāņem vērā zīmola stiprums un drošība, uzņēmuma līdzšinējā ieņēmumu dinamika, nākotnes plāni, tirgus tendences, un jāizsver visi attiecīgās nozares un konkrētā uzņēmuma, un intelektuālā īpašuma riski.
Ja novērtējums Tev nepieciešams pamatkapitāla palielināšanas nolūkā, veicot nemateriālos ieguldījumus, Tev būs nepieciešams vērtējums no eksperta, kas iekļauts LR Uzņēmumu reģistra apstiprinātajā mantiskā ieguldījuma vērtētāju sarakstā. Priecāšos, ja sazināsies ar mums!
Padomi intelektuālā īpašuma drošībai un vērtībai
- Saglabā savas idejas slepenībā līdz brīdim, kamēr esi tās pienācīgi aizsargājis.
- Pārliecinies, ka attiecībās ar darbiniekiem, pētniekiem un līdzstrādniekiem ir ieviesti konfidencialitātes līgumi un ir noformulēta un pienācīgi izskaidrota uzņēmuma politika (pienākumi un saistības), darbojoties ar konfidenciālu informāciju.
- Parūpējies par savu autortiesību aizsardzību, tajā skaitā informē par savām tiesībām un atrunā autortiesības, slēdzot līgumus ar ārpakalpojumu sniedzējiem.
- Sāc ar domēna vārdu reģistrāciju. Tas varētu būt lētākais un tajā pašā laikā viens no svarīgākajiem zīmola elementiem.
- Aizsargā visas svarīgās preču zīmes visās valstīs, kurās izplati produktus. Arī pakalpojumu sniedzējiem ir svarīgi parūpēties par zīmola aizsardzību.
- Atceries, ka dizainparaugus un patentus varēsi reģistrēt tikai tad, ja tie nebūs iepriekš publiskoti.
- Veic sava intelektuālā īpašuma auditu, lai pārliecinātos par aktīvu piederību, drošību, teritoriālo pārklājumu un spēkā esamības termiņiem.
Intelektuālā īpašuma drošība mūsdienās ir konkurētspējas
un investīciju drošības pamats.
Intellectual.lv var palīdzēt Tev atrisināt intelektuālā īpašuma drošības un komercializācijas jautājumus.
Arī tad, ja Tev nepieciešams intelektuālā īpašuma (nemateriālo aktīvu) novērtējums – sazinies ar mums!