Search
Close this search box.

Ko var reģistrēt kā preču zīmi un aizliegt konkurentiem lietot?

Ko var reģistrēt kā preču zīmi

Attēls, forma, skaņa, kustība un pat smarža – tik dažādas preču zīmes mūsdienās iespējams reģistrēt. Kas ir Tava zīmola īpašais un atšķirīgais elements, ko noteikti vajadzētu aizsargāt? Šajā rakstā uzzināsi, kādas ir iespējas, un varēsi pat noklausīties, kā skan Google jaunā preču zīme.

Katram uzņēmumam ir preču zīme vai pat vairākas. Preču zīme var būt produkta nosaukums, iepakojuma dizains, krāsu vai rakstu kombinācija, pakalpojuma sniedzēja vārds, logo utt. Ir daudz iespēju, kā panākt savu produktu atšķirtspēju ar attēlu, skaņas, formas un gaismas palīdzību, un daudzus no šiem risinājumiem var reģistrēt kā preču zīmes.

Lielākajai daļai uzņēmēju ir skaidrs – lai pienācīgi aizsargātu preču zīmes, tās ir jāreģistrē. Latvijā (un vairākās citās valstīs) ir iespējams aizsargāt arī nereģistrētas preču zīmes, taču tiesību pierādīšana uz nereģistrētu preču zīmi var būt dārgs, sarežģīts un riskants process. Turklāt, ja produkts vēl ir izstrādes stadijā un preču zīmes vēl netiek lietotas, tad vienīgā zīmola aizsardzība ir preču zīmes reģistrācija.

Kāpēc jāreģistrē preču zīme?

Preču zīmes reģistrācija apliecinās tavas ekskluzīvās tiesības uz konkrētā apzīmējuma lietošanu attiecībā uz reģistrācijā iekļautajām precēm un pakalpojumiem konkrētajā teritorijā no preču zīmes pieteikuma datuma. 

Galvenais ir reģistrēt tos apzīmējumus, ko Tu vēlies aizliegt konkurentiem lietot attiecībā uz identiskiem vai līdzīgiem produktiem. 

Lūk, apkopoti preču zīmes aizsardzības galvenie principi:

Kā saprast, tieši kurus no visiem tirdzniecībā lietojamajiem apzīmējumiem var un vajag reģistrēt? 

Vispirms jāsaprot, kādi preču zīmju veidi vispār var būt, un kādi varētu attiekties uz Tavu produktu.

Vārdiskas preču zīmes

Visplašāk pazīstamākais preču zīmju veids ir vārdiskā preču zīme. Vārdiskā preču zīme ir gandrīz katram uzņēmumam – tas ir zīmola vārds. Vārdiska preču zīme var būt arī produkta nosaukums, sauklis, akronīms, atsevišķi burti. Ja izvēlies reģistrēt vārdisku preču zīmi, tad aizsardzība attieksies uz vārdisko nosaukumu neatkarīgi no rakstības stila. Tas dos Tev plašākas iespējas, piemēram, tiesības aizliegt konkurentiem lietot konkrēto vārdisko apzīmējumu neatkarīgi no noformējuma, kā arī iespējas pašam mainīt rakstības stilu, jo aizsardzība attiecas tieši uz tekstu, nevis tā noformējumu.

PIEMĒRS: Pasaulē paši zināmajai uzņēmumu grupai Nike kā vārdiskas preču zīmes reģistrēts gan vārds NIKE (Eiropas Savienības preču zīme (EUTM) Nr. 012101689), gan frāze JUST DO IT (EUTM Nr. 000514984).

Grafiskas preču zīmes jeb logo reģistrēšana

Lielai daļai uzņēmumu ir ne vien vārds, bet arī logo. Bieži klienti atceras tieši zīmola grafisko simbolu un preču ražotāju vai pakalpojumu sniedzēju atpazīst tieši pēc logo vai vizuālā noformējuma. Tāpēc, ja vēlies, lai konkurenti nevarētu izmantot identisku vai līdzīgu logo Tavējam, iesakām reģistrēt arī grafisko jeb figurālo preču zīmi. Grafiskās preču zīmes aizsardzība attieksies uz visu apzīmējumu kopumā, proti, uz vizuālo noformējumu, burtu fontiem, krāsu, saturu, kompozīciju utt.

