Jau vairāk nekā 25 gadus pastāv iespēja reģistrēt Eiropas Savienības preču zīmi. Proti, lai aizsargātu savu zīmolu, nav jāveic preču zīmju reģistrācija katrā no Eiropas Savienības dalībvalstīm atsevišķi, bet tā vietā ir iespējams iegūt Eiropas Savienības preču zīmi, kas ir spēkā visās dalībvalstīs. Tas ir ne tikai vienkāršāk, bet arī ievērojami lētāk!
Pagājušajā gadā reģistrācijai tika pietikta 160 381 Eiropas Savienības preču zīme. Katru darba dienu tiek reģistrētas vairāk nekā 600 jaunas Eiropas Savienības preču zīmes, un tās visas attiecas arī uz Latviju. Visvairāk preču zīmju pieteikumu nāk no Vācijas uzņēmējiem (14% no visiem preču zīmju pieteikumiem), otrajā vietā starp pieteicējiem ir ASV un trešajā vietā pieteikumu skaita ziņā ierindojas Ķīna. Šāda tendence pastāv jau daudzus gadus.
No Baltijas valstīm 2019. gadā tika saņemti 1527 preču zīmju pieteikumi. Vismazākais pieteikumu skaits ir no Latvijas – tikai 283 preču zīmju pieteikumi. Lai gan Latvijas uzņēmēji ar katru gadu reģistrē arvien vairāk jaunas Eiropas Savienības preču zīmes, Latvija pieteikumu skaita ziņā vienmēr ir ievērojami atpalikusi no mūsu kaimiņvalstīm. Arī šī gada pirmajā ceturksnī Latvijas uzņēmēju pieteiktais preču zīmju skaits ir vairāk nekā divas reizes mazāks nekā Lietuviešu vai Igauņu iesniegto pieteikumu skaits.
Attēlā redzama Eiropas Savienības preču zīmju pieteikumu statistika, salīdzinot savā starpā Baltijas valstis 2019. gadā.
Kāpēc tā?
Vai šīs statistikas pamatā varētu būt fakts, ka Latvijas uzņēmēji mēdz reģistrēt uzņēmumus Igaunijā, un tādējādi mūsu tautiešu preču zīmju pieteikumi atspoguļojas Igauņu statistikā?
Varbūt Latvijas uzņēmējiem Eiropas tirgus nav interesants?
Varbūt trūkst informācijas par preču zīmju reģistrāciju Eiropas Savienībā vai reģistrāciju kopumā?
Kā domājat Jūs?
Starp citu, interesants ir fakts, ka Jaunu uzņēmumu reģistrācijas skaita ziņā Latvija ir priekšā Lietuvai, taču Igaunija starp Baltijas valstīm arī šajā ziņā ieņem pirmo vietu.
Es neticu, ka reģistrācijas izmaksas ir šķērslis!
Eiropas Savienības preču zīmes reģistrācijas oficiālās nodevas ir sākot no 850 EUR. Pēc reģistrācijas preču zīme ir spēkā visās 28 Eiropas Savienības valstīs. Tās darbības termiņš ir 10 gadi, un, termiņam beidzoties, preču zīmes reģistrāciju bezgalīgi var atjaunot uz nākamo 10-gadu periodu.
Eiropas Savienības preču zīmes reģistrācijas procedūra ir salīdzinoši ātra. Ja nerodas šķērļi reģistrācijas procesā, tad reģistrācijas apliecību var iegūt jau pēc 3,5 – 4 mēnešiem. Tas ir svarīgi, ja Jūs vēlaties veikt tālāku preču zīmes starptautisko reģistrāciju. Tāpat tas ir izdevīgi, ja tirgojat savas preces Amazon, un efektivitātes palielināšanai Jums ir nepieciešams pēc iespējas ātrāk reģistrēt zīmolu Amazon Brand Registry.
Ņemot vērā investīcijau apjomu, ko mūsdienās uzņēmumi iegulda mārketingā, Eiropas Savienības preču zīmes reģistrācijas maksa nevarētu būt šķērslis intelektuālā īpašuma aizsardzībai.
Pēc statistikas datiem intelektuālais īpašums šobrīd pasaulē ir viens no uzņēmuma vērtīgākajiem aktīviem. Tieši zīmols visbiežāk ir noteicošais faktors preču vai pakalpojumu izvēlē, īpaši attiecībā uz produktiem, kuru kvalitāti un īpašības pirms iegādes nav iespējams fiziski pārbaudīt, aptaustīt un “nogaršot”. Savukārt, zīmola pamatā ir viena vai vairākas preču zīmes. Tāpēc preču zīmes aizsardzība ir zīmola aizsardzība.
Nereģistrētas preču zīmes ir risks Jūsu zīmolam un biznesam kopumā!
Ja Latvijas teritorijā pastāv iespēja aizsargāt arī nereģistrētas preču zīmes, tad nereģistrēta Eiropas Savienības preču zīme pēc būtības neeksistē. Tādējādi konflikta situācijas gadījumā būtu jāvērtē katras Eiropas Savienības dalībvalsts likumdošana attiecībā uz nereģistrētiem, bet saimnieciskajā darbībā lietotiem apzīmējumiem, kas ir ļoti riskants, laikietilpīgs un dārgs process. Diemžēl, patentpilnvarnieku praksē šādu komplicētu strīdu risināšana ir ikdiena… Tādēļ, ja Jūsu darbības teritorija ir Eiropas Savienība, aizsargājiet savu zīmlu, reģistrējot ES preču zīmi.
Attiecībā uz preču zīmju aizsardzību jāsapzinās 3 galvenie principi:
- Preču zīmes ir teritoriālas, proti, tās attiecas uz konkrētām valstīm (teritorijām).
- Aizsardzība attiecas tikai uz konkrētām precēm un/vai pakalpojumiem.
- Tiesību konfliktos ņem vērā, kuras no tiesībām ir agrākas (prioritātes princips).
Starp citu, preču zīmes reģistrācija ir vienīgā iespēja aizsargāt sava zīmola ideju. Proti, aizsargāt zīmolu, kas ir izstrādes stadijā. Ar reģistrāciju Jūs piesakāt savas tiesības uz zīmola vārdu, logo, saukli, iepakojuma dizainu u.c. vēl pirms produkts ir nonācis tigū.
Visaptverošu atbildi uz jautājumu, ko dod preču zīmes reģistrācija, Jūs varat atrast rakstā 4 GALVENIE IEMESLI REĢISTRĒT PREČU ZĪMI.
Ja vālaties uzzināt, kā izveidot, pārbaudīt un reģistrēt preču zīmi, smelieties idejas un padomus Ievas Zvejsalnieces grāmatā KĀ RADĪT IDEĀLU PREČU ZĪMI, ko līdz ārkārtas stāvokļa beigām varat lejuplādēt Intellectual.lv mājas lapā bez maksas.
Jāpatur prātā, ka preču zīmju reģistrācija nav izdevums,
bet gan investīcija zīmola drošībā un vērtībā.
Iespējams – visvērtīgākā investīcija.
Veiksmīgu, radošu un drošu vasaras darbu sezonu!
Intellectual.lv piedāvājumu preču zīmju reģistrācijas jomā varat atrast, sekojot šai saitei.
Ar detalizētiem Eiropas Savienības preču zīmju statistikas datiem Jūs varat iepazīties šeit.