PIEMĒRS: Ikviens atpazīst zīmola Nike šķietami vienkāršo melno “ķeksīti”, kas ir radīts kā grieķu uzvaras dievietes Nīkes spārna stilizācija. Šis logo ir reģistrēts kā atsevišķa preču zīme. Zemāk redzama šī un vēl dažas Nike uzņēmumu grupas reģistrētas figurālas Eiropas Savienības preču zīmes.

Pārtikas, kosmētikas un citu plaša patēriņa preču nozarē ražotāji, lai vieglāk aizstāvētu savas tiesības cīņā ar negodīgu konkurenci, bieži kā preču zīmi reģistrē visu iepakojuma noformējumu. Zemāk redzama Kraft Foods Schweiz Holding GmbH Eiropas Savienības preču zīme Nr. 018160879.

Krāsa kā preču zīme

Varbūt Tev liksies pārsteidzoši, bet arī krāsu iespējams reģistrēt kā preču zīmi uz kādu noteiktu produktu. Krāsas preču zīmes reģistrācija dos Tev iespēju aizliegt konkurentiem lietot konkrēto krāsas toni saistībā ar reģistrācijā aizsargātajām precēm vai pakalpojumiem.

PIEMĒRI: 3M Company ir reģistrējis ikonisko gaiši dzelteno krāsu attiecībā uz POST-IT līmlapiņām (Eiropas Savienības preču zīme Nr. 000655019). Savukārt, Instagram, LLC krāsu preču zīmes (EUTM pieteikuma Nr. 018056839) reģistrāciju Eiropas Savienības preču zīmju birojs atteica. Atteikums tika pamatots ar to, ka preču zīmei trūkst atšķirtspējas. Tas nozīmē, ka ar reģistrācijai pieteikto krāsu kompozīciju vien nepietiek, lai attiecīgie patērētāji atpazītu uzņēmumu (zīmolu Instagram) starp konkurentiem un konkrētās preču zīmes īpašniekam būtu tiesības aizliegt citiem lietot identiskus vai sajaucami līdzīgus apzīmējumus.

Telpiskas preču zīmes (3D)

Izplatīts preču zīmju veids ir 3D jeb trīsdimensiju preču zīmes. Tās visbiežāk lieto pārtikas un kosmētikas ražotāji. Lūk, zīmola Lindt Eiropas Savienības preču zīme Nr. 008577298:

Netipiskas preču zīmes

Preču zīmes koncepts ir plašāks nekā var likties no pirmā acu uzmetiena, un mūsdienās iespējams reģistrēt arī tādas netradicionālas preču zīmes kā skaņas, multivides, hologrāfiskas, novietojuma, ornamenta un pat smaržas zīmes. Dažos gadījumos to fiksēšana reģistrā var būt īsts izaicinājums.

Skaņas preču zīme

PIEMĒRI: Šādi ir reģistrā ir publicēta Microsoft Corporation Eiropas Savienības skaņas preču zīme EUTM Nr. 018132058:

Mūsdienās tehnoloģijas atļauj skaņas preču zīmes pieteikumu iesniegt un datu bāzēs publicēt kā audio failu. Lūk, šādi skan Google LLC preču zīme EUTM Nr. 018172976:

Šādi skan viena no lielveikalu ķēdes Lidl Eiropas Savienības preču zīmēm (EUTM Nr. 018129075):

Hologramma kā preču zīme

Google LLC pieder tiesības uz noteiktu hologrammu (Eiropas Savienības preču zīme Nr. 017993401):

Multivides preču zīme

Šādi izskatās Netflix, Inc. multivides preču zīme EUTM Nr. 018140398:

Kustību preču zīme

Twitter, Inc. ir reģistrējis kustību preču zīmi – mazas, krāsainas sirsniņas, kas viena pēc otras paceļas gaisā (Eiropas Savienības preču zīme Nr.018292533):

Novietojuma preču zīme

Apavu ražotājs Vans, inc. reģistrācijai ir pieteicis novietojuma preču zīmi, lai aizsargātuVans apaviem raksturīgo dekoratīvās līnijas novietojumu (Eiropas Savienības preču zīme Nr. 018267710):

Ornaments kā preču zīme

Kā preču zīmi iespējams reģistrēt arī ornamentu. Ornamentu preču zīmes visbiežāk reģistrē dizaineri. Piemērā redzamas zīmolu Gucci un Burberry reģistrētās ornamentu preču zīmes (EUTM Nr. 017869029 un EUTM Nr. 017980346):

Šobrīd, kā preču zīmi ir iespējams reģistrēt pat noteiktu smaržu, kas patērētājiem asociējas ar Tavu preci vai pakalpojumu. Piemēram, zīmols L’oreal Argentīnā reģistrējis banāna-melones aromātu attiecībā uz noteiktiem produktiem (Argentīnas preču zīme Nr. 2115162). Šādas iespējas piedāvā tikai atsevišķu valstu reģistri.

Eiropas Savienības preču zīmju reģistrā šobrīd nav iespējams iekļaut smaržas, garšas un taustes preču zīmes, jo pašreizējais tehnoloģiju stāvoklis nedod iespējas skaidri un nepārprotami preču zīmes attēlot.

Preču zīmes ir jāreģistrē tādā formā, kā tās reāli tiek vai tiks lietotas uz produktiem.

Lai pieņemtu lēmumu, tieši kuras preču zīmes reģistrēt, apdomā, kas ir svarīgākie Tava zīmola atpazīstamības elementi, kurus Tu plāno lietot ilgtermiņā attiecībā uz savām precēm vai pakalpojumiem. Atceries, ka preču zīmes tiesības ir izņēmuma tiesības. Proti, tās Tev dos iespēju aizliegt citiem izmantot identiskus vai sajaucami līdzīgus apzīmējumus attiecībā uz reģistrācijā noteiktajām precēm vai pakalpojumiem.

Paraugies uz konkrēto produktu arī no klienta skatpunkta un izvērtē, kuri elementi ir tie, kas klientu acīs liek tieši Tavam produktam izcelties uz pārējo fona.

Mēs uztveram šo pasauli ar redzi, dzirdi, smaržu, tausti un garšu, jo vairāk no šīm maņām uzrunās jūsu zīmols, jo dziļāku iespaidu tas atstās. 

Kā pareizi izvēlēties un aizsargāt preču zīmi

Vairāk informācijas par preču zīmju drošību un vērtību atradīsi bezmaksas materiālā “Kā palielināt zīmola drošību un vērtību“, ko vari lejupielādēt, sekojot šai saitei.

Ja vēlies profesionālu palīdzību preču zīmju izstrādē, agrāko tiesību pārbaudē un reģistrācijā – sazinies ar Intellectual Agency! Sekojot šai saitei, vari iepazīties ar aģentūras aktuālākajiem piedāvājumiem.

Picture of Ieva Mona Mackaite (ex.Zvejsalniece)

Ieva Mona Mackaite (ex.Zvejsalniece)

Patentpilnvarniece, intelektuālā īpašuma aizsardzības stratēģe un vērtētāja, zīmola aizsardzības eksperte

Paldies, ka pārsūti kādam, kam tas noderēs!

Zīmola aizsardzības stratēģijai, preču zīmju un dizainparaugu reģistrācijai

Pieejams ES finansējums līdz 1630 €

Piesakieties ES MVU Fonda grantam un saņemiet līdz 90% atmaksu no intelektuālā īpašuma aizsardzības izmaksām.

Ar INTELLECTUAL.LV tas ir vienkārši!

Biežāk apmeklētās sadaļas

Preču zīmju reģistrācija
Preču zīmes ir ikvienam uzņēmumam. Tās ir zīmola drošības un vērtības pamats. Lai preču zīmes pienācīgi aizsargātu, tās ir jāreģistrē visās valstīs, kurās plānots izplatīt produktus.
Žurnāls uzņēmējiem
12 praktiski padomi - KĀ PALIELINĀT ZĪMOLA DROŠĪBU UN VĒRTĪBU. Kā parūpēties par sava zīmola - preču zīmju, autortiesību, dizainparaugu un domēna vārdu drošību.
Konsultācija “online”
Preču zīmju drošības, intelektuālā īpašuma komercializācijas un stratēģijas risinājumi ir vienas telefona vai Zoom video sarunas attālumā. Pirmā 15-minūšu konsultācijas ir bez maksas.

1630 EUR

Piesakies un saņem ES MVU Fonda atbalstu preču zīmju un/vai dizainparaugu reģistrācijai un intelektuālā īpašuma aizsardzības stratēģijai